Jump to content

Hva bør jeg ta betalt for og seile Bavaria 38 fra Stavanger til oslo


nemo90

Recommended Posts

Hei. Jeg vurdere å seile en Bavaria 38 fra Stavanger til oslo mot betaling. Jeg tenker å seile til Kristiansand/Arendal og bunkre/hvile. Hva er vanlig å ta betalt for en slik tur? Jeg får dekket reisen ned til Stavanger og mat ombord. Regner med å bruke 2 dager pluss en hviledag.har satt av 4 dager for å ha litt og gå på. skal ha med en som er uerfaren og bruke han til å holde utkikk og sørge for at autopiloten går som den skal.

Link to post
Share on other sites

Gjerne ikke helt sammenlignbart, men kjørte noen turer med nye bobiler fra Oslo til Stavanger våren før korona for et firma som selger slike. Fikk alle utgifter dekket (parkering på Sola flyplass, fly til Gardemoen, buss derfra til bobillageret og en god middag på veien tilbake til Stavanger). Vi var en gjeng som deltok på disse turene, en i hver bil. Vi fikk 2000kr per tur (pluss nevnte utgifter). Altså ikke til å bli rik av, men så tok ikke turene lengre enn en lang dag per tur heller. Så gjerne noe i den gata, 1500-2000kr dagen, pluss utgifter kunne vært passende for å seile Stavanger-Oslo? Da får du litt igjen for jobben, samtidig som det er innafor med tanke på fraktutgifter for eieren av båten. Litt må jo hun/han regne med å koste for å få seilt båten helt til hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 20.9.2022 at 23.05:

Jeg tipper det er flere der ute som ville betalt 2000,- for å seile den til Oslo. :giggle:

Det stemmer sikkert, men det er nok også mulig å finne folk som kunne betalt 2000 for å kjøre gravemaskin en dag, fly helikopter eller ta bilder av damer for et ukeblad. Tross dette mener vi vel ikke at disse jobbene skal være ubetalte?

Link to post
Share on other sites

Jeg må si at hvis man skal flytte en slik båt over en såpass lang avstand så er det vel noen parametere som må på plass før gode råd skal innhentes. Er det en vennetjeneste, eller er det et oppdrag av profesjonell art?  4 dagers "jobb"  er vel verdt mer enn et par tusenlapper...hva hvis noe skjer med hensyn til uhell. 

Link to post
Share on other sites

nemo90 skrev 1 time siden:

Jeg får dekket kost og losji samt flyreise hjem. Regner med å bruke 3 dager med ett stopp i Grimstad for og bunkre og hvile litt. Ellers går vi nonstop. Det er jo ett hente oppdrag og jeg får 6000 for jobben. Har selv ingen utgifter på turen.

Fint at du følger opp tråden din, dessverre mange trådstartere som ikke gjør det.

 

Har du avtalt hvordan det er med eventuelle uforutsette utgifter som feks ekstra havneutgifter, deler, reiseutgifter osv hvis det feks blir stopp underveis (vær, teknisk feil osv) så du må avbryte og fortsette siden?

 

Kan jo også være greit å ha avtalt ansvaret hvis noe går galt underveis, særlig hvis det ikke er ordentlig forsikring og båten er verdt endel.

 

Og er du forpliktet til å fullføre oppdraget hvis det blir problemer underveis og det viser seg det er en kjempejobb å få båten seilingsklar og mye trøbbel underveis, eller kan du da trekke deg ut av oppdraget?

 

Det er jo mange som henter ukjente båter og får problemer så ting blir litt mer styr enn planlagt.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 13 minutter siden:

Tar det virkelig ikke lenger enn 2 dager fra Stavanger til Oslo?

Det er for tiden 2 viktige sett med ubesvarte spørsmål på Baatplassen:

 

1. 

Hvordan skal trådstarter klare å seile denne lange strekningen på kun 2 dager og hvem er den uerfarne som skal være med på turen for å holde utkikk og kanskje tjene seg noen kroner på transportoppdraget?

 

2.

Hvorfor er det stopp i jobbingen på båten til de blakke Gjøvik-seilerne som mente de ville klare å seile en lang og til dels værhard strekning mye raskere enn erfarne seilere. Hva skal de bruke tiden til nå de nærmeste dagene. De har snakket om å lære seg å seile i Norge, hvor og når skal dette foregå? Hvordan skal de skaffe penger til å dekke utgiftene sine på seilbåten? 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 4 timer siden:

Hvordan skal trådstarter klare å seile denne lange strekningen på kun 2 dager

Er ikke to dager relativt normal tid på strekningen? Har seilt oslo Kristiansand mange gange på under 24 timer. Det er over halvveis. På havet er det ikke noe problem å la en uerfaren gå vakter. Skipper vekkes hvis en kommer i nærheten av andre båter. Å følge en kurslinje godt klar av land er enkelt. De fleste skippere sover lett, hvis noe er unormalt våkner en lett. Annet turtall på motor, annen krenging eller andre bølger. Merker med en gang når noe skjer. 

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 14 timer siden:

Tar det virkelig ikke lenger enn 2 dager fra Stavanger til Oslo?

Det vil jo vise seg. 300 nm, og neppe medvind hele veien. Det kan ta to dager. Da har du timet avgang for å treffe været. Om du setter dato to uker før, så kan det lett bli mer. Antar TS kjenner båten fra før. TS har satt av fire dager, det er realistisk.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg svarer så sent.

Uforutsette utgifter dekkes av eier. jeg skal føre båten, og gi opplæring. vi går jo ikke i all slags vær, men er ikke redd for litt sjø eller regn. ansvar ligger såklart på meg da jeg er skipper om bord så fremt at uerfaren seiler følger avtalt rute og regler/rutiner. det vil også være 2 kartplottere(pc og plotter i båt med oppdaterte kart) i tillegg til nettbrett med navionics så vi har 3 måter og bekrefte kurs/rute på. vi vil holde oss langt nok unna land, så det er komfortabelt nok for uerfaren seiler. han skal følge ruta og holde utkikk etter andre fartøy når jeg trenger en hvil. og de gamle sjøulkene på brygga sier som nevnt over at det tar i underkant av et døgn til Kristiansand fra Stavanger, og da er vi ca. halvveis. vi satser på å bruke seil i dagslys hvis vi orker det og ikke er utslitte. med 6 timers skift skal det gå fint og komme til Oslo på 2 døgn, så langt været er greit nok. skal ikke ta noen sjanser, men jeg er glad i fart og spenning. ser at båten fint klarer 7 knop med marsjfart i rolig sjø så tenker at det skal gå fint. 5,5 i gjennomsnitt 50 timer. men alt kan skje, derfor har jeg satt av 4 dager, så vi har 2 dager å gå på i tilfelle noe skulle skje. skal også ha med en Garmin Inreach, så vi har satellitt kommunikasjon så vi har tilgang til værdata, tilkalle hjelp, utenom VHF. båten er også fullkaskoforsikret og totalmedlem av RS. hvis noen er interessert så tenker jeg og lage en hentetråd meg jevnlig gps sporing og bilder/innlegg underveis 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...