Jump to content

Hvilke båter er best å bo i?

Peggy

Recommended Posts

Hei!

Båttype?

Jeg er på jakt etter en båt som kan bebos mens jeg studerer i Oslo. I den forbindelse ønsker jeg å høre fra folk som er erfarne med ulike båttyper, hvilke båter som hadde egnet seg best til å bo i. Jeg tenker på WC, varme etc. Foreløpig ser jeg på seilbåter på rundt 32 fot - er dette passe størrelse? Og hvilke andre ting bør jeg ta i betraktning før jeg kjøper en båt til å bo i? Det som er viktig å nevne er at det vil være vinter idet jeg skal bo i båt. 

Båtplasser i Oslo

Iom. jeg er student, er det såklart et ønske å finne en rimelig båtplass. Men jeg ønsker jo også å bo sentralt, så dersom noen har noe oversikt over hvilke båtplasser i Oslo som kunne passet meg, setter jeg pris på innspill :) Det kan hende jeg vil være villig til å investere i å ha vinterplass ved Aker Brygge (dersom det er plass såklart). 

Håper å høre fra behjelpelige sjeler!

båt.jpeg

Redigert av Peggy (see edit history)

Hei, mange vil nok foretrekke større båter enn 32 fot for å bo i, men klart det er mulig hvis man går inn for det. Moderne båter er romsligere enn eldre. De har gjerne fyldigere linjer dermed bedre plass. Hvis du f.eks har budsjett til en Bavaria 32 eller lignende fra tidlig 2000-tall får du en romslig bobåt (fra ca 350.000 og oppover). God isolasjon er viktig, ikke bare for varme men også kondens. Såkalt sandwichlaminat i dekk og skrog kan derfor være en god ide. Da det støpt inn en isolerende kjerne.

Og husk på at båter ofte lukter, det sitter gjerne en ubestemmelig olje/motorlukt spesielt i gamle båter. Du merker det ikke så godt når du har vært ombord litt, men det kan sitte i klærne når du kommer på land. Godt renhold av motorrom og under dørker og skjulte steder er viktig i bobåt.

Aker Brygge er jo der de fleste båtboere holder til, ellers er det vel fortsatt en del på Kongen Marina på Frognerstranda. På sommeren var det i alle fall noen på Kilingen på Bygdø. Vollen i Asker har vel også et bobåtmiljø. Ikke alle marinaer tillater at man bor fast ombord. Du trenger også tilgang til strøm, vann og gjerne toalett, dusj og vaskemaskin.

Prøv å få med deg en båt- og motorkyndig person på visning. Det er ofte noen feller i form av feil, skader og mangler på båter med noen år bak seg. Og pass på å nyte båten på turer sommerstid når du først har den. Lykke til!

Ikke å forglemme  MUGG! 

En studievenninne av min datter utviklet muggallergi da hun bodde i seilbåt i Bergen i studietiden! En Guds lykke var det at min datter måtte vike plassen for kjæresten til venninnen når de akkurat hadde skaffet båten! Båtlivet tok slutt ved juletider da allergien var i full blomst!

Bare en liten advarsel!

Med vennlig hilsen

Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Det forhindres vel ved å bruke en god luftsvfukter?

Feks Arida S12 pro som kan gjemmes bort i et skott,  med slanger som henter fuktig luft og leverer tilbake tørr luft? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ta også med i regnestykket at strømutgifter til oppvarming gjennom vinteren kommer til å bli j@&lig dyrt i en båt hvis den er dårlig isolert. Med forventet prisnivå på kanskje 8,- pr kW inkl alt, og et gjennomsnittsforbruk på 1,5 kW (6,5 amp) pr time, så er månedsutgift der på drøyt 8.500,- pr mnd - uten strømstøtte.

Mulig jeg tar feil, men jeg antar at marinaene ikke får strømstøtte for utleie av plass til fastboende. Håper da for din del at jeg tar feil, men undersøk i alle fall. 

Ellers er trikset uansett å kle hele dekket oppå båten (og gjerne litt nedover sidene) med byggisolasjon av type vintermatter - gjerne i to lag. Med 8,- pr kWt for strøm, så er det billigere å varme med dieselvarmer tror jeg - men du må jo uansett ha strøm ombord. Skal du fyre diesel gjennom vinteren, så må varmeren være i topp stand ved sesongstart.

image.png.3aef1dff09dad1aaecb6308b5d2f1e90.png

Med dieselvarmer (Eber D4 f.eks.) koster det 2 kr/kWh å fyre om dieselprisen er 16 kr/liter. 3 kr/kWh om dieselprisen er 24 kr.

Utgangspunkt: 0,51 liter forbruk per time på 4 kW.

