Jump to content

Bensinforbruk på Suzuki DF140


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har fått montert Engine Interface i båten, koblet til en Garmin GPSMap720S, takket være masse hjelp fra @abbor, som til og med har svart på noen av spørsmålene to ganger...men det var min feil, preseniliteten slår inn iblant så jeg misforstår de enkleste ting, særlig når fruen sier dem. :giggle:

 

Så i dag, som var første ordentlige turen med det, har jeg sett mer på plotteren enn foran båten. Men fruen var med, så hun ville nok sagt fra før jeg gikk på noe! Jeg fant iallfall ut så pass:

 

Billigste kjøring er rundt 6-7 knop. Da går det gjennom fem liter i timen, og forbruket er på 0,8 liter per nautiske mil.

 

Dyreste kjøring er full guffe, rett rundt 30 knop og turtall på rundt 5800-6000 . Det renner gjennom drøyt 40 liter i timen, og det går 1,6 liter per nautiske mil.

 

Beste kompromiss (som @abbor også sa - visstnok bruker motoren det samme som en 115 opp til et visst turtall, og så renner det rett igjennom) er rett over halv gass, som blir mellom 4500 og 5000 omdreininger. Da går det 25 liter i timen gjennom, og forbruket er på rundt 1,1 liter per nautiske mil. 

 

Er det omtrent det forbruket andre her har på sine? Min aluminiumsbåt veier jo en del, og den er vel bygd mer for stabilitet enn toppfart.

Link to post
abbor skrev On 25.9.2022 at 12.26:

Min gamle DF115 brukte 37l/t på max, DF140B bruker det samme ved ca 5700 omdreininger og ved 6100 så renner det igjennom i overkant av 50l i timen. DF175 bruker 57l/t på max. 

 

interessant å se den store forskjellen fra 115-> 140 , og straks mer beskjeden økning opp til 175  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er båten som krever energi fra motoren.

Hvor mye bestemmes i hovedsak av 3 faktorer:

-Båtens form

-Båtens vekt

-Hastighet

 

På motorsida spiller man på motorens yteevne og valg av propell for å omsette den energien som må til.

Motorkarekteristikken er gitt fra fabrikk, og varierer med belastning og turtall. 

 

Motoren har bare en måte å skaffe denne energien, og det er gjennom drivstoffet (og forbrenningslufta).

 

Gitt alle disse forutsetningene ender man opp med bensinforbruk.

En motor kan trekke vidt forskjellig forbruk på ulike båter, ulik vekt, ulik propell, ulik hastighet. Trim og ballanse kan også utgjøre litt forskjell.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...