Jump to content

Bensinforbruk på Suzuki DF140


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har fått montert Engine Interface i båten, koblet til en Garmin GPSMap720S, takket være masse hjelp fra @abbor, som til og med har svart på noen av spørsmålene to ganger...men det var min feil, preseniliteten slår inn iblant så jeg misforstår de enkleste ting, særlig når fruen sier dem. :giggle:

 

Så i dag, som var første ordentlige turen med det, har jeg sett mer på plotteren enn foran båten. Men fruen var med, så hun ville nok sagt fra før jeg gikk på noe! Jeg fant iallfall ut så pass:

 

Billigste kjøring er rundt 6-7 knop. Da går det gjennom fem liter i timen, og forbruket er på 0,8 liter per nautiske mil.

 

Dyreste kjøring er full guffe, rett rundt 30 knop og turtall på rundt 5800-6000 . Det renner gjennom drøyt 40 liter i timen, og det går 1,6 liter per nautiske mil.

 

Beste kompromiss (som @abbor også sa - visstnok bruker motoren det samme som en 115 opp til et visst turtall, og så renner det rett igjennom) er rett over halv gass, som blir mellom 4500 og 5000 omdreininger. Da går det 25 liter i timen gjennom, og forbruket er på rundt 1,1 liter per nautiske mil. 

 

Er det omtrent det forbruket andre her har på sine? Min aluminiumsbåt veier jo en del, og den er vel bygd mer for stabilitet enn toppfart.

Link to post

@abbor Hvordan kan det være så stor forskjell på din og min motor? Fra drøyt 40 liter i timen på min til drøyt 50 på din? Er forskjellen på 5700-6000 og 6100 så stor?

 

@AskeladdenC65 Jeg syntes ikke det var ille med 0,9 liter per nautiske mil på en så pass stor og tung båt. Men er det ikke maks 250 den der er godkjent for?

 

Link to post
  abbor skrev On 25.9.2022 at 10.26:

Min gamle DF115 brukte 37l/t på max, DF140B bruker det samme ved ca 5700 omdreininger og ved 6100 så renner det igjennom i overkant av 50l i timen. DF175 bruker 57l/t på max. 

Vis hele sitatet  

 

interessant å se den store forskjellen fra 115-> 140 , og straks mer beskjeden økning opp til 175  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er båten som krever energi fra motoren.

Hvor mye bestemmes i hovedsak av 3 faktorer:

-Båtens form

-Båtens vekt

-Hastighet

 

På motorsida spiller man på motorens yteevne og valg av propell for å omsette den energien som må til.

Motorkarekteristikken er gitt fra fabrikk, og varierer med belastning og turtall. 

 

Motoren har bare en måte å skaffe denne energien, og det er gjennom drivstoffet (og forbrenningslufta).

 

Gitt alle disse forutsetningene ender man opp med bensinforbruk.

En motor kan trekke vidt forskjellig forbruk på ulike båter, ulik vekt, ulik propell, ulik hastighet. Trim og ballanse kan også utgjøre litt forskjell.

 

Link to post

@Havarita Skulle virkelig ønske at jeg hadde hatt dette som redskap da jeg drev og eksperimenterte med forskjellige propeller, jeg har en anelse om at det var ganske store forskjeller.

 

@Grønngylt Og jeg som trodde Hydrolift hadde så voldsomt effektive skrog. Men den katamaranen var kanskje en tilnærmet løpsbåt?

 

Link to post

Mange faktorer som spiller inn her ja. 

Samme motor vil jo også få forskjellig forbruk i liter pr time alt etter hvor mye propellen belaster motoren.   

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...