Jump to content

MD 21 A oljepeilepinne ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisan har en knekt peilepinne på min MD 21 A . Denne har vært sånn lenge da jeg ikke har klart og få opp røret pinnen står i før nå . Har spurt før hva jeg skal gjøre da jeg var sikker på at den knekte biten var i røret trudde jeg den var med opp da jeg fikk løst detta , men nei .Røret var tomt og den knekte delen er i bunnpanna . Har snakket med mange folk og fagfolk og 9 av 10 sier trykk den knekte biten ned i bunnpanna og sett inn en ny peilepinne . Da jeg var sikker på at den sto i røret har jeg gjort div forsøk på og få dette løst og ut , men har ikke klart det før nå . Og så fram til spørsmål 1 : trur dere at det kan være noe farlig at den ligge i bunnpanna ? Har jo liggi nedi der mest sannsynlig en god stund vis den ikke datt ned under jobbinga nå . Og spørsmål 2 : Hvordan finne ut lengden på peilepinnen ? Noen her som kan måle den dere har , er jo flere her som har MD 21 A . Jeg veit at den er knekt i max ( 99% sikker da oljetrykket er riktig )merket så det er vel ikke så vanskelig og få laget til en ny da .Tenkte å dra til høgger'n og finne en som passer og lage til riktig max og min merke , men sånn for og være 100% sikker hadde det vært fint om noen hadde målt peilepinnen på sin VP MD 21 A .

Andre synspukter forslag så tar jeg imot det jeg .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Med fare for å starte en skikkelig OT-diskusjon om lengde på oljepinnen, så har jeg vært ute under presenninga og målt pinnen min... :blush: Målte med tommestokk ,så målet ble fra kanten på "kappa" på toppen (ikke inne i kappa)og ut. Derfra til tuppen målte jeg 24,5 cm. Fra max -til min -merket var den 6 cm.

Link to post
Share on other sites

Hadde knekt peilepinne på min 7,3 liter V8 diesel. Der fant eg mangen biter i bunnpanna + en bit som sto kilt i oljesilen.. Ville fått den ut nesten uansett.. Min peilepinne var knekt/knust til ca 4-5 i større eller mindre biter . En slik inn i oljepumpa så kan ting skje..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hakke fått målt pinnen enda , glømte det idag da . Men å finne en pinne hos den lokale høgger'n burde jo gå greit og bare merke den riktig vis noen her har det riktige målet . Husker vi målte en MD 21 B og dem var ikke like .Trudde A & B var stort sett like , bare forskjell på kjøle systemet/veksler'n ?

Skal få målt imårra .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt fått peilepinnen ut var jeg deg!

 

Legg etpar solide bjelker styrbord til babord på båten din, løs aksling og muligens girkassa( Ihvertfall hvis det er hydraulisk pga lengden på denne) og få løftet opp motoren med taljer nok til at du kan få skrudd løs bunnpanna.

 

På den annen side hadde jeg for noen år siden en 1965 modell SABB type G som hadde en metallring som setrifugalfilter i veivhuset. Denne hadde knekt og en bit på lengde 20cm og 3 cm bredde lå i veivhuset uten at jeg hadde merket det, biten var tydelig merket at den var truffet av veiva, men ingen skader på vitale deler hadde skjedd, men så er jo SABB type G en solid maskin :smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...