Jump to content

Biam 660 - Brosjyre/brukerhåndbok/info og erfaring?


Wester

Recommended Posts

Hei! Har akkurat kjøpt meg en Biam-660, men finner så lite om den på nett. Er det noen her som har brosjyre/ brukerhåndbok? Må virkelig si jeg er imponert over denne båten og allerede rukket å bli glad i den. Svært praktisk og lettvinn halvplaner med strak aksel og økonomisk i drift. Konseptet var "weekend cruiser" og det funker! Min har en Yanmar 66 og gjør ca 18 knop under optimale forhold. Det vil si man har en grei mars fart på 12-14 knop og da kjørere man svært økonomisk. Jeg vet at de ble produsert på Tromøy ved Arendal, men er det noen som har litt historie/info om antall produserte båter? Rett og slett intr. i all info om Biam 660 også om noe andre her har lik båt..

 

mvh
Wester (nå med Biam) :)

A796E78D-0CC9-4389-8B59-AD99BAFCAC17.jpeg

BDE78C18-C0E1-4ECD-9B74-B35FBB0FF1A1.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Gratulerer med fin båt! 

Vi hadde 1986 modell Biam 660 med 77Hk Yanmar, disse er veldig praktiske og tåler ganske mye sjø.

Som de fleste halvplanere så blir det endel ratting om sjøen kommer aktenfra.

Bra plass på akterdekket med stor solseng om man trenger det.  Også fin å fiske fra, benkene kan fjernes helt og det er selvlensende dekk.

Jeg synes det var litt knotete å komme til fettkoppen til aksling og toalettløsningen kanskje ikke den beste.

 

Mener båtene ble produsert fra 1986 til 1996 med motor 55-96hk, du kunne få hardtopp på båten

Det samme skroget er brukt på Biam 740 og Sollux 700. 

 

https://reader.egmont.io/wp-content/uploads/2022/06/20140804_153001_10013_FTP_64358.pdf

 

Link to post
Share on other sites

Det er absolutt ikke en skrøne at de kan ta inn vann fra lensehullene, det vet jeg har skjedd.

Dørkplaten som ligger i midten har ingen pakning, så om det blir nok folk bak, så havner vannet i kjølen.

Er dog ikke noe problem om man er obs på det.

God lettdrevet båt. Formene ble overtatt og endret litt på av Sollux , om jeg ikke husker feil.

Tro den vokste til 7m med integrert badeplattform .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...