Jump to content

Noen som har erfaring med denne dekkskontakten?


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har kjøpt denne dekkskontakten (4 polet - til topplanterne, nav,lanterne og horn, bruker felles jord) for gjennomføringav ledninger fra masta på min HT båt: https://www.maritim.no/dekkskontakt-forkrommet Er det noen som har erfaring med denne kontakten? Er det noe jeg bør tenke på når jeg monterer den?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev 13 minutter siden:

Ja, og det er at de ikke holder tett. Ville heller brukt litt mer og kjøpt et slikt bend som kablene kan gå gjennom. 

takker for svar, poenget med dekkskontakten er at jeg skal kunne ta av masta ved behov (f.eks lagring om vinteren med lav takhøyde)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 9 minutter siden:

Kontakten er klassifisert til max 10A.

Har du Led-lanterner er det greit.

Med "vanlige pærer" har du minimum 10A på hver av lanternene du oppgir som skal tilkobles, totalt 30A.

 

Om kontakten ikke holder tett, som @tom Cognacsier, er den i alle tilfelle ikke brukbar om den skal stå utsatt til for vær og regn.

Hvilke lanterner har en wattstyrke på 120w? De jeg sjekka i full fart har 25w i fritidsbåt. Da er forbruket rett over 2A per lanterne. Så kommer horn i tillegg. Knapt ja, men det skal gå. Ingen erfaring med kontakten for øvrig.

Link to post
Share on other sites

Har brukt denne kontakten,har fungert bra i ca 10 års tid nå, men er nøye med renhold og sette den inn med kontakt fett når den har vært demontert.

Er nok en bedre løsning med en svanehals og en hurtig kobling under dekk hvis det er mulighet. (Plass i svanehalsen til å få kontaktene gjennom) ala denne https://www.google.com/shopping/product/1?q=vanntett+hurtigkobling+4+polet&client=ms-android-lenovo-rev2&bih=758&biw=534&hl=no&tbs=vw:l&sxsrf=ALiCzsYdum6Ev57rkIXpI-V6E_4RQZ68lg:1664016560742&prds=num:1,of:1,eto:17453816297592505870_0,prmr:1,cs:1

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 4 timer siden:

Hvilke lanterner har en wattstyrke på 120w? De jeg sjekka i full fart har 25w i fritidsbåt. Da er forbruket rett over 2A per lanterne. Så kommer horn i tillegg. Knapt ja, men det skal gå. Ingen erfaring med kontakten for øvrig.

 

Sorry.

Det gikk litt fort i svingen, så jeg forvekslet Ampere og Watt. Følgelig er det jeg skrev bare tull.

Link to post
Share on other sites

Dette er en utgave som har eksistert en mannsalder. Brukt nettopp til avtakbar mast av mange båtprodusenter på 80 og 90 tallet. Den har noen svakheter om man bruker for tynn kabel inn men det kan løses ved å bruke litt tettemasse . Det er den beste i det utvalget av sånne kontaktet jeg kjenner til å har brukt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 10 timer siden:

Og enn annen ting @tom Cognac. Burde ikke profilbildet ditt være av en tom flaske? Slik det er nå kan man bli litt forvirret av navn og probildet

Du sier noe - men kanskje du bør bruke hodet litt, så finner du kanskje ut hvorfor nettopp "tom Cognac"

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 5 timer siden:

Dette er en utgave som har eksistert en mannsalder. Brukt nettopp til avtakbar mast av mange båtprodusenter på 80 og 90 tallet. Den har noen svakheter om man bruker for tynn kabel inn men det kan løses ved å bruke litt tettemasse . Det er den beste i det utvalget av sånne kontaktet jeg kjenner til å har brukt.

Da går jeg for å bruke denne kontakten, de 3 + ledningene er 1,5kvadrat (kjøpt på BT, var det fortinnet de het?), jordledningen er jeg litt mer usikker på (elektriker som har lagt dette opp i båten)

Takker for alle råd og tips.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 16 timer siden:

takker for svar, poenget med dekkskontakten er at jeg skal kunne ta av masta ved behov (f.eks lagring om vinteren med lav takhøyde)

Hva med å bare legge ned masta (feks hengslet) og la ledningene være tilkoblet hele tiden, men lange nok til at masta kan legges ned?

 

Ellers kan det jo hende varierende erfaringer med det som antakelig er samme type kontakt også kan komme av at de er montert i ulike vinkler sånn at noen får en hatt over som leder vannet vekk, mens andre kanskje monterer på en vegg så vannet renner inn. Også kan det hende noen har dem på et tak der det aldri kommer annet enn litt regnvann, mens andre har den på en baug som dukker nedi bølgene og virkelig blir skylt skikkelig i saltvann.

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev On 24.9.2022 at 23.23:

Du sier noe - men kanskje du bør bruke hodet litt, så finner du kanskje ut hvorfor nettopp "tom Cognac"

Skulle gjerne gjort det, men etter at jeg som barn misforstod pappa når han sa "Banker du inn en spiker med en stein? Bruk hue gutt" så virker det litt tregere 😥

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev On 26.9.2022 at 8.40:

Skulle gjerne gjort det, men etter at jeg som barn misforstod pappa når han sa "Banker du inn en spiker med en stein? Bruk hue gutt" så virker det litt tregere 😥

 

:lol: - til din info: Hvilke cognacmerker finnes på polet? Ett av disse merkene = mitt etternavn :clap:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...