(0,127 liter/kWh * literpris) = kr/kWh.

Pluss 7-40 watt til viftemotoren, avhengig av hvor fort den går.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Har 34 fot motorbåt, hadde ikkje stussa på å bu i den.   Sitt høgare og har betre utsikt, men kostar nok meir å fyre enn seglbåter med små og ferre vindu.     

Pass på at det er dusj og toalettmuligheter land, fryktelig tungvindt å løse tamp for å tømme. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 1 år senere...

Tar opp igjen denne tråden. Har aldri bodd fast i noen båt men kan vel si at jeg har "prøvebodd" i de 3 seilbåtene som jeg har hatt, når det har passet sånn.

En problemstilling som jeg ikke tror det er skrevet om i tråden over, det er graden av fuktighet i båten. For den første båten jeg hadde, som var en svenskbygd kopi av Oksøy 32, så var problemstillingen den at det var en "mikroskopisk" lekkasje av vann ovenfra og gjennom stort sett alle gjennomføringer. Det gjorde at det lett ble liggende en film av fuktighet på skrogets innside. Dessuten så var skroget også laget slik at sjøvann som piplet inn via propellakslingen fløt framover og ble liggende under "salongen". Det gjorde at når man brukte en elektrisk varmeovn, så ble det er veldig fuktig og dårlig inneklima, gjerne 70-80-90 % relativ fuktighet. Den båten var ikke særlig beboelig, selv om det var mulig å få opp temperaturen.

Neste bår var en Van Die Stadt stålbåt på 30 fot. Den var tett, eller i alle fall tettere, slik at fuktproblemene var noe mindre, men stål er nok ikke en veldig god isolator, som kan anbefales.

Siste båt er en Moody 33S seilbåt, og den har rett og slett fungert fantastisk bra som bobåt. Har 3 forskjellige varmekilder, som hver for seg klarer å holde oppe temperaturen vinterstid. 1. Webasto varmer, som varmer opp hele båten. 2. Taylors dieselbrenner. Den har litt for liten effekt til å varme opp hele båten, med minus 8 men det fungerer fint for midtkabin. 3. Dyreste mulighet er vel landstrøm. I denne seilbåten så blir luftfuktigheten ca 40% når man varmer opp.

Ser anbefaling om bruk av glava-matter over. Lurer på om ikke de kan trekke fukt?

https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/isolasjon-og-vindsperre/2293321?v=ObsBygg-7032464090511

Har tenkt ut en løsning for ekstra isolasjon, hvis man ville prøve det. 

Hvis man kjøpte en litt kraftig PVC presenning fra Biltema og så klipte denne til slik at den passet til fordekket.

https://www.biltema.no/fritid/hage/presenninger/presenning-650-gm2-2000017810

Og så kunne man kjøpe isoporplater, for eksempel tykkelse 20 mm:

https://www.obsbygg.no/trelast-og-tyngre-byggevarer/isolasjon-og-vindsperre/2293359?v=ObsBygg-7032464300023

Så kunne man kutte opp isoporplatene i passende firkanter og lime dem fast til presenningen. På toppen av det så legger man så ett nytt lag med presenning. Da har man så et "stallteppe" som betstår av en "sandwich" med to lag med presening og isopor i midten, som så kan knytes fast til rekka. Mulig at det også kunne fungere bare med isoporblokker som legges rett mot dekk og så spennes fast med en presenning over?

Er det noen som har prøvd noe slikt?

Er det ellers noen som kan si noe om hvorvidt en Webasto varmer tåler å kjøre i mange timer uten å bli slitt? Det er jo både en vifte og en elektrisk pumpe som står og kjører og går, og som kanskje kan bli utsatt for slitasje.

For min del så vil jeg nok si at det er to ting som henger sammen. Det er å kunne reise der man ønsker og langt, uten kostnader, og så kunne bo der så lenge som det passer, før man drar videre. Da blir det seilbåt.

Tviler ellers på at store vinduer gir varme om vinteren. Ville nok heller tro/mene at det er motsatt, det er der man mister varme.

Når det gjelder "kjellebåt" så synes jeg ikke at noen av de 3 seilbåtene som jeg har hatt har opplevdes slik. Når man står oppreist så har man vinduene i øyehøyde slik at man ser man rett ut. Når man sitter nede i båten så oppleves det som ekstremt super koselig. Når man går ned i båten og setter seg ned i salongen, så er det som å være på en annen planet, der alle problemer i denne verden forsvinner.

Har jo bare erfaring med seilbåt, men synes det ser ut som at mange motorbåter har ganske god plass og kanskje større innvendig volum enn det som gjelder for en tilsvarende lang seilbåt (??!)

