Jump to content

Telenor oppdaterer og endrer kanalnummer på en god del VHF basestasjoner


Lars H.

Recommended Posts

I løpet av vinteren skal det byttes kanalnummer på flere VHF basestasjoner langs kysten, noen har allerede fått nye nummer. Oppdatert klistremerke med kanalplan 2023, vil etter hva Telenor skriver bli sendt ut sammen med lisensfaktura 2023.  Oversikt over hva som er gjort og vil bli gjort finner man her.

 

Her et eksempel på endringer i Oslofjorden (nye kanalnummer på hvit bakgrunn)

 

kanalplan_ny.jpg.7eeb93710c8e78c5fe92a9f5d7cc4470.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

I løpet av vinteren skal det byttes kanalnummer på flere VHF basestasjoner langs kysten, noen har allerede fått nye nummer.

 

Takker for informasjonen @Lars H.

 

Sjekket den linken du la ved, og der ser jeg sannelig at den basestasjonen/arbeidskanalen jeg omtrent alltid bruker (farer ikke så mye omkring), allerede har fått nytt kanalnummer. Det var jeg på ingen måte klar over.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 18 minutter siden:

Blir jo spennende å se om det kommer noe fra dem. Kom ingenting i år, men de trakk for lisensen…

Noen fikk jo mange brev med klistermerker i år, å andre fikk ingen. De hadde liksom mistet litt av kontrollen i år, om jeg ikke husker feil.

Kunne nok plastret hele side vinduet med VHF merker for 2022 jeg hehe Så gikk noen i søpla

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

For de av oss som frekventerer svenske farvann, er det greit å være oppmerksom på at det blir endringer der også etter hvert.

 

kanaler_sverige.jpg.b03a28cd3da9efc19d60fe543a7012ce.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hej Lars

Finns det någon lista över ändrade Vhf kanaler i Norge? Varför jag frågar är att i Sverige har vi nu fått lista på ändringar som skall träda i kraft 1 november. https://ufs.sjofartsverket.se/pdf/2022/929SV.pdf

Jag gör en GPX fil till OpenCPN över alla kanaler i Norden som finns att hämta på SXK V hemsida och det vore bra om så mycket som möjligt är rättat. https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram

Jag kommer att lägga ut den nya GPX filen efter det 1 november.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

Ja  se mitt første innlegg der det er en link. Her er den igjen: https://www.kystradio.no/s/article/Nødprosedyrer-og-kanalplaner?language=no

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jag gör en GPX fil till OpenCPN över alla kanaler i Norden

 

Nå trenger jeg litt forklaring på hva en GPX-fil er, og hva og hvordan den brukes i OpenCPN?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hej Lars

Om du går in på länken i mitt förra inlägg så finns där fyra länkar med GPX filer. Du klickar på en av dem för att hämta och sparar den någonstans. Därefter går du in i OpenCPN och klickar på ikonen med rutter spår waypoints och lager, fyra uppifrån till vänster. Där klickar du på lager och skapa beständigt lager och importerar din sparade GPX fil. Du kan sedan tända och släcka alla men inte editera en enskild punkt. Du kan också importera i waypoints men då blandas det med alla andra waypoints men varje punkt går att editera. Jag såg inte din länk men har nu editerat men får inte till det med två och det är Fornesfjell (Sörfold) och Stamneöra (Sortland) kan det möjligen vara en ny mast någonstans?

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Ove T skrev On 14.10.2022 at 17.40:

Jag kommer att lägga ut den nya GPX filen efter det 1 november.

den  GPX fila er grei, men krever mye oppdatering

image.png.6067fd077e4d3b527a039a0ea1ee553a.png

 

Sunes denne er bedre skriv ut og laminer har den bak VHF`n , virker selv om PC`n svikter.

Og har mer info, lokalt Værvarsel, men det krever at en vet hvor en er.

 

 

Vhttps://stockholmradio.se/for-abonnenter/kartor-och-kanalplan/

image.png.ba63204d39174eabdf4e969b33f91204.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hej Roger

Den du laddat ner är den gamla, jag håller på med en ny där nya kanalerna är med och jag har ändrat i Norge till bara två kuststationer. Jag kommer att lägga ut den efter 1 november när nya kanal i Sverige börjar gälla och är tacksam om någon hittar fel och meddelar mej.

Jag har också alltid Vhf kartan inplastad med mig, det ena utesluter inte det andra.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hej

Telenor har ändrat en del VHF kanaler igen, jag har gjort en ny GPX fil till OpenCPN som finns att ladda ner härhttps://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram Kolla gärna att det stämmer, det stämmer inte helt med vad Stockholm Radio skriver och vad Telenor skriver om norska kanaler, jag har följt Telenor. Se tips på nerladdning längre upp i denna tråd.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har gått på den tidigare listan från Telenor där man skrev så och har bara ändrat de kanaler som det finns en tabell på. I GPX filen finns också fler kanaler än i senaste från Telenor, till exempel Farsund som bara skall ha K 16 och 70, i den nya finns den inte med alls, och på Sand stod det att det bara var arbetskanal. Man skriver heller inte ut namnen på alla kanaler i senaste utgåvan. Dessutom såg jag att Egersund och Lysebotn inte fanns med i GPX filen, samt att Lyngdahl inte finns med i den nya listan från Telenor. Jag behöver all hjälp jag kan få från er som är lokalkända för att få detta så rätt som möjligt och så kan man undra hur rätt Telenor har när det skiljer så mycket på två utgåvor.

Hälsningar Ove

PS Jag har uppdaterat GPX filen med det senaste jag skrev här.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...