Baa93 Startet 18.September.2022 Link til dette innlegget Startet 18.September.2022 Hei, Mattet påhengsmotor stamme ned og lakkerte over med original lakk fra evinrude/ Johnson og lakkerte med 2K klarlakk fra lokal lakk butikk. Etter opptak av motor bobler det i lakk og tyder på vann i boblene. Jeg lakkerte jevnt og pent med klar lakk. Hvordan få hindret dette ? Girhus er lakkert av lakkverksted og bobler noe her også. Hva er årsaken til dette? motor er av typen Johnson fra 2000 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.September.2022 Link til dette innlegget Svart 18.September.2022 Problemet er nok at du har lakket 2K opp på 1K, så da har 1K begynt å koke. Sitér dette innlegget Link to post
Baa93 Svart 19.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Men 1k klarlakk er vell ikke vanntett ? Mulig jeg spørr dumt nå, men burde ikke reaksjonen med koking skje forholdsvis med en gang ? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 (redigert) det er helt vanlig å legge 2k klarlakk oppå 1k base. Hvis basen er vanlig akryl-lakk skal det funke. Alkyd (biltema-lakk) er mer usikkert... Kan være en reaksjon mellom baselakk og tidligere lakkjobb, mellom grunning og tidligere base eller at du har lakkert på metall som fortsatt korroderer. Kanskje slipt metallet og dermed kjørt korrosjonspartikler inn i metallet som fortsetter å jobbe. Korrosjon kan ikke slipes bort (da kommer det bare tilbake igjen med én gang), det må sandblåses eller fjernes med syre. Men når det er så mye og så jevnt vil jeg nesten gjette kjemisk reakson. Hvilke produkter har du brukt? list opp alle, samt hva som var der før du begynte om du vet... Vanligvis skjer kjemiske reaksjoner (koking) med én gang, men det tar et par mnd før lakken er ferdig herdet så det er (i teorien) fortsatt rom for kjemiske reaksjoner ganske lenge etter du er ferdig. Men jeg har alldri opplevd dette... Redigert 19.September.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baa93 Svart 19.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 (redigert) AMelbye skrev for 3 timer siden: det er helt vanlig å legge 2k klarlakk oppå 1k base. Hvis basen er vanlig akryl-lakk skal det funke. Alkyd (biltema-lakk) er mer usikkert... Kan være en reaksjon mellom baselakk og tidligere lakkjobb, mellom grunning og tidligere base eller at du har lakkert på metall som fortsatt korroderer. Kanskje slipt metallet og dermed kjørt korrosjonspartikler inn i metallet som fortsetter å jobbe. Korrosjon kan ikke slipes bort (da kommer det bare tilbake igjen med én gang), det må sandblåses eller fjernes med syre. Men når det er så mye og så jevnt vil jeg nesten gjette kjemisk reakson. Hvilke produkter har du brukt? list opp alle, samt hva som var der før du begynte om du vet... Vanligvis skjer kjemiske reaksjoner (koking) med én gang, men det tar et par mnd før lakken er ferdig herdet så det er (i teorien) fortsatt rom for kjemiske reaksjoner ganske lenge etter du er ferdig. Men jeg har alldri opplevd dette... Jeg mattet ned med 1500 våtsliping og avsluttet med 2000. Gikk over med silikonfjerner for å få bort støv. Jeg tok så å lakkerte med original base lakk fra evinrude/ Johnson (2strøk) avsluttet med spraymax 2k klarlakk (2strøk). Det er kun bobler det partiet som har vært i vann. føre jeg mattet ned var det original lakk hvordan skal prossesen utføres får å få dette holdbart og pent? Redigert 19.September.2022 av Baa93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Dette blir bare spekulasjoner, men det kan være at tok motoren i bruk for kort tid etter at den var lakkert. Du skal ikke ha på voks før etter 2-3mnd, og det er ikke utenkelig at det også er uheldig å ha den under vann de første ukene, med mindre du har mulighet til å bake motoren for å få herdingen til å skje raskere. Kan også hende at vann fra våtslipinga har skylden. Jeg pleier å bruke aceton for å fjerne evt fett og støv - silikonfjærner burde gjøre samme nytten. Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann.. Så aceton igjen. Deretter syregrunning eller 2k epoxy der det er bart metall, 1k farge la det gasse fra seg så lenge som det står på boksen (jeg tror 30-45min, men ikke så lenge som en time) før 2k klarlakk. Å slipe med 1500 og 2000 før lakk er for fint. Du risikerer at nye lakken ikke fester skikkelig. Våtsliping før lakk er også noe som frarådes da fuktigheten ikke nødvendigvis kommer ut igjen skikkelig før du lakkerer. Kanskje det er problemet. Men jeg holder en knapp på at du tok motoren i bruk for tidlig. Rett opp i feilen og la den stå over vinteren (hvis dette ikke er helårsbåt) så vil jeg tro at problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Jeg har ikke lakket mye påhengere, men har bestandig brukt syregrunning på bart metall. Sto ikke noe om at du har brukt primer av noe slag. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Baa93 Svart 19.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 AMelbye skrev 1 time siden: Dette blir bare spekulasjoner, men det kan være at tok motoren i bruk for kort tid etter at den var lakkert. Du skal ikke ha på voks før etter 2-3mnd, og det er ikke utenkelig at det også er uheldig å ha den under vann de første ukene, med mindre du har mulighet til å bake motoren for å få herdingen til å skje raskere. Kan også hende at vann fra våtslipinga har skylden. Jeg pleier å bruke aceton for å fjerne evt fett og støv - silikonfjærner burde gjøre samme nytten. Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann.. Så aceton igjen. Deretter syregrunning eller 2k epoxy der det er bart metall, 1k farge la det gasse fra seg så lenge som det står på boksen (jeg tror 30-45min, men ikke så lenge som en time) før 2k klarlakk. Å slipe med 1500 og 2000 før lakk er for fint. Du risikerer at nye lakken ikke fester skikkelig. Våtsliping før lakk er også noe som frarådes da fuktigheten ikke nødvendigvis kommer ut igjen skikkelig før du lakkerer. Kanskje det er problemet. Men jeg holder en knapp på at du tok motoren i bruk for tidlig. Rett opp i feilen og la den stå over vinteren (hvis dette ikke er helårsbåt) så vil jeg tro at problemet er løst. Det kan hende det har gått for liten tid. Men mitt nye problem er da at lakk må bestilles og har dessverre ingen garasje å ha motor innedørs i. Så er avhengig av pluss grader ute. eller holder det med å lakkere ute gå over med varmepistol slik at det blir "støvtørt" ? Jeg ordla meg litt feil, jeg brukte våtslipepapir uten vann. Holder det med at jeg matter ned og får underlaget jevnt? Eller skal jeg bruke først 400-> 800 våtslipepappir -> aceton-> 2 strøk base lakk-> 2 strøk 2K klarlakk? Honduras skrev 12 minutter siden: Jeg har ikke lakket mye påhengere, men har bestandig brukt syregrunning på bart metall. Sto ikke noe om at du har brukt primer av noe slag. Jeg pusset ikke ned til bart metall, bare mattet lakken ned. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 jeg tror varmepistol er veldig risikabelt - det ville jeg ikke prøvd på. Kanskje du kan lakkere den hos noen du kjenner? Evt kanskje ta det ute en dag det er litt varmt og tørt, ta deg god tid og la den deretter stå til neste sesong. Jeg ville gjort dette nå: rens med aceton, puss vekk alt som er stygt (mulig du må ha grovere enn 400 for at det ikke skal ta en evighet), avslutt med 800, ny runde aceton, så lakk. Det er jo fordel at ting er litt varmt når du lakkerer - du kan kanskje ta av undervannshuset og varme opp stammen innenfra med varmluftspistol og et stålrør før og under prosessen... Men igjen sannsynligvis mye lettere om du kan jobbe et sted som allerede har riktig temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 Hvorfor avslutte med så fint som 800 ? Hvis man sprayer ett par litt tjukke lag, så pleier lakken å fylle sliperipene til 320-400. Har opplevd at lakken slipper, hvis man sliper for fint 80-120-240-320/400 Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 @Grønngylt jeg har fått vite at man avslutter med 400-800 (fra billakkspesialisten på st hans haugen) og har stort sett avsluttet med 800 og har aldri fått problemer med slipp. 400 går også fint og er kanskje bedre? - avslutte med 320 har jeg ikke prøvd :) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) Okey, 800 hadde jeg kun brukt til mellomsliping av klarlakk,evt etterarbeid ved lakkfeil Vi skal lakkere en 73 foter på jobben nå, da sliper vi med 320 som siste før lakk, 320 på mellomsliping. 600-800-1000-2000 blir kun til etterarbeidet for og få den så strøken at selv showbilgutta får hakeslepp Redigert 20.September.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 @Grønngylt da har du bedre peil enn meg - jeg prøver 320/400 neste gang! Sitér dette innlegget Link to post
Baa93 Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 Da er det lakket opp igjen. Ble ikke helt 100% fornøyd med finishen, men nå får det tørket å gasset i fra seg over vinteren. Girhuset ble reklamasjon så det ble lakkert på nytt og hentes til mandag. Lakkeren hadde ikke sett disse symptomene før. Satser på alt er bra nå 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 14.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2022 høres bra ut - meld gjerne tilbake igjen etter neste sesong - det er alltid greit å vite om du fant en endelig løsning :) Sitér dette innlegget Link to post
Baa93 Svart 16.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 AMelbye skrev On 14.10.2022 at 19.59: høres bra ut - meld gjerne tilbake igjen etter neste sesong - det er alltid greit å vite om du fant en endelig løsning :) Det skal jeg gjøre vettu ! Jeg har nok samme formening om det som står lengre opp her, at motoren ble tatt i bruk for kort tid. Men det må vi se på neste sesong 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 (redigert) Baa93 skrev 31 minutter siden: Det skal jeg gjøre vettu ! Jeg har nok samme formening om det som står lengre opp her, at motoren ble tatt i bruk for kort tid. Men det må vi se på neste sesong 😊 Ofte så krever forsikringsjobber at båtene skal på vannet igjen så fort som overhodet muligt, trur ikke det finnes tall for hvor mange båter som har gått på vannet dagen etter lakkering av girhus. Slip ned med 240-320-400,blås vekk det du kan med blåsespiss, tørk over med en klebeduk, vask med silikon fjerner, spray på ett par lag med grunning, slip over med 320-400, ta en ny klebeduk, vask med silikon fjerner på nytt, legg 2-3lag med lakk. La det henge varmt til dagen etterpå Det folk ofte glemmer, er at lakk ikke er vanntett. Må få på ett skikkelig lag med vanntett grunning på ting som skal ned i saltvann. Grunninga til evinrude er god Redigert 16.Oktober.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2022 AMelbye skrev On 19.9.2022 at 17.27: Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann.. Jeg har aldri opplevd en lakk som ikke fyller slipesporene etter 360/400 papir. Så 800 er etter mitt syn fullstendig unødvendig, og vil ikke bidra med annet enn dårlig feste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 18.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2022 (redigert) Jeg hadde samme problem med en Johnson 25 HK, som ble bygget om fra kort til lang stamme. Det ble da satt inn en ekstra del nederst på stammen, for å gjøre om motoren fra kort til lang. Denne delen var ikke lakkert fra fabrikk, men ble lakkert av verkstedet som utførte ombyggingen. Lakkeringen ble gjort etter alle kunstens regler, med syrevask, grunning osv. Lakken boblet, og løsnet, etter kort tid. Det ble gjort et nytt forsøk, med samme resultat. Det ble aldri funnet noen konkret årsak. Motorene som kommer fra fabrikken er pulverlakkerte, noe som er en helt annen prosess enn å sprøytelakkere, og jeg mistenker at dette muligens hadde betydning for det i mitt tilfelle mislykkede resultatet. Det endte med at jeg hadde en sprayboks med orginallakk, og pusset ned og lakkerte over denne delen hver vår. Resten av motoren, som var lakkert fra fabrikken, holdt seg som ny de ca. 10 årene jeg hadde motoren. Redigert 18.Oktober.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2022 Høyst sannsynlig så er det en annen legering i den forlenger delen, slik at her har den biten blitt en "anode" man ser det er størst tæring i skjøtene der spenningsforskjellen blir størst Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Baa93 Svart 23.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2023 2023 båt sesongen er nå over. Fikk lakkert opp høsten i fjor, alt har vært veldig bra frem til opptak av båten. Det var det kommet en del bobler igjen. Undervannshuset ble sendt nok en gang på reklamasjon grunnet bobler og flass. De som lakkerte undervannshuset mente det mulig kunne være forurensninger i metallet? uansett så må jeg lakkere stammen på nytt til våren. Hva kan være årsaken tro? Ble tatt to strøk med 2k klarlakk, alt over vannlinjen er like pent, men under så er det bobler. Original klarlakk er vell 1k, denne er vell ikke vanntett ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.