Jump to content

ACI Marina Split - Havnemanøvrering

Jørg81

Recommended Posts

Hei!

Neste års sommerferie er allerede i boks. Vi skal seile 7 dager i Kroatia med utreise fra Split.

I informasjonen fra charterselskapet fikk vi en oversikt over marinaen og hvor selskapets båter pleier å ligge. Det ser VELDIG trangt ut i marinaen og veldig lite manøvreringsmulighet. Vi har seilet noe før, men er ikke eksperter. Ser at båten vi skal leie ligger på den trangeste piren og det er ikke en båtlengde til neste pir.

Er det noen som har leid båt med utreise fra denne marinaen som vet hvordan man tar ut båten? Gjør de klar båten på en utsjekkplass eller liknende? Evt hjelper de til med å komme ut av "båsen"?

Håper på hjelp til å få ned "havnepulsen" :smiley:

364210_Split2.jpg.5d8ada0d2952e7a260eb70d62acf6cfe.jpg

Vestkystseiler skrev 20 minutter siden:

Når jeg bruker Google maps, synes jeg ikke det ser så forferdelig trangt ut:

https://www.google.com/maps/@43.5021927,16.4283534,437m/data=!3m1!1e3

Bildet i første innlegg er tatt med vidvinkel, derfor ser det trangere ut enn det virkelig er lengst borte fra kameraet.

Enig, det ser bedre ut på Google maps. De andre bildene jeg har sett ser det ikke så bra ut:-)

Det er kanskje bare meg men stusser litt på om dere har tilstrekkelig erfaring til å håndtere en større båt når dere nå et år før dere skal på tur er mest bekymret for hvordan dere skal komme ut og inn av båsen. Dette er jo en stor marina hvor det går båter ut og inn hele tiden.

Håper det bare er jeg som tar feil ?

Det er ganske trangt i flere av marinaene i Kroatia,og ACI marinaen i Split er en ganske typisk representant. Og enda trangere blir det reelt sett siden du og må ta hensyn til mooringtauene som skrår fremover fra de andre båtene, og egen kjøl/ror (om du ikke har leiet katamaran), men i praksis går det bare godt. Den som står på baugen kan prøve, om forholdene tillater det, og trekke baugen litt i riktig retning før mooringtauet slippes. Mest trolig er båten som ligger for siden av deg og en charterbåt som skal avgårde til omtrent samme tidspunkt, og er denne bort kan du gå i den ene hekkfortøyningen, og svinge slik at du får god vinkel på din egen båt før du går forover, da går dette knirkefritt.

Ser det håpløst ut med mye vind i siden spør du som nevnt utleiefirma om de kan skubbe litt i deg med en rib.   

Når du skal inn i tilsvarende havner er det ofte lurt å bakke hele veien innover i stedet for å stoppe opp og begynne å bakke innimellom bryggene.     

De som lager kaos er som oftest de som ikke tør å ha fart i båten, slik at den stopper opp, mister styring og begynner å drifte, og hekte seg i andre sine mooringtau. Men fendre godt og tørre å bruke litt fart, så vil det som oftest gå bare bra.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...