Jump to content

Påhengsmotor, ny lakk bobler etter én sesong.


Baa93

Recommended Posts

Hei,

Mattet påhengsmotor stamme

ned og lakkerte over med original lakk fra evinrude/ Johnson og lakkerte med 2K klarlakk fra lokal lakk butikk. Etter opptak av motor bobler det i lakk og tyder på vann i boblene. Jeg lakkerte jevnt og pent med klar lakk. Hvordan få hindret dette ? Girhus er lakkert av lakkverksted og bobler noe her også. Hva er årsaken til dette? 
motor er av typen Johnson fra 2000 tallet.

A14A57F9-FDB9-4939-8424-A7F281B2FB5F.jpeg.56484978b33fc9bf664994b060e3cf1d.jpegB4C67DBE-52DC-4E25-8E14-3A269F29FE6B.jpeg.a6152e4cf616e597e2a664cf1adc4a66.jpeg

Link to post

det er helt vanlig å legge 2k klarlakk oppå 1k base. Hvis basen er vanlig akryl-lakk skal det funke. Alkyd (biltema-lakk) er mer usikkert...  Kan være en reaksjon mellom baselakk og tidligere lakkjobb, mellom grunning og tidligere base eller at du har lakkert på metall som fortsatt korroderer. Kanskje slipt metallet og dermed kjørt korrosjonspartikler inn i metallet som fortsetter å jobbe. Korrosjon kan ikke slipes bort (da kommer det bare tilbake igjen med én gang), det må sandblåses eller fjernes med syre.

Men når det er så mye og så jevnt vil jeg nesten gjette kjemisk reakson. Hvilke produkter har du brukt? list opp alle, samt hva som var der før du begynte om du vet...

Vanligvis skjer kjemiske reaksjoner (koking) med én gang, men det tar et par mnd før lakken er ferdig herdet så det er (i teorien) fortsatt rom for kjemiske reaksjoner ganske lenge etter du er ferdig. Men jeg har alldri opplevd dette...

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
AMelbye skrev for 3 timer siden:

det er helt vanlig å legge 2k klarlakk oppå 1k base. Hvis basen er vanlig akryl-lakk skal det funke. Alkyd (biltema-lakk) er mer usikkert...  Kan være en reaksjon mellom baselakk og tidligere lakkjobb, mellom grunning og tidligere base eller at du har lakkert på metall som fortsatt korroderer. Kanskje slipt metallet og dermed kjørt korrosjonspartikler inn i metallet som fortsetter å jobbe. Korrosjon kan ikke slipes bort (da kommer det bare tilbake igjen med én gang), det må sandblåses eller fjernes med syre.

Men når det er så mye og så jevnt vil jeg nesten gjette kjemisk reakson. Hvilke produkter har du brukt? list opp alle, samt hva som var der før du begynte om du vet...

Vanligvis skjer kjemiske reaksjoner (koking) med én gang, men det tar et par mnd før lakken er ferdig herdet så det er (i teorien) fortsatt rom for kjemiske reaksjoner ganske lenge etter du er ferdig. Men jeg har alldri opplevd dette...

Jeg mattet ned med 1500 våtsliping og avsluttet med 2000.  Gikk over med silikonfjerner for å få bort støv. Jeg tok så å lakkerte med original base lakk fra evinrude/ Johnson (2strøk) avsluttet med spraymax 2k klarlakk (2strøk). Det er kun bobler det partiet som har vært i vann.


føre jeg mattet ned var det original lakk

 

hvordan skal prossesen utføres får å få dette holdbart og pent? 

Redigert av Baa93 (see edit history)
Link to post

Dette blir bare spekulasjoner, men det kan være at tok motoren i bruk for kort tid etter at den var lakkert. Du skal ikke ha på voks før etter 2-3mnd, og det er ikke utenkelig at det også er uheldig å ha den under vann de første ukene, med mindre du har mulighet til å bake motoren for å få herdingen til å skje raskere.

Kan også hende at vann fra våtslipinga har skylden.

Jeg pleier å bruke aceton for å fjerne evt fett og støv - silikonfjærner burde gjøre samme nytten. Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann..  Så aceton igjen. Deretter syregrunning eller 2k epoxy der det er bart metall, 1k farge la det gasse fra seg så lenge som det står på boksen (jeg tror 30-45min, men ikke så lenge som en time) før 2k klarlakk.

Å slipe med 1500 og 2000 før lakk er for fint. Du risikerer at nye lakken ikke fester skikkelig. Våtsliping før lakk er også noe som frarådes da fuktigheten ikke nødvendigvis kommer ut igjen skikkelig før du lakkerer. Kanskje det er problemet.


Men jeg holder en knapp på at du tok motoren i bruk for tidlig. Rett opp i feilen og la den stå over vinteren (hvis dette ikke er helårsbåt) så vil jeg tro at problemet er løst.

Link to post
AMelbye skrev 1 time siden:

Dette blir bare spekulasjoner, men det kan være at tok motoren i bruk for kort tid etter at den var lakkert. Du skal ikke ha på voks før etter 2-3mnd, og det er ikke utenkelig at det også er uheldig å ha den under vann de første ukene, med mindre du har mulighet til å bake motoren for å få herdingen til å skje raskere.

Kan også hende at vann fra våtslipinga har skylden.

Jeg pleier å bruke aceton for å fjerne evt fett og støv - silikonfjærner burde gjøre samme nytten. Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann..  Så aceton igjen. Deretter syregrunning eller 2k epoxy der det er bart metall, 1k farge la det gasse fra seg så lenge som det står på boksen (jeg tror 30-45min, men ikke så lenge som en time) før 2k klarlakk.