S/Y Emma skrev On 19.9.2022 at 9.55:

Utfordringen med husbåter i Norge er at det er veldig vanskelig å få plass med mindre man selv eier kaien. Det er såpass uvanlig at kommunene ikke aner hva de skal gjøre når en husbåt fortøyer. Enkelte kommuner, som Bergen, har rett og slett innført husbåtforbud.

Dette stemmer vell ikke, med tanke på at GC Rieber har etablert bobåt havn på marineholmen ?

S/Y Emma skrev On 19.9.2022 at 9.55:

Enkelte kommuner, som Bergen, har rett og slett innført husbåtforbud

Det er ikke lett å finne dette forbudet på kommunens hjemmeside. Mulig det står i enkelte leieavtaler. Her en oppsummering fra 2022 om kommunes båtplasser, kystlinje og forvaltning av denne: Svar-pa-representantforslag-fra-Mailiss-

https://www.bergen.kommune.no/politikere-utvalg/api/fil/bk360/2272047/Stadfestelse-Mollensdalsveien-70A-husbatJeg er usikker på om de har ett direkte forbud, men kommunen skiller mellom det og bo i båt (som på anlegget til GC Rieber), og det å bo i husbåt. For det siste skal plan og bygningsloven følges, med påfølgende søknadsprosess. Og her har ikke Bergen Kommune vært særlig lette å ha med å gjøre.

Her en sak hvor husbåten måtte vike

Stadfestelse-Mollensdalsveien-70A-husbat

tacan skrev for 7 timer siden:

Hva med husbåter som er ce sertifisert som en vanlig båt? Har vel rettigheter til å bli behandlet som en båt vil en tro?

Det vises til at det er bruken av båten, like mye som utformingen som avgjør om den er å regne som en permanent innretning (som i så fall skal ha godkjenninger som dette) eller en båt. 

Utdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet  Rundskriv H-09/05 som Bergen Kommune refererer til i sin behandling av slike saker.

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/krd/rus/2005/0002/ddd/pdfv/251762-rundskriv_paragraf_85_bat_pa_land_og_hus_pa_vann.pdf

Husbåt er ikke et entydig begrep, men vil omfatte flere typer

14 Registrering i småbåtregisteret flytende konstruksjoner, fra en spesialbygget båt beregnet til fritidsbruk eller permanent opphold, til lektere eller andre flytende konstruksjoner hvor det er plassert en hytte eller et hus oppå. Andre midlertidige flytende konstruksjoner kan f.eks. være en kioskbåt for sommersesongen. I prinsippet kan alle typer flytende konstruksjoner tenkes å være "husbåter". Hvordan de brukes, hvor lenge de er tenkt plassert på ett sted og forankring til land vil være momenter i vurderingen. Det vil være en flytende overgang til det som normalt blir oppfattet som vanlige fritidsbåter, vanligvis masseproduserte, og som faller utenfor husbåtbegrepet   

Ikke alle typer husbåter vil kunne anses som transportable konstruksjoner. At en lekter med hus på kan flyttes er, som for andre innretninger, ikke avgjørende for om den er transportabel i lovens forstand. Å feste en påhengsmotor på lekteren gjør den altså ikke umiddelbart transportabel. I vurderingen må man se hen til størrelse, form og bruk, og om man har hatt til hensikt å transportere innretningen. Er den festet til enten grunnen eller brygga på en slik måte at den ikke lett kan flyttes, taler dette for at man ikke har å gjøre med et transportabelt tiltak. Det samme gjelder for de tilfeller der innretningen pga. sin form eller størrelse egner seg dårlig til å flyttes, fordi slik transport er risikofylt eller vanskelig

Sun Flyer skrev 55 minutter siden:

Hvis man tenker å bo i en husbåt som er "fastmontert" uten å bruke den som en båt; da vil jeg si at det er bedre og smartere å bo på land.

I hvert fall hvis man er student og ser etter et billig sted å bo for en begrenset periode i norsk vinterklima :-)

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Hvis man tenker å bo i en husbåt som er "fastmontert" uten å bruke den som en båt; da vil jeg si at det er bedre og smartere å bo på land.

Tja, nå bor jeg i seilbåt, men kunne for så vidt fint ha bodd i «hus på lekter» som lå mer eller mindre i ro. Selvsagt i et skjermet område.

Nærhet til sjøen, duvende innsovning hver kveld, muligheten til å fortøye en mindre båt (og gjerne to) rett på utsiden er pluss som taler for en slik boform. Tilgang til vann og strøm, og muligheten for å få tømt septik er utfordringene, ellers tenker jeg husbåt hadde vært et fint alternativ. Og langt mer «riktig» for meg, som person, enn å være spikret fast til fjell (selv om det gjerne er der jeg ender opp til slutt).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...