Jump to content

Hankø (Fjord) Terne rehabiliteres - tips?


Admiral

Recommended Posts

Har fått meg et aldri så lite prosjekt som skal bli fint.

 

28 fot Hankø Terne fra 1989, byggenummer 10. 

Motor er en Yanmar 4JH2 - DTBE med KM4A gir, 4600 timer og 88hk

Det positive er at motor er profesjonelt vedlikeholdt og går som en klokke med unntak av at den «hakker» litt i revers. Kan være et tannhjul? 

Første tur gikk fra Oslo til Arendal, 10 timer uten et feilslag i (forover) ca 13 knop.

Takler godt vind og sjø, men mye vann på dekk og inn ved sidesjø.

Litt betuttet over at jeg bare får den opp i max 15 knop da den visstnok har og skal gjøre 21 knop 

15 knop er ved 3750 rpm som er 150 over max. Tyder på for liten propell. 

Båten er ikke grodd, men propell var stoffet og ser litt «sliten» ut.

Skroget har mange lag bunnstoff som nå er blåst av skal bygges opp fra bunn. 

Er ikke ute etter 30 knop, men gjerne 17 i marsj.

Ren bunn og ny propell skal hjelpe, men finne en ny/brukt litt større motor?

All teak er ferdig. Pusset gjennom flere steder. Sandøy Båtdekk får en telefon…

Alt el/brytere etc skal fornyes. 

Baugpropell må til

Badeplattform fortjener den 

Nye puter

All innredning shines

Vindskjerm må av og limes/ruges så den igjen blir tett. 

Kalesjen er bra!

Blir moro å få den på vannet til våren(?)!

 

Tips til fart og motor?

Andre tips?

 

 

CD0FFAEE-8709-4E7A-B73C-90803AECDFFE.jpeg

F2784A19-B1E4-4259-A8D4-E32F8FF797C5.jpeg

E191498B-4CA1-4B09-A5FA-ADEAECF8FA69.jpeg

Redigert av Admiral (see edit history)
Link to post

Fin båt.

Baugpropell hadde jeg droppet. Trengs ikke med litt trening og du sparer et hull i skroget (to hull faktisk) og slipper vekt av motor og batteri forut. Jeg kan tenke meg at denne båten kan være vàr for det.

Hvis du skal bytte motor ville jeg gått for en pentgående bensinmotor a la veteranbåt, men mulig at noen moderne diesler går like pent.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post

Hei,

-gratulerer med ny båt! 

 

Et propellblad går fort gjennom vannet og jeg ser at din propell er delvis malt. Maling og flassing skaper virvler på overflaten av propellbladene som reduserer skyvet propellen gir båten i forhold til en propell med jevn overflate.

 

Det å fjerne maling med kjemi og polere opp overflaten vil kunne gjøre mye på farten og drivstoff forbruk

 

 Men pass på å ikke slipe slik at du endrer overflaten og kantene. Bruk gjerne kjemi for å løse opp maling og deretter finslipe for å jevne den ut/polere.

Link to post
hanto1 skrev for 3 timer siden:

Man trenger ikke batteri forut for baugpropell, men om man får plassert denne fornuftig må man se på mht innrednig. Vekt for en mindre Sleipner BP er ikke mye.

Hadde først prøvd med optiimalisert propell før jeg hadde sett på ny motor. Enlkest ved evt motor bytte er en ( brukt ) JH 120HK som går rett på festene.

Her er vi helt på nett. Det blir baugpropell og Sleipner leder så langt. Brukt JH 120hk rett på fester er helt klart å foretrekke - om jeg finner.. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...