-morten- Startet 19.September.2022 Link til dette innlegget Startet 19.September.2022 Kjøpers marked – nå kan du gjøre et båtkupp – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Dette må være noe tull!! de båtene jeg ser etter har steget 50-60000 i pris siden i fjor!! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ohio Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 Mulig de har steget i pris men om de får det er en annen ting Det er som med alt annet Priser går opp og ned alt etter markedsituasjonen Link to post
pipe Svart 19.September.2022 Link til dette innlegget Svart 19.September.2022 (redigert) -morten- skrev for 7 timer siden: Kjøpers marked – nå kan du gjøre et båtkupp – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Dette må være noe tull!! de båtene jeg ser etter har steget 50-60000 i pris siden i fjor!! Det er ikke min erfaring med de båtene jeg ser på. Prisene startet gjerne på hva de var annonsert for i fjor på begynnelsen av sesongen men de er ikke i all hovedsak solgt i år heller. Greit nok att de fleste ikke må selge båten men har man lyst til å selge så vil jeg tro att man etter en sesong eller to uten salg begynner å venne seg til att prisen må ned for å få solgt. Så har man høst faktoren der man kan være heldig med att selger ikke gidder mer eller venter seg en regning på 20.-50k hvis man setter bort alt. Redigert 19.September.2022 av pipe (see edit history) Link to post
19 fot Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 -morten- skrev for 13 timer siden: Kjøpers marked – nå kan du gjøre et båtkupp – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Dette må være noe tull!! de båtene jeg ser etter har steget 50-60000 i pris siden i fjor!! De prisene du ser er antakelig ikke salgsprisen, men prisen selger ønsker seg for båter som de enda ikke har fått solgt. Legg merke til siste setningen i linken din, uttalelse fra annen båtselger: "At båter blir liggende lenge på Finn, tror han skyldes en overprising i bruktmarkedet. Folk har blitt vant med at «alle» skal ha båt, noe som ikke lenger er tilfelle." Ellers så er det jo slik at NRK ønsker saker som gir klikk (og at man kan gjøre et kupp lokker jo mange), mens båtselgeren ønsker flere salg og dermed økte inntekter. Kortversjon av artikkelen blir jo: "Nå kan du gjøre et båtkupp, båter kan kjøpes hos ........ (navn på firma som selger båter)." Det er jo rett og slett verdifull reklame for et firma som mange båtkjøpere ellers ikke ville ha visst at eksisterer, og som garantert får et ekstra rush av henvendelser fra båtkjøpere nå som artikkelen er kommet ut på nrk.no. Du skriver at båteen du ser etter har steget 50-60.000 kr i pris, da kan det kanskje være relevant å nevne hva slags båt det er og hvilken prisklasse (så man ser om det er en tredobling i pris på rimelig båt eller bare en bagatellmessig 5% økning på store dyre båter. Ulike typer båter kan jo også ha en ulik verdivariasjon, feks at høye drivstoffpriser på 27 kr/l etter invasjonen av Ukraina skyver folk over mot seilbåter, mens det at bensinprisen nå ofte er under 20 kr igjen kan få folk tilbake til feks båter med tørste påhengsmotorer. Selv har jeg nok brukt båten like mye i år som de to forrige årene, men ved å endre litt på motoriseringen så har bensinforbruket gått fra 1500 liter årlig de to forrige somrene til 7-800 liter i år, så det kan se ut til at innkjøp av splitter ny motor faktisk er inntjent på en sommer. Link to post
-morten- Svart 20.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 14 hours ago, ohio said: Mulig de har steget i pris men om de får det er en annen ting Det er som med alt annet Priser går opp og ned alt etter markedsituasjonen De båtene jeg har sett på har steget i pris, og selges etter et par dager på finn! Ser på Askeladden P66 W. Så båttype og pris har jo sikkert en sammenheng ja. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
steib Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) -morten- skrev On 19.9.2022 at 13.54: Kjøpers marked – nå kan du gjøre et båtkupp – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio Dette må være noe tull!! de båtene jeg ser etter har steget 50-60000 i pris siden i fjor!! Du er virkelig, HELT på jordet. Akkurat nå er det nærmest kollaps i båtmarkedet - i alle segmenter. Spent på hvilke båter du mener selges for høyere pris nå, enn i fjor. I sommer var det all time high, nå er prisene tilbake på nivå før corona - og i tillegg vil de færreste kjøpe noe som helst akkurat nå - uansett pris. Redigert 20.September.2022 av steib (see edit history) Link to post
ohio Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 Slutter meg til Steib Link to post
Worry II Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 Går tregt i boligmarkedet også, markant nedgang siste måned, etter bonanza i sommer. Klart dette speiler seg i hytte og båtmarkedet også. Men... kjøp og salg i samme marked, jevner seg jo ut litt. Link to post
Lingefan Svart 20.September.2022 Link til dette innlegget Svart 20.September.2022 (redigert) Worry II skrev 26 minutter siden: Går tregt i boligmarkedet også, markant nedgang siste måned, etter bonanza i sommer. Klart dette speiler seg i hytte og båtmarkedet også. Men... kjøp og salg i samme marked, jevner seg jo ut litt. Det roer seg nok en del utover høsten i boligmarkedet også nå som økonomien skal bremses ned igjen etter pandemien med ekstremt lave renter, men siste statistikk er jo fra august og der steg faktisk boligprisene med 1,9%. https://www.nrk.no/nyheter/sterk-oppgang-i-boligprisene-i-august-1.16091830 Så må vi huske på at salgstatistikken der tar for seg solgte boliger, ikke de som eventuelt blir liggende, de kommer med i statistikken senere hvis/når de blir solgt. Derfor kan en nedgang henge i et slør etter statistikkmessig, og en oppgang tilsvarende. Så får vi se hva septembertallene sier, der går det jo prismessig tradisjonelt ofte litt ned. Redigert 20.September.2022 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn