oscar F Startet 27.September.2022 Del på Facebook Startet 27.September.2022 Hvordan ville en gh 11 med 2 takt yamaha blitt, og hvordan hadde den oppført seg. også burde jeg ha hatt forsterka hekken på ett eller anent vis? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 Hei og velkommen til Forumet Ser du har lest reglene og laget en god trådtittel, det er en veldig god start GH-11 kommer i tre utgaver og mange har kopiert formene og laget mer eller mindre gode kopier. En lett GH-11 med et rett og symmetrisk skrog er en god båt. Når du sier 40hk totakt, så er det to muligheter, derfor er det alltid lurt å oppgi motorkode. 40 hesteren kom som 2 og 3 sylindret motor. Den gamle to syl er lettest men bruker mest bensin. Den kom med kort stamme. Du spør hvordan en GH-11 vil oppføre seg. Ikke så lett å svare på fordi det er så stor forskjell på å rigge en båt/motor "riktig". Du må ikke undervurdere hvor komplisert det er å rigge "best" det er en kunst som veldig få behersker. Tålmodighet, viljen som skal til for å gjøre 100 forsøk, flytte en mm og prøve igjen... igjen og igjen, det er det få som gidder, og derfor er så få som vinner i båtrace, det er de samme på toppen "nesten hver gang", ikke uten grunn. Skal du rigge er det lurt å lese litt av det store navn innen båtsport har skrevet om det å kjøre for med båt. Du må ha ett plant og symmetrisk skrog. Det må være rent under vannlinjen. Fjern unødvendig vekt. Plasser alt som veier noe i senter av båten. Bruk det som veier noe til å balansere båten. Finn riktig trimvinkel på motoren til hver enkelt propell. Velg så høy montering som du kan, men med lavest mulig tyngdepunkt. Det er skrevet mye her inne om å rigge båt så om du søker litt så finner du.. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.September.2022 Del på Facebook Svart 27.September.2022 oscar F skrev for 8 timer siden: hvordan hadde den oppført seg. dobler man anbefalt maks motoreffekt så kan det jo fort bli litt livlig Mener GH11 er nevnt i denne tråden : Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oscar F Svart 28.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2022 Takk for svar, men hvor mye knope burde jeg ha forventa men en riktig rigget yamaha 40 og gh 11? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Jeg har hatt GH11 std med 40hk Yamaha 3syl. med den største standard alupropellen du får kjøpt. Den gjorde 37 knop, kunne nok fått noen knop til med stålpropell og heiset motor. Burde egentlig fått tak i 50hk, da det er samme motoren. (Om det er 3syl varianten) Har også sett noen eksempler med 70hk Tohatsu, men da blir den veldig lav bak... Sørg for at båten ikke får vann i dobbeltskroget, jeg satt inn luke under sittebenken bak, så jeg fikk installert lensepumpe helt bakerst. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 (redigert) oscar F skrev for 8 timer siden: hvor mye knope burde jeg ha forventa men en riktig rigget yamaha 40 og gh 11? Hvor mye erfaring med båt har du? Lettere å gi gode råd om vi vet litt om deg.. Redigert 28.September.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Hei, "riktig rigget GH11 med 40hk" - det er vel egentlig litt feil oppfattet. Skroget på en GH11 er ikke laget for disse kreftene eller farten, dvs at vekten/skrogets stivhet, lengden/bredden, V bunnens vinkel og steglistenes størrelse og plassering er ikke designet for dette. Det betyr at du ikke kan forvente at denne skal oppføre seg som et godt skrog med 40 hk på denne. Men det har aldri stoppet noen - for det er gøy å gjøre det - vi har vel alle vært der! Jeg vil anbefale deg å lese artikkelen i tråden under hva man kan gjøre med 9.9 hk på GH11 for å få 21 knop. Til inspirasjon! https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-gh/ungdomsjolla---trim-og-hev/686867 Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 2.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2022 Guttungen har gh 11 delux med 30 hk suzuki ats 4t Veier rundt 70 kg. Båten oppfører seg fint med dere motoren og det er ikke gjort noen forsterkninger av hekk. Gjør 33 kn med han alene. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.