Jump to content

200 kHz-svinger til Garmin GPSmap 720S


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har hørt at en 200 kHz-svinger kan se makrellstim. Det skulle jeg gjerne gjort... Jeg har sjekket min GPSmap 720S på splitt, men da er det helt dødt på 200, så jeg antar at standardsvingeren (regner med at det er medfølgende svinger som er montert der) ikke har det. Til neste års agnjakt kunne jeg godt tenke meg å kutte ut gjettingen og se hvor stimene går. Er da P66 den riktige svingeren å satse på, eller er det noe annet jeg bør ha? Jeg må også ha noe som fortest mulig gir meg dybden til teinefisket, uten å stå og blinke i to minutter etter at jeg har kjørt båten ned fra plan, det gjør meg sprø... :giggle:

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

P66 bør normalt klare jobben. Garmin sin standardsvinger for 720S er en 77/200 kHz svinger med lav følsomhet. 720S er også et heller dårlig ekkolodd, det var konstruert før Garmin lærte å konstruere ekkolodd. Noe de gjorde ved å ansette en større gruppe Lowrance ingeniører og åpne et nytt kontor i Lowrance sin hjemby Tulsa, OK. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

@abbor Jeg har ikke kommet meg til å bestille P66, men jeg begynte å lure på om jeg kanskje skal satse på en gjennomgående svinger, hva syns du om P319? Er den god? Det står at den skal være spesielt egnet til å beholde bunnen i høy fart, og det er jo akkurat det jeg er ute etter, i tillegg til makrellstimene. Eller kan en svinger med vanlig hekkmontering holde farten like godt? Det er jo litt mindre risikabelt...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aha, takk, @abbor! Problemet er at B-serien er bronse, og det anbefales ikke for aluminiumsskrog, selv om man får isolert dem helt fra skroget, vil det danne seg bronsesalter på delen som er inni båten, og det vil dryppe ned på skroget og tære på det.

 

Det nærmeste jeg kommer, er P19, for 20 graders helling. Jeg må måle vinkelen på den plassen jeg kan komme til for å sette den. Men den har bare 500 watt, ikke 600 watt. Vil det ha noen praktisk betydning med en 720S?

Link to post
Share on other sites

Fant dem. Men for en pris i Norge... Nesten 6000 kroner! :cryin: Fru Mastiff ville gjellet meg... Men det ser ut til å være mulig å finne dem for flere hakk mindre i USA. Kan jeg bruker de som er laget for Raymarine eller Lowrance med overgangskabel, eller er det forskjell på selve svingeren også? Her er en for Raymarine til 200 dollar pluss moms og frakt, det siste blir mye billigere med Jetcarrier.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene! Da skal jeg henge på eBay til det dukker opp en Lowrance, Simrad eller Furuno. Jeg må bare få målt vinkelen på skroget der jeg skal montere den. Jeg har veldig god tid til å finne en der eller på Finn, for neste gang båten skal på land, blir i juni.

 

Forresten: Når denne plotteren en gang gir seg, vil jeg nok ha en nyere av samme typen. Jeg kan vel bruke samme svingeren da? Eller går jeg glipp av viktige funksjoner?

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...