Jump to content

tørke motoren innvendig etter spyling ref. førstehjelp ved motor under vann


TinoElg

Recommended Posts

Hei,

jeg har fulgt rådene i de 3 innleggene ang. "førstehjelp ved motor under vann" og fikk med meg at man må spyle motoren innvendig for å fjerne saltvannet. Det har jeg nå gjort på min Yamaha 30hk 2 takter.

Det jeg lurer på er hvordan man skal få vannet ut av motoren igjen. Jeg antar at når motoren står oppreist så vil vannet samle seg på laveste punkt inne i sylinderen/drivakselen.

Må ikke motoren være helt tørr før jeg kobler på den rensete forgasseren og ny bensin? Fordampingen igjennom de 2 tennplugghullene vil jeg tro ta veldig lang tid.

Er det noen som har noen gode råd for å få alt ferskvann ut av motoren igjen og få tørket den?

Link to post

wd-40. wd står for water displacer - det er det produktet er ment for og det funker :)

Tennpluggene som sto i kan være ødelagt. Jeg måtte ha nye. Jeg satt i nye før det var skikkelig tørt og de sluttet fort å gi gnist de også. Det var da jeg leverte den på verksted og lot dem ta resten.

Jeg tror feilen jeg gjorde var å ikke dra nok i snora før jeg satt i pluggene.
Hvis du blir sliten av å dra kan du koble drillen på svinghjulet hvis du har overgang til riktig pipe (biltema har).Stargass kan nok også være til hjelp for å få litt fortgang. Men det funket altså ikke hos meg, og jeg tror problemet var at vannet i sylindrene tok knekken på pluggene - hvis det er mulig... Jeg mistet i hvertfall gnist og det var derfor jeg gav opp og leverte den inn...

Link to post

så tømming av sylideren besørger jeg med å trekke mekanisk på snoren mange mange ganger (eller med en ekstra luftstrøm som "mons" foreslo).

@AMelbye ref. smøring - mener du WD-40 eller 2-tacktsolje?

Er det en enkel mulighet å sjekke om jeg får gnist i pluggene i det hele tatt (for å utelukke at "elektronikken" er feilkilden)? Jeg prøvde å sette nye tennplugger i kabelen uten å skru dem inn, trekke i snoren og sjekke om jeg ser gnist - men jeg så ikke noe (da gjør jeg enten noe feil eller "elektronikken" er feilkilden)   

Link to post
TinoElg skrev for 1 time siden:

Må ikke motoren være helt tørr før jeg kobler på den rensete forgasseren og ny bensin?

Nei

 

TinoElg skrev 46 minutter siden:

Jeg prøvde å sette nye tennplugger i kabelen uten å skru dem inn, trekke i snoren og sjekke om jeg ser gnist - men jeg så ikke noe (da gjør jeg enten noe feil eller "elektronikken" er feilkilden)   

Holdt du enden av pluggen godt inntil gods (jord) ?

 

AMelbye skrev 1 time siden:

Stargass kan nok også være til hjelp for å få litt fortgang. Men det funket altså ikke hos meg,

Ikke bruk startgass i store mengder.

Dersom startgass blir brukt og motoren ikke starter legger det seg i veskeform på nedre veivtetning og ødelegger leppetetningen.

 

Ikke bruk varme

Ikke bruk lang tid.

Motoren må IKKE få tid til å tørke med rester av sjøvann i motoren.

 

Hold motoren på hodet og på siden og på hodet igjen og få ut det som renner. Deretter hell på oljeblandet bensin, gjerne 5%. Hell det ut, også monter forgasser og plugger. Viktig at dette går fort. Viktig at du får start på motoren så raskt som mulig og kjører den varm. 

