Jump to content

Erfaring med Biltema's oljesugepumpe?


vinyler59

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med Biltema's oljesuge pumpe? Den til litt over 700 kroner.

Tar kanskje uendelig lang tid før man har fått opp all olja?

Tenker da på å få sugd opp den gamle olja når man skal bytte olje på motoren (dieselmotor i dette tilfellet)på høsten.

36-190_xl_1.jpg

Redigert av vinyler59 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde den oljepumpa som trådstarter spør om. Du ender opp med en grisete pumpe full av møkkete olje. Den har gått i søpla for lenge siden hos meg.

 

Roger jo skrev for 2 timer siden:

har denne fastmontert tømmer ca. 14 l på 5 min

image.png.bf4399087813d6f368ad91a250cb546c.png

Nå bruker jeg denne, dog ikke fastmontert. Pumper olja rett over i en tom frostvæskekanne ferdig til å levere på egnet mottak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 23 minutter siden:

Nå bruker jeg denne, dog ikke fastmontert. Pumper olja rett over i en tom frostvæskekanne ferdig til å levere på egnet mottak.

Den pumpa er nesten uslitelig 45 år og pumpet ca. 850 l olje.

Stor takk til SABB som monterte den.

image.png.33b6a4bce98dd153f7835e203bc61690.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 56 minutter siden:

Tvilsomt at denne pumpen er av samme kvalitet som den som SABB bruker.

 

Mer enn tvilsomt. Jeg har Sabb sin fastmontert på motoren, og den fungerer greit. Biltema sin har jeg liggende et sted, noe mer ubrukelig skal man lete lenge etter. Vacuumpumpa til Biltema fungerer dog bra om man har litt lunk på olja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den fra Jula som er mer kuleformet, den virket litt stødigere. Antar den er ganske lik ellers.

 

Det tar litt lengre tid enn en håndpumpe, men mye enklere hvis det er litt trangt og trasig der man må pumpe. Trekk opp slangen mens du holder papir rundt den samtidig som det er undertrykk slik at den suger luft på slutten. Da blir det ikke noe søl 🙂

Link to post
Share on other sites

Cetus skrev 1 time siden:

Kjøpte Marco elektrisk pumpe, første gang hvor det ikke ble sølt en dråpe ved oljeskift. Behøver heller ikke varme olje, kjører olje rett i et par tomme kanner. Tror denne pumpen finnes under andre navn også.

2022-09-13 17.10.17.jpg

2022-09-13 17.09.46.jpg


Jeg kjøpte lik på Biltema for noen år siden, helt gull. Der hadde ikke Biltema tatt seg bryet med å lage egen veiledning, Marco sin veiledning lå i pakka.

Link to post
Share on other sites

På VP 32KAD så bruker jeg en slange utenpå oljepeilerøret koblet til den største slangen på vakuumsugeren. Da går sugingen betydelig raskere. Så slange i peilerøret for å ta det siste. Ikke rare mengden som er igjen til slutt. Jeg bruker strips eller små slangeklemmer for i skjøtene.

Varm olje ruler 👍

Lite søl hos meg i hvert fall.

D5L

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
index skrev On 13.9.2022 at 13.49:

 

Mer enn tvilsomt. Jeg har Sabb sin fastmontert på motoren, og den fungerer greit. Biltema sin har jeg liggende et sted, noe mer ubrukelig skal man lete lenge etter. Vacuumpumpa til Biltema fungerer dog bra om man har litt lunk på olja...

Er det denne som er ubrukelig? Har vurdert å kjøpe, men er litt usikker på kvaliteten.
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-12-v-2000047509

Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev On 15.3.2024 at 16.38:

Er det denne som er ubrukelig? Har vurdert å kjøpe, men er litt usikker på kvaliteten.
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-12-v-2000047509

Returnerte min i forrige uke, klarte ikke å suge hverken varm olje eller diesel! Biltema testet den og nå er pengene tilbake på konto.

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev On 16.3.2024 at 22.26:

Returnerte min i forrige uke, klarte ikke å suge hverken varm olje eller diesel! Biltema testet den og nå er pengene tilbake på konto.

Takker så mye for advarselen! Får se meg om etter en annen pumpe som ikke koster skjorten. På grunn av en slitasjeprolaps må jeg ha en lettere måte å få oljen ut enn den store pumpekannesugeren, som for så vidt fungerer greit når ryggen fungerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...