Jump to content

gh 11 med yamaha 40 2 takt, forsterke hekken?


oscar F

Recommended Posts

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

Ser du har lest reglene og laget en god trådtittel, det er en veldig god start:thumbsup:

 

GH-11 kommer i tre utgaver og mange har kopiert formene og laget mer eller mindre gode kopier. En lett GH-11 med et rett og symmetrisk skrog er en god båt. Når du sier 40hk totakt, så er det to muligheter, derfor er det alltid lurt å oppgi motorkode. 40 hesteren kom som 2 og 3 sylindret motor. Den gamle to syl er lettest men bruker mest bensin. Den kom med kort stamme. 

 

Du spør hvordan en GH-11 vil oppføre seg. Ikke så lett å svare på fordi det er så stor forskjell på å rigge en båt/motor "riktig". Du må ikke undervurdere hvor komplisert det er å rigge "best" det er en kunst som veldig få behersker. Tålmodighet, viljen som skal til for å gjøre 100 forsøk, flytte en mm og prøve igjen...  igjen og igjen, det er det få som gidder, og derfor er så få som vinner i båtrace, det er de samme på toppen "nesten hver gang", ikke uten grunn.

 

Skal du rigge er det lurt å lese litt av det store navn innen båtsport har skrevet om det å kjøre for med båt. Du må ha ett plant og symmetrisk skrog. Det må være rent under vannlinjen. Fjern unødvendig vekt. Plasser alt som veier noe i senter av båten. Bruk det som veier noe til å balansere båten. Finn riktig trimvinkel på motoren til hver enkelt propell. Velg så høy montering som du kan, men med lavest mulig tyngdepunkt.

 

Det er skrevet mye her inne om å rigge båt så om du søker litt så finner du..

 

Lykke til :thumbsup:

 

 

 

 

Link to post
oscar F skrev for 8 timer siden:

hvordan hadde den oppført seg.

 

dobler man anbefalt maks motoreffekt så kan det jo fort bli litt livlig :giggle:

Mener GH11 er nevnt i denne tråden :

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har hatt GH11 std med 40hk Yamaha 3syl. med den største standard alupropellen du får kjøpt.

Den gjorde 37 knop, kunne nok fått noen knop til med stålpropell og heiset motor.

Burde egentlig fått tak i 50hk, da det er samme motoren. (Om det er 3syl varianten)

 

Har også sett noen eksempler med 70hk Tohatsu, men da blir den veldig lav bak...

 

Sørg for at båten ikke får vann i dobbeltskroget, jeg satt inn luke under sittebenken bak, så jeg fikk installert lensepumpe helt bakerst.

Link to post

Hei, "riktig rigget GH11 med 40hk" - det er vel egentlig litt feil oppfattet. Skroget på en GH11 er ikke laget for disse kreftene eller farten, dvs at vekten/skrogets stivhet, lengden/bredden, V bunnens vinkel og steglistenes størrelse og plassering er ikke designet for dette. Det betyr at du ikke kan forvente at denne skal oppføre seg som et godt skrog med 40 hk på denne.

Men det har aldri stoppet noen - for det er gøy å gjøre det - vi har vel alle vært der!

 

Jeg vil anbefale deg å lese artikkelen i tråden under hva man kan gjøre med 9.9 hk på GH11 for å få 21 knop. Til inspirasjon!

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-gh/ungdomsjolla---trim-og-hev/686867

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...