Jump to content

Lage sil til inntak i fast bensintank

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har et lite problem med at en bit av et eller annet har kommet nedi aluminiumstanken. Jeg skal nok få den ut igjen, for jeg kjører bare ei bensinpumpe fra Biltema i loop fra tanken til påfyllingen, til den suger til seg greia. Det ser jeg lett på at blæra til å klemme bensin til påhengsen blir paddeflat. Da jeg kan ta opp røret nedi tanken, med biten på. Men så er det det at jeg gjerne skulle unngått det senere, selv om jeg har reservetank om bord. Man vet aldri om noe kan komme nedi (kanskje med litt "skøyeraktig" hjelp?), og fruen har en tendens til å skvette ganske voldsomt når motoren plutselig stopper... :giggle:

Derfor vil jeg lage en sil til tanken, som jeg husker det var i tanken på farfars snekke. Det beste er vel å få tak i en form for kobbernetting, eller noe. Men hvordan fester jeg det best på et glatt rør? Det er et kobberrør med fortinningsbelegg som er brukt, samme typen som man bruker til vann på synlige rør til armatur og sånt. Kan jeg få tak i netting, bore et tynt hull gjennom røret, kjøre gjennom en saksesplint og bruke den som forankring for nettingen, med et par strips som hindres i å gli av spissen på røret av splinten? Da vil det være aluminimstank, kobberrør, materialet i nettingen og i tillegg syrefast sakesplint nedi der. Jeg vet ikke om det kan hindre bensingjennomstrømningen med en saksesplint, men det skal vel mye til? Den er ca. 2 mm tykk.

Alternativet er å feste nettingen med en syrefast slangeklemme, det er sikkert også enklere. Jeg kan skjære opp en bit bensinslange og bruke den rundt både røret og nettingen, og så ha slangeklemma utenpå der igjen. Da blir det aluminimstank, kobberrør, materialet i nettingen og syrefast slangeklemme nedi der.

Jeg må bare vite at det ikke er noe som kan skape gnister på noen som helst måte, eller som blir tæret bort over tid på grunn av galvanisk reaksjon.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev for 8 timer siden:

Derfor vil jeg lage en sil til tanken, som jeg husker det var i tanken på farfars snekke. Det beste er vel å få tak i en form for kobbernetting, eller noe. Men hvordan fester jeg det best på et glatt rør? Det er et kobberrør med fortinningsbelegg som er brukt, samme typen som man bruker til vann på synlige rør til armatur og sånt. Kan jeg få tak i netting, bore et tynt hull gjennom røret, kjøre gjennom en saksesplint og bruke den som forankring for nettingen, med et par strips som hindres i å gli av spissen på røret av splinten? Da vil det være aluminimstank, kobberrør, materialet i nettingen og i tillegg syrefast sakesplint nedi der. Jeg vet ikke om det kan hindre bensingjennomstrømningen med en saksesplint, men det skal vel mye til? Den er ca. 2 mm tykk.

Alternativet er å feste nettingen med en syrefast slangeklemme, det er sikkert også enklere. Jeg kan skjære opp en bit bensinslange og bruke den rundt både røret og nettingen, og så ha slangeklemma utenpå der igjen. Da blir det aluminimstank, kobberrør, materialet i nettingen og syrefast slangeklemme nedi der.

Litt vanskelig å vite hvordan denne tankpåfyllinga di ser ut uten bilder og uten noen dimensjoner (diameter osv) bortsett fra på saksesplinten du vil bruke. Ettersom jeg forstår så vil du lage det slik at det blir et hull i drivstoffrøret, noe som kan gi vann inn på tanken (=motorstopp) og det kan renne bensin ut ved fylling (= lukt og eksplosjonsfare).

Erfaringsmessig så kommer det mye bedre tips til dem som har bilder av problemet, for da skjønner folk bedre hva man spør om og kommer med tips til det istedenfor diverse annet som viser seg å være irrelevant.

Jeg synes snøfreseren min har en god løsning på det problemet du beskriver. Når jeg skrur av tanklokket så sser jeg en sil formet som en kopp av plastnetting og med en liten bred kant på toppen som gjør at den ikke forsvinner nedi tanken. Søkte opp på Clas Ohlson og fant noe tilsvarende til snøfreser (min er en eldre modell som er utgått av sortimentet, men samme prinsipp), har du 64 kroner og vet hvor Clas Ohlson holder til så kan du skaffe deg  en slik:

https://www.clasohlson.com/no/Tanklokk-Cocraft-KCM22B/p/51-3274

På min snøfreser er hullet den passer nedi ca 4 cm i diameter (ikke målt, kun en kombinasjon av øyemål og hukommelse fra et halvår tilbake da jeg sist fylte bensin), om det er samme på nyere modeller vet jeg ikke.

Om du forteller hvilken diameter det er hos deg kan det hende folk kommer med bedre forslag tilpasset akkurat din tankpåfylling.

Husk at en slik løsning gjør at tanklokkket ikke kommer fullt så langt ned (mister ca 2mm), så det forutsetter at dette går greit med feks skrulokk og ikke et slikt som vris til det låser med en forhåndsdefinert stramming (slik som på endel gamle metall-bensintanker for påhengsmotorer).

Jeg er dårlig til å lage bilder... Men som sagt er dette en fast alutank (på 150 liter, mener jeg å huske), så det er ikke et tanklokk, det er en fastskrudd, syrefast 10 cm skive som sugerøret er montert i med rørkoblinger. Og det gikk kanskje ikke godt nok fram, men sila skal være på sugerørettil motoren, ikke påfyllingen. Sugerøret er kobberrøret som går rundt en halvmeter til bunnen i tanken, og sila skal naturlig nok helt nederst på denne. Så den er inni tanken, ikke utenpå. Påfyllingen er et stort lokk i metall på siden av båten av denne typen, derfra går det en slange som vel er 6-8 cm i diameter omtrent 60 cm skrått og ned til et rør som går inn tanken:

bilde.png.cc2bf47957098c6f2e45799ef15b674c.png

Redigert av Mastiff (see edit history)

Og dermed var det løst. Dette var det jeg fant da jeg hadde kjørt bensinen i loop i halvannen time og det plutselig var stopp:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Det er tetningsmasse fra da tanken ble overhalt, ut fra formen må det ha fulgt med en av skruene når den ble skrudd inn og så løsnet etter hvert. Jeg har sendt melding til han som overhalte tanken, men ikke fått svar. Litt pinlig, kanskje... :giggle: Jeg så at det var et par til nedi tanken da jeg lyste ned, men det var ikke lett å få dem opp, og jeg orket ikke bruke mer tid på det. Det blir uansett ikke noe som helst problem med denne på:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...