 

Link to post

@TinoElg i forhold til olje/smøring så er det ikke så viktig hva. Når dette skjedde med meg lot jeg båten ligge under vann til jeg hadde funnet frem det jeg trengte. Så tok jeg opp motoren - det er i det motoren kommer opp av vannet at korrosjonen virkelig starter så da er det om å gjøre å bade den så godt som mulig i ferskvann. Deretter må ferskvannet erstattes av oljefilm så fort som mulig. Jeg brukte det jeg hadde av wd-40, 5-56 og liknende og når det var tomt for dette fortsatte jeg med 2taktsolje til jeg tenkte at nå er det sikkert nok.

Så var det å dra i snora med motoren i alle mulige vinkler, samt tømme forgasseren (dette var en 9.9, bare én forgasser).

Flushet også en del bensin gjennom forgasseren den vanlige veien.

Når jeg tenkte at alt var tomt nok prøvde jeg å starte. Pluggene gav ikke gnist. Nye plugger gav gnist til å begynne med men sluttet etter en stund. Da tenkte jeg at dette rekker jeg ikke og ringte et verksted i Arendal. Dette var sent på dagen men de kunne ta den hvis jeg kom kjapt, så det gjorde jeg. Dette var en fredag. Mandag ringte jeg og spurte hvordan det hadde gått - "åja den? nei den ligger her den!" ja, er den ferdig? "nei vi kjører den til verkstedet i Lillesand i morgen". Det holdt på å klikke for meg. Hytta og båten ligger midt mellom Arendal og Risør og jeg kunne like gjerne levert den der med én gang - poenget var/er jo at dette må skje FORT. Men de fraktet den dit og nesten en uke etter den var tatt opp av vannet fikk de startet den og alt i orden. Dette hadde aldri gått bra om jeg ikke hadde dyttet en halv liter olje inn i alle åpninger og motoren ville hatt det mye bedre om jeg hadde løst problemet selv - men det gikk etter forholdene bra. Den har oppført seg fint denne sesongen.

@dieselfanja, det var gnist når jeg satt i nye plugger, men ikke etter at jeg hadde prøvd å starte med dem i et kvarter +- og jeg holdt dem ordentlig imot ja. Vet ikke helt hva som var problemet. Der og da tenkte jeg også på coilene eller noe under svinghjulet eller noe sånt... Uansett så ble det bra igjen, og verkstedet gjorde ikke noe annet enn å vente nesten en uke og deretter bytte plugger (igjen).

Faktura på 1.5 timer og to tennplugger.

Bra tips om startgass - dette var jeg ikke klar over!

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

@dieselfan med "enden av pluggen" mener du da gjengen eller den lille dingsen helt i enden som bøyer seg over midten av tennpluggen?

 

Her snakkes det mye om "spyling" med ferskvann og timesvis med dykking i ferskvann. Blir da ikke "elektronikken" ødelagt eller er den 100% vanntett? Eller må man vente til alle kabelforbindelsene er helt tørr igjen?

 

Redigert av TinoElg (see edit history)
Link to post

Viktigst av alt er å få den i gang og kjøre den godt gjennomvarm over tid. Da min 100hk Yamaha gikk under for noen år siden sa takstmannen at motorer som gikk under på høsten ofte ikke overlevde for de ble nesten ikke kjørt før vinteropplag. Nålelagrene i veiven trenger tid for å tørke opp... og får du rust der varer ikke motoren lenge...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
SveinHa skrev 2 minutter siden:

Nålelagrene i veiven trenger tid for å tørke opp... og får du rust der varer ikke motoren lenge...

Frykter TS kan misforstå deg når du sier "tørke" opp. Kan vi beskrive det som å fordampe alle saltrester? I en 2T motor skal det jo aldri være tørt innvendig, det skal alltid være oljefilm på veggene, lager og bevegelige deler  :thumbsup:

Link to post


@TinoElgdet er ikke snakk om å dykke den i timesvis, men å skylle den nok ganger til at du tenker saltet er borte. Jeg spylte den ikke, men la den i en stor balje (tok av undervannshuset så fikk den plass) hadde ikke balja vært stor nok ville jeg dratt båten på land og fylt den med vann (gammel jolle det ikke er så farlig med, dessuten hadde jo den også ligget sammen med motoren på havets bunn noen dager) jeg byttet skyllevann 2-3 ganger og sa meg ferdig med den delen av prosessen.

