Jump to content

90hk v4 evinrude 92mod, verdianslag?


Polly101074

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Det kommer jo helt an på tilstanden på motoren ellers og hvor mye skade vannet har gjort og hvor mye jobb det er å bytte pakningen.

 

Hvis det er pakningen på skruene til oljepåfyllinga så er det jo ca 5 minutters jobb og en pakning som kanskje ksoter ca 20 kr. Men hvis du med pakning egentlig mener tetningsringen (simmeringen) rundt propellakslingen så er det jo mer jobb.

 

Og som en annen har vært inne på så har det noe å si hvor mye skade vannet har rukket å gjøre. Om det nettopp kom inn bittelitt vann og er blitt byttet ut med ny olje så er jo ikke skaden stor. Men hvis det det har kommet inn mye vann (og kanskje saltvann), som har fått stå der noen år så det blir rust og motoren har gått langt slik så slitasjen med vannsmurte tannhjul og lager blir enorm, da kan det være store skader.

 

Når en motor er 30 år gammel så er det muligens ikke så lenge til det tærer hull et sted som stopper den for godt, så vanskelig å vite hvor mye motor det er igjen ellers. Du skriver ikke noe om den er saltvannskjørt eller ferskvannskjørt.

 

Jeg har selv en V4-motor, men det  er Yamaha Pro-V 100. Den er 5 år nyere enn din og har 10 hk mer enn din. Jeg kjøpt en Skibsplast Familyship i grei stand med denne på for 45000 kr for 2,5 år siden (som betyr at motoren var 7 år nyere enn din da jeg kjøpte den. Basert på andre annonser jeg har sett for lignende båter og motorer (som min altså) så vil jeg vel anta at verdien av min motor og båt lå på ca halvparten på hver, pluss / minus noe.

 

Men du har jo mange faktorer som jeg mener trekker ned, og mange av disse faktorene er veldig ukjente. Markedet kan jo også ha forandret seg endel siden den gang jeg kjøpte (helt i starten av korona-tida, og før det hadde gått opp for folk at dette kom til å vare ei stund og at sommerferien blir i Norge).

 

Skal man kjøpe en motor av en privatperson så vil jeg si det er en enorm forskjell på å kunne ta en prøvetur (slik jeg kunne) og finne ut at  alt fungerer fint, og å bare se motoren på en pall og få selgers versjon av hvordan motoren fungerer (som man ikke kan vite om stemmer eller om det bare er skryt for å få en god pris).

 

Motoren jeg kjøpte har forøvrig fungert ganske bra de 3 sesongene jeg har brukt den. 

 

Ved kjøp var den litt tungstartet, men det skyldes slakk membran i bensinpumpa, så da byttet jeg membranen.

Også har det vært litt rykking på full gass som antakelig skyldes litt vann i fullgass-delen av forgasserne, men det problemet blir mye mindre eller borte når jeg husker på å ta på et middel mot dette.

Også var det litt lite olje i tiltsylinderen så der tok jeg et oljeskift tidlig. Har også tatt oljeskift årlig på girhuset.

 

Så er jo motoren min (og sikkert din) litt tørst siden det er en eldre 2-takter som nok også har litt slitasje. Det kn jo fort utgjøre 10.000 kr årlig i ekstra drivstoffutgifter sammenlignet med en nyere 4-takter, o det kan jo også være med på å påvirke prisen. Men så er det også noen som bruker motorene sine veldig lite og da har drivstofforbruket mindre betydning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...