Å slipe med 1500 og 2000 før lakk er for fint. Du risikerer at nye lakken ikke fester skikkelig. Våtsliping før lakk er også noe som frarådes da fuktigheten ikke nødvendigvis kommer ut igjen skikkelig før du lakkerer. Kanskje det er problemet.


Men jeg holder en knapp på at du tok motoren i bruk for tidlig. Rett opp i feilen og la den stå over vinteren (hvis dette ikke er helårsbåt) så vil jeg tro at problemet er løst.

Det kan hende det har gått for liten tid. Men mitt nye problem er da at lakk må bestilles og har dessverre ingen garasje å ha motor innedørs i. Så er avhengig av pluss grader ute. eller holder det med å lakkere ute gå over med varmepistol slik at det blir "støvtørt" ? 

 

Jeg ordla meg litt feil, jeg brukte våtslipepapir uten vann. 

Holder det med at jeg matter ned og får underlaget jevnt? Eller skal jeg bruke først 400-> 800 våtslipepappir -> aceton-> 2 strøk base lakk-> 2 strøk 2K klarlakk?

 

 

 

 

Honduras skrev 12 minutter siden:

Jeg har ikke lakket mye påhengere, men har bestandig brukt syregrunning på bart metall. Sto ikke noe om at du har brukt primer av noe slag. 

Jeg pusset ikke ned til bart metall, bare mattet lakken ned.

Link to post

jeg tror varmepistol er veldig risikabelt - det ville jeg ikke prøvd på. Kanskje du kan lakkere den hos noen du kjenner? Evt kanskje ta det ute en dag det er litt varmt og tørt, ta deg god tid og la den deretter stå til neste sesong.

Jeg ville gjort dette nå: rens med aceton, puss vekk alt som er stygt (mulig du må ha grovere enn 400 for at det ikke skal ta en evighet), avslutt med 800, ny runde aceton, så lakk.

Det er jo fordel at ting er litt varmt når du lakkerer - du kan kanskje ta av undervannshuset og varme opp stammen innenfra med varmluftspistol og et stålrør før og under prosessen... Men igjen sannsynligvis mye lettere om du kan jobbe et sted som allerede har riktig temperatur.

Link to post

Okey, 800 hadde jeg kun brukt til mellomsliping av klarlakk,evt etterarbeid ved lakkfeil 

 

Vi skal lakkere en 73 foter på jobben nå, da sliper vi med 320 som siste før lakk, 320 på mellomsliping. 600-800-1000-2000 blir kun til etterarbeidet for og få den så strøken at selv showbilgutta får hakeslepp 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...
Baa93 skrev 31 minutter siden:

Det skal jeg gjøre vettu ! Jeg har nok samme formening om det som står lengre opp her, at motoren ble tatt i bruk for kort tid. Men det må vi se på neste sesong 😊

 

Ofte så krever forsikringsjobber at båtene skal på vannet igjen så fort som overhodet muligt, trur ikke det finnes tall for hvor mange båter som har gått på vannet dagen etter lakkering av girhus. Slip ned med 240-320-400,blås vekk det du kan med blåsespiss, tørk over med en klebeduk, vask med silikon fjerner, spray på ett par lag med grunning, slip over med 320-400, ta en ny klebeduk, vask med silikon fjerner på nytt, legg 2-3lag med lakk. La det henge varmt til dagen etterpå 

 

Det folk ofte glemmer, er at lakk ikke er vanntett. Må få på ett skikkelig lag med vanntett grunning på ting som skal ned i saltvann. Grunninga til evinrude er god 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
AMelbye skrev On 19.9.2022 at 17.27:

Deretter matte ned med 400-800 våtslipepapir uten vann..  

 

Jeg har aldri opplevd en lakk som ikke fyller slipesporene etter 360/400 papir. Så 800 er etter mitt syn fullstendig unødvendig, og vil ikke bidra med annet enn dårlig feste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg hadde samme problem med en Johnson 25 HK, som ble bygget om fra kort til lang stamme.

Det ble da satt inn en ekstra del nederst på stammen, for å gjøre om motoren fra kort til lang.

 

Denne delen var ikke lakkert fra fabrikk, men ble lakkert av verkstedet som utførte ombyggingen.

Lakkeringen ble gjort etter alle kunstens regler, med syrevask, grunning osv.

 

Lakken boblet, og løsnet, etter kort tid.

 

Det ble gjort et nytt forsøk, med samme resultat.

Det ble aldri funnet noen konkret årsak.

 

Motorene som kommer fra fabrikken er pulverlakkerte, noe som er en helt annen prosess enn å sprøytelakkere, og jeg mistenker at dette muligens hadde betydning for det i mitt tilfelle mislykkede resultatet.

 

Det endte med at jeg hadde en sprayboks med orginallakk, og pusset ned og lakkerte over denne delen hver vår.

 

Resten av motoren, som var lakkert fra fabrikken, holdt seg som ny de ca. 10 årene jeg hadde motoren.

 

 

IMG_1716.JPG

IMG_1719.JPG

IMG_1721.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...

2023 båt sesongen er nå over. Fikk lakkert opp høsten i fjor, alt har vært veldig bra frem til opptak av båten. Det var det kommet en del bobler igjen. Undervannshuset ble sendt nok en gang på reklamasjon grunnet bobler og flass. De som lakkerte undervannshuset mente det mulig kunne være forurensninger i metallet? 
 

uansett så må jeg lakkere stammen på nytt til våren. Hva kan være årsaken tro? Ble tatt to strøk med 2k klarlakk, alt over vannlinjen er like pent, men under så er det bobler. Original klarlakk er vell 1k, denne er vell ikke vanntett ? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...