Jump to content

Trenger input på valg av propell til Barracuda 1100 med KAD44 og DPE


Mr_Stian

Recommended Posts

Har en Barracuda 1100 med KAD44 og DPE drev. Er på tredje sesongen nå med båten. Før årets sesong så byttet jeg fra B1 til C2 propeller. Forrige eiger hadde byttet fra C2 til B1 da C2 ble litt for tunge i følge han. B1 propellene måtte byttes pga kavitasjonsskader på den bakre propellen. 

 

Har nå kjørt en sesong med C2 og kan si at forrige eier har rett med tanke på at disse propellene blir i tyngste laget. Med ferielastet båt så ble båten veldig tung og dra. Samme nå på slutten av sesongen med noe groe på propeller og skrog. Når jeg hadde B1 propellene så merket jeg ingen forskjell nesten uansett når tid på året eller hvor mye jeg hadde om bord. 

 

Jeg oppnår nå ca 3600 rpm. I begynnelsen av sesongen, med noe last så fikk jeg uten problem 3800. Samme med B1 gjennom hele sesongen.

 

Så kommer utfordringen min. VP anbefaler ikke alu propeller på KAD44. Derfor jeg gikk for C2. Sånn som jeg ser det så har jeg 3 alternativer til neste sesong:

 

- Endre på C2 propellene. Winrace kunne gjøre dette og jeg skulle få 200 mer omdreininger.

- Kjøpe ny B1 bakre propell. Den fremre ser fremdeles OK ut

- Kjøpe nye J2 propeller (finnes ikke J1)

 

Hvis jeg går for siste alternativet, noe som jeg heller mer og mer mot, er det noen som vet hvordan disse er i forhold til C2 propellene? Står ikke hvordan disse kan sammenlignes med B og C propellene på guiden til VP. 

Link to post
Share on other sites

Hva du enn velger så forsikre deg om å velge propelloppsett og giring på drev slik at du oppnår 3900 på lastet båt. 

C2 har gått ut av VP sitt sortiment.

VP' anbefaling om å ikke bruke B serien på KAD44 var vel relatert til at de ikke var egnet til å gå lenge på 700-1200 omdr pga "klappring" (slik som jeg gjør hele tiden) men på en lettere og kortere båt enn din. Jeg kjører C2 og 1.78.

Link to post
Share on other sites

I følge manual så skal maks turtall være 3700-3900. Tidlig i sesongen med C2 så fikk jeg fint 3800. Med B1 ca samme, gjerne noe mer. Med B1 så fikk jeg maks turtall hele sesongen.

 

Drevet er 1.68 i utveksling. Hvilket turtall jeg får med de forskjellige versjonene er jo det jeg lurer på her. Hva er f.eks forskjellen på C2 og J2 sånn teoretisk. Skal de være like tunge, eller er J2 noe lettere?

 

B2 og C2 skal i teorien være like i følge min lokale VP forhandler. Så når jeg da har hatt B1 så er det en propell som skal gi 150-200 rpm mer en C2. 

 

Jeg går veldig skjeldent mellom 700 og 1200. Gjerne kun ved oppvarming av motor. Etter det er det som regel 1500-1700 eller 3400. 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du historikk på gjennomført vedlikehold på motoren? Hvis ikke ville jeg startet med en «nullstilling» så du ikke bruker masse penger på propeller for så å ende med for lette. Tenker da komplett service, samt ventiljustering og sjekk av dyser, eventuelt pumpe. Ville også sjekket turbo om den ikke er nylig byttet, at der ser fint ut på eksossiden og klaringer er innafor. 
 

Det er jo ikke mye du mangler her, så om det ikke allerede er gjort så kan det være der er litt å hente. Hvis ikke, så vet du iallefall at motor er helt frisk. Skulle du likevel mangle litt, ville nok jeg sendt propellene til winrace. Skulle du da ikke bli fornøyd, så er nok de behjelpelige med å rette opp igjen, kjøper du nye så er det lite annet du kan gjøre enn å selge de videre.

Link to post
Share on other sites

Motor skal være bra. Hadde sjekk av dyser og justering av ventiler for under 100 timer siden.

 

Turbo ble byttet i 2017 sammen med eksos bend. Ingen indikasjoner på at det er noe med motor. Det at jeg opplever at C2 blir litt tunge, og at forrige eier hadde samme opplevelse sier vel at motor skal være bra. B1 propellene ble satt på i 2015. Jeg byttet til C2 før årets sesong. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 7 timer siden:

Drevet er 1.68 i utveksling.

Sagt i beste mening: ville aldri ha valgt den utvekslingen til den båten.

Din båt veier trolig 5.5 tonn ferielastet, den har stort vått areal og den har 12 grader V-bunn helt bak. Dette er maks av hva singel DPE kan klare over tid.

 

Vurder å bytte til 1.78 så planer du lettere og C2 vil trolig være spot on.

Motor og drev vil få et lettere liv, statistisk vil du øke levetiden, i bytte mot en knop...

 

På en så stor og tung båt er rådet mitt ufravikelig, oppnå 3900 omdr men ikke legg deg over 3600 lengre strekker.

 

Jeg forstår at det ikke er hva du ønsker å høre men min "jobb" er å gi deg råd basert på hva jeg mener er best for deg.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke sånn at en går å bytter drev til 110.000 sånn helt uten videre. Vi kjøpte nytt drev i fjor og da ble det likt det som hadde stått der allerede i 22 år. Så vil nok tro at kombinasjonen drev, motor og båt har fungert greit. Å bytte til annen utveksling er ikke aktuelt. Sånn som det ser ut nå så blir det å kjøpe ny bakre propell til B1 settet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville fått C2 settet modifisert dersom det er i god stand, og beholdt B-settet som ‘limp home’ propeller dersom en skulle være uheldig. BX er _ikke_ like CX er min erfaring etter litt bytting frem og tilbake. C med samme nummer er noe hvassere enn B, men mindre forskjell enn et ‘steg’. Om jeg husker riktig så sa Morten Trøbråten (som for alt jeg vet kanskje jobber hos VP ennå) at det var rundt 200 rpm steg mellom hver propell i rekka. Det at drevet gikk i årevis med B1 (om jeg forstod det riktig) er vel en god test på at den har rett utveksling. Men B-propeller blir dessverre fort til kjeks, i alle fall de jeg hadde..

Link to post
Share on other sites

Drevet var 22 år gammelt når jeg måtte bytte det. Og da havarerte det ikke, men det var like før. Så mener og utvekslingen er ok. Om den er 100% riktig kan nok diskuteres som Dieselfan sier, men dette er ikke noe som er like enkelt å gjøre noe med på en gammel båt.

 

Jeg får ta en ny runde når jeg får båten på land. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 15 timer siden:

Drevet var 22 år gammelt når jeg måtte bytte det.

Nytt drev er dyrt, og det var ikke min mening å harselere med det. Hadde ikke fått med meg at du hadde kjøpt nytt. Tanken min var at om du hadde et godt brukt et, så kunne det gå på Finn, samtidig som du jaktet et brukt med 1.78.

 

Har du boka som kom med båten. Mener å huske at en av sidene i den er en testrapport fra VP Norge signert Morten Trøbråten. På den rapporten står det også hvilken utveksling som ble brukt også.

 

At et DPE drev klarer 22 år på en så tung båt er imponerende, kjenner du timetallet? kan jo fort være over 2000 timer..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...