Jump to content

Er Volvo Kamd42 med over 3000t et risikokjøp


El barco de Sol

Recommended Posts

Vi har sett på en båt som vi likte. Tidlig 90-tall med Volvo KAMD42. Ikke oppgradert til 43. Over 3000 driftstimer. Er blitt advart på det sterkeste å ikke kjøpe noe med 42-motoren. Men,her på forumet er det mye kunnskap. Vil disse gi meg et råd?

Har nå båt med Yanmar4lh-dte. Denne motoren med 1600timer går som om den er ny. 

Redigert av Lykken1
Feil motorbenevnelse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellen på 42 og 43 er, så vidt jeg har fått med meg, at på 43 er det montert underkjøling på stempler. Stemmer ikke det?

 

Det er mange som har bygget om 42 til 43. 

 

Slik jeg har forstått det er det viktig å bytte olje og oljefilter ofte nok på 42, slik at oljen kommer frem dit den skal, og da skal motoren vare leeeenge. 

 

Jeg har en 41B, og regner den som driftsikker nok. Det er risiko å eie alle slags båtmotorer, men mindre i garantiperioden. Noen vil hevde det er stor risiko med D4 og D6 pga deres historie også, mens andre tenker at du lenge en motor har fulgt servicer og er kjørt pent så er risiko lav.

 

Det viktigste er hvordan en motor er kjørt. Er den presset opp i turtall før den er gjennomvarm? Har den fått byttet slitedeler fortløpende? Etc.

 

Jeg hadde en gang en supersliter av en bil. Mercedes 300TDT som ble sett på som svært driftsikker. Men jaggu gikk toppakningen på den, fordi forrige eier ikke hadde byttet vannpumpen da den skulle, og en dag knakk pumpen innvendig ved rolig kjøring i 50-sone. Ingen forvarsel før motor var alt for varm. Jeg hadde heller ikke tenkt på at den kunne gå. Var en plastimpeller som knakk.

 

Så det at motoren har fulgt service, fått god oppfølging på olje og filter, samt kjørt pent er viktig, slik jeg har forstått det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Både 42 og 43 har underspyling av stempler. Men på 42 så går underspyling før filter så det er ikke filtrert olje som kommer ut her som i noen tilfeller har resultert i tettede dyser og medfølgende havari. Det går an å oppgradere ved å bytte oljedistribusjonshuset. 

 

Motoren heter nok KAMD42, og da har den gearkasse og aksling. KAD42 har drev. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 10 minutter siden:

Både 42 og 43 har underspyling av stempler. Men på 42 så går underspyling før filter så det er ikke filtrert olje som kommer ut her som i noen tilfeller har resultert i tettede dyser og medfølgende havari. Det går an å oppgradere ved å bytte oljedistribusjonshuset. 

 

Motoren heter nok KAMD42, og da har den gearkasse og aksling. KAD42 har drev. 

Jeg har rettet motorbetegnelsen til KAMD42.  Hovedårsaken til at jeg ble advart mot 42'rn var smørning slik du beskriver. Jeg vil anta at en oppgradering til 43 betyr motor ut av båt og en god del penger?  Med en båt som funker(Agder 840 med Yanmar) så frykter jeg en båt med motor som tilsier problemer. Takk for svar!

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev 40 minutter siden:

Både 42 og 43 har underspyling av stempler. Men på 42 så går underspyling før filter så det er ikke filtrert olje som kommer ut her som i noen tilfeller har resultert i tettede dyser og medfølgende havari.

Takk for korreksjon. Jeg husket ikke detaljene og du har helt rett :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Tamd42? Trudde 42 het kad jeg

 

Det viktigste er ikke hvor langt en motor har gått, men hvor godt vedlikeholdt den har fått og hvor lenge den kommer til og gå. 3000 er såvidt innkjørt, hvis motoren er passa på

 

Jeg har motor som har gått over 8000 timer og still going strong

Er det en kamd42?

Redigert av Lykken1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...