Mastiff Startet 24.September.2022 Del på Facebook Startet 24.September.2022 Jeg har fått montert Engine Interface i båten, koblet til en Garmin GPSMap720S, takket være masse hjelp fra @abbor, som til og med har svart på noen av spørsmålene to ganger...men det var min feil, preseniliteten slår inn iblant så jeg misforstår de enkleste ting, særlig når fruen sier dem. Så i dag, som var første ordentlige turen med det, har jeg sett mer på plotteren enn foran båten. Men fruen var med, så hun ville nok sagt fra før jeg gikk på noe! Jeg fant iallfall ut så pass: Billigste kjøring er rundt 6-7 knop. Da går det gjennom fem liter i timen, og forbruket er på 0,8 liter per nautiske mil. Dyreste kjøring er full guffe, rett rundt 30 knop og turtall på rundt 5800-6000 . Det renner gjennom drøyt 40 liter i timen, og det går 1,6 liter per nautiske mil. Beste kompromiss (som @abbor også sa - visstnok bruker motoren det samme som en 115 opp til et visst turtall, og så renner det rett igjennom) er rett over halv gass, som blir mellom 4500 og 5000 omdreininger. Da går det 25 liter i timen gjennom, og forbruket er på rundt 1,1 liter per nautiske mil. Er det omtrent det forbruket andre her har på sine? Min aluminiumsbåt veier jo en del, og den er vel bygd mer for stabilitet enn toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 24.September.2022 Del på Facebook Svart 24.September.2022 Ser ikke unormalt ut i forhold til denne: https://www.boat-fuel-economy.com/new/suzuki/suzuki-140-hp-l Jeg har litt større motor, DF175 og bruker 23 liter i timen på 4000 o/min, gjør da ca 22 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2022 Jeg tror heller ikke det er unormalt, nei. 175, da er det vel en nyere rekkefirer, og ikke en av de V6-motoren som drikker ganske godt? Min er 2011. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 24.September.2022 Del på Facebook Svart 24.September.2022 4 minutes ago, Mastiff said: Jeg tror heller ikke det er unormalt, nei. 175, da er det vel en nyere rekkefirer, og ikke en av de V6-motoren som drikker ganske godt? Min er 2011. Det er en rekkefirer 2010 modell Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 24.September.2022 Del på Facebook Svart 24.September.2022 På min båt (har også DF140 fra 2017) er det nokså lite forskjell i forbruk fra 21kn (ca 0.63 l/nm) til ca 31kn (ca 0.78 l/nm). Så teorien din stemmer nok bra. Så drar det seg til opp mot 1.2+ l/mn på 41kn. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2022 @snekkerbod Tipper den båten veier noen kilo mindre enn skuta mi. Sitér dette innlegget Link to post
m0rgankan3 Svart 24.September.2022 Del på Facebook Svart 24.September.2022 Min C83 med DF350ATXX bruker 90l/h på fult (43 knop), går rundt 45l/h ved ca 25knop hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2022 Oi, to timer og et kvarter på full guffe, og 200-literstanken min ville vært tom. Det er på elbåtnivå! Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 24.September.2022 Del på Facebook Svart 24.September.2022 Mastiff skrev for 4 timer siden: @snekkerbod Tipper den båten veier noen kilo mindre enn skuta mi. Anytec på 18", veier vel 670kg på badevekta "tom". Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 25.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2022 670 kilo hadde ikke skuta mi klart etter et års slankekur! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Min gamle DF115 brukte 37l/t på max, DF140B bruker det samme ved ca 5700 omdreininger og ved 6100 så renner det igjennom i overkant av 50l i timen. DF175 bruker 57l/t på max. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Min Suzuki DF300 19mod,bruker 102 l pr t på full gass. Men "bare" 0.9 l pr nm når farten er ca 20 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2022 @abbor Hvordan kan det være så stor forskjell på din og min motor? Fra drøyt 40 liter i timen på min til drøyt 50 på din? Er forskjellen på 5700-6000 og 6100 så stor? @AskeladdenC65 Jeg syntes ikke det var ille med 0,9 liter per nautiske mil på en så pass stor og tung båt. Men er det ikke maks 250 den der er godkjent for? Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Den er godkjent opptil 300 hk👍 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2022 Aha, greit. Da vet bare ikke produsenten hva de snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Står maks 300 hk på denne forhandlersiden. E39 i Bergen. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2022 Da syns jeg de og Askeladdens egen nettside burde bli enige! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 abbor skrev On 25.9.2022 at 12.26: Min gamle DF115 brukte 37l/t på max, DF140B bruker det samme ved ca 5700 omdreininger og ved 6100 så renner det igjennom i overkant av 50l i timen. DF175 bruker 57l/t på max. interessant å se den store forskjellen fra 115-> 140 , og straks mer beskjeden økning opp til 175 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
AskeladdenC65 Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Det står det samme på hjemmesiden til Askeladden også. Last ned prislisten, så ser du😂 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2022 @ivar Ja, egentlig burde det vel vært motsatt, for 115 og 140 er vel i praksis samme motoren på det meste, mens 175 vel har større sylindervolum. @AskeladdenC65 Da er det bare PR-folkene som ikke er med på notene, skjønner jeg. Sitér dette innlegget Link to post
eapett Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 følger med i spenning.. har en df150 som forhåpentlig vis skal i bruk ila et par måneder. Sitér dette innlegget Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjepp Link to post
Havarita Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Det er båten som krever energi fra motoren. Hvor mye bestemmes i hovedsak av 3 faktorer: -Båtens form -Båtens vekt -Hastighet På motorsida spiller man på motorens yteevne og valg av propell for å omsette den energien som må til. Motorkarekteristikken er gitt fra fabrikk, og varierer med belastning og turtall. Motoren har bare en måte å skaffe denne energien, og det er gjennom drivstoffet (og forbrenningslufta). Gitt alle disse forutsetningene ender man opp med bensinforbruk. En motor kan trekke vidt forskjellig forbruk på ulike båter, ulik vekt, ulik propell, ulik hastighet. Trim og ballanse kan også utgjøre litt forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Bare sånn for å illustrere litt. En kamerat av meg hadde en katamaran med 225 optimax ett par sesonger, så flytta han motoren over på en hydrolift f23, nå bruker den akuratt dobbelt så mye pr nm på 4000rpm Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2022 @Havarita Skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt dette som redskap da jeg drev og eksperimenterte med forskjellige propeller, jeg har en anelse om at det var ganske store forskjeller. @Grønngylt Og jeg som trodde Hydrolift hadde så voldsomt effektive skrog. Men den katamaranen var kanskje en tilnærmet løpsbåt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Mange faktorer som spiller inn her ja. Samme motor vil jo også få forskjellig forbruk i liter pr time alt etter hvor mye propellen belaster motoren. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.