Jump to content

Evinrude Etec G1 150hk 2007 vinterkonservering

krigsskip

Recommended Posts

Hei dere!

jeg har kjøpte en ny båt men en Evinrude etec g1 150 hk 2007 med 282 timer.

Kan dere være så snill gi meg litt tips med vinterkonservering /vedlikehold som jeg må gjøre hver høst? :)

jeg skal:

1-kjøre motor i ferskvann 

2-Stabiliserer drivstoffet med 2+4 fuel conditioner 

3-Bytte girolje

4-bytte bensinfilter

4-ta ut propellen

5-vinterkonservering av motor

6-smørepunkter

Hva med vanlig motorolje, er det bare å sjekke nivå?

Er det noe viktig jeg har glemt?

motoren har 282timer , på 300timer skal det bli stor service som sier manuell til motoren?

Tusen takk på forhand !!!!

Etec er en totakter, så ikke noe motorolje på den. Listen din ser helt grei ut. 
med vinterkonservering antar jeg du tenker på den innebygde rutinen som kjører inn ekstra olje i motoren før den stopper og er klar for vinteren. 
Hvis du ikke har det allerede, bruk vinteren til å skaffe deg diagnoseprogram m/diagnosekabel fra EBay. Absolutt en fordel hvis man gjør litt selv på motoren. Gir deg full kontroll. Mitt tips til alle med Etec. 

Redigert av Honduras (see edit history)
On 9/14/2022 at 7:53 PM, Honduras said:

Etec er en totakter, så ikke noe motorolje på den. Listen din ser helt grei ut. 
med vinterkonservering antar jeg du tenker på den innebygde rutinen som kjører inn ekstra olje i motoren før den stopper og er klar for vinteren. 
Hvis du ikke har det allerede, bruk vinteren til å skaffe deg diagnoseprogram m/diagnosekabel fra EBay. Absolutt en fordel hvis man gjør litt selv på motoren. Gir deg full kontroll. Mitt tips til alle med Etec. 

Tusen Takk for svar og tips!

Skal absolutt bestille diagnoseprogram fra Ebay til vinteren :) 

som du sier , det gir full kontroll. 

On 9/14/2022 at 8:34 PM, HiWard said:

Enig med @Honduras. Vinterkonserveringsprogrammet skal være forklart i brukerhåndboken, innebærer noen enkle besvergelser med girhendelen. Kan også startes fra nevnte diagnoseprogram.

Ville også byttet girolja nå på høsten og tiltet motor helt ned slik at den får tømt seg helt for vann.

Tusen takk for tips !!!:)

Skal gjøre det!

22 hours ago, Kaptein Plast said:

Gratulerer! Flotte motorer!

Disse har også 3 års intervall på service, hvor bla. filtre og girolje byttes. Men alltid kjekt å i hvertfall ta en titt på oljen fra bunnproppen så du ikke får frostskader.

Takk for svar og tips!! 

hva mener du med oljen fra bunnproppen? er det girolje? 

• 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...