ja, det er viktig å tørke den - dvs tørke den for vann. Så fort du har fått den til å gå, få den på båten. Jeg kjørte 5 timer sammenhengende, stort sett på bånn gass. I starten var det en del fusk, sikkert pga vannrester i forgasseren, men det gikk over i løpet av den første timen. I starten fikk jeg ikke gitt mer enn halv gass før den dro med seg vanndråpe fra et eller annet sted og kvælte seg. Jeg bare gjentok til det gikk over.

Elektronikken er i hovedsak vanntett, men alle kontakter, kabelsko etc. bør skylles grundig og settes inn med syrefri vaselin etterpå. Det er ikke uvanlig at det oppstår problemer med elektronikken i årene etter en motor har vært under vann. Da stort sett dårlig kontakt og korrosjon. Dette er ikke noe problem i forhold til oppstart, du trenger/bør ikke vente til elektronikken har tørket

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
TinoElg skrev 23 minutter siden:

med "enden av pluggen" mener du da gjengen eller den lille dingsen helt i enden som bøyer seg over midten av tennpluggen?

Ja :thumbsup:

 

TinoElg skrev 26 minutter siden:

Her snakkes det mye om "spyling" med ferskvann og timesvis med dykking i ferskvann. Blir da ikke "elektronikken" ødelagt

Nei

 

TinoElg skrev 28 minutter siden:

må man vente til alle kabelforbindelsene er helt tørr igjen?

Nei

Ikke tenk så mye på tørt.. det som er viktig er å bli kvitt "saltet" og da er spyling med ferskvann i store mengder viktig, skylle og skylle. Så få bort overskudd av vann og erstatte det med olje og bensin(olje.

Din fiende er ikke ferskvannet, det er saltvannet.

Link to post

takk alle sammen - som novis fulgte jeg de fleste rådene her, spylte godt, dro i snora til jeg ikke orket mer, demonterte hele forgasern/bensin systemet med rødsprit og brukte startgass når jeg hadde montert alt igjen samt nye tennplugger.

Motoren startet på andre forsøk og stoppet aldri etter det. Har kjørt den nå i ca 1 time uten at den stoppet i tomgang med litt ekstra olje i bensintanken. Jeg startet den etter en stund 4-5 ganger for å se om den har vansker med å få startet uten start gass - startet hver gang etter andre drag i snoren. 

 

Ganske imponerende for en Yamaha som er årgang 1984.

Igjen tusen takk til alle som responderte.

 

Er det noe ekstra man bør gjøre med motoren når jeg gjør den klar til vinteren med tanke på hva den har vært igjennom? Noen deler jeg bør bytte uansett pga. undervann opplevelsen? 

Link to post

Spray alt under dekselet med f.eks CRC 6-66 før vinterlagring. Spray 6-66 i forgasser mens den går på tomgang og stopp motoren. Skru gjerne ut pluggene og gi den en sprut i hver sylinder også. Tøm forgasser for bensin, og skift girolje. Da bør den være klar for vinteren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
TinoElg skrev for 2 timer siden:

Er det noe ekstra man bør gjøre med motoren når jeg gjør den klar til vinteren med tanke på hva den har vært igjennom?

Kjør så mye du kan for å dampe vekk mest mulig vann og få 2t-oljen på plass der den skal være så er du nok i boks. Vet om  mange motorer som har overlevd men det betinger en del bruk kort tid etter drukningen. Kanskje også en gang i ny og ne under vinteropplaget bare dra litt i snoren slik at ikke motoren står på nøyaktig samme stedet hele vinteren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Enig med SveinHa , kjør den gjerne mer om du har anledning.   

Og tenker det også vil være smart å gi motoren litt ekstra spray ila vinteren for å erstatte det som dunster vekk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...