Jump to content

Marex 27 med AQAD41, utveksling på drev?

Flessern

Recommended Posts

Jeg driver og skal bytte motor i min Marex 27 sun Cruiser. Sitter i dag en VP tmd40a der og ny motor blir VP aqad41a. Det jeg lurer på er, hva slags utvekling bør jeg ha på drevet mitt? må ha nytt drev og ny transom. det blir vel da ett 290 duoprop drev, men ser de kommer med forskjellig utveksling.

Ny motor kommer uten svinghjulskåpe, passer svinghjulskåpe fra tmd40a over på aqad41a?

flere ting jeg bør tenke over ved bytte av motor og drev?

Håper noen har noen tips, da jeg er helt fersk

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

Svinghjulskåpen for gir passet i alle fall fra TMD40A over på TAMD41B (samme som AQAD41 med unntak av gir og noen kjølerør)

Ja, etter litt googling ser det ut til og passe overens. Har forresten lest hele posten om ombygginga di, ble superfint. Ble inspirert?

dieselfan skrev for 20 timer siden:

Velkommen til Forumet :thumbsup:

Om du shopper litt "her og der" så vær obs på at akselen som sitter i adapteret fra svinghjulskåpe og inn på drev finnes med fin og grov splines.

Er skroget ditt en halvplaner?

Neida, er planene skrog.

Ja, det har jeg sett litt om, men fant en post her inne der de sa man enkelt kunne bytte enden på akselen om det var feil, har jo drevet fra gamle motoren, så kan bytte enden på akelsen derfra hvis de ikke går overens.

kdtran skrev for 11 timer siden:

Du bør sikte deg inn på 1.95:1 utveksling. 
Andre utvekslinger vil gi deg store utfordringer med å finne riktig propell. 

Gjetter på at du vil trenge en A5 propell. 

Tusen takk for svar, det jeg har fått høre andre steder også.

Har forøvrig vært å hentet ny motor i dag, så da mangler jeg og finne ett nytt drev med transom og eventuelt svinghjulskåpe, om ikke den fra 40 motoren okke passer på.

Har hørt litt forskjellig om disse penta drevene, noen som vet om man kan få satt ett bravo drev på en penta motor? (Det er kanskje og banne i kirka men?)

Redigert av Flessern (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...