Jump to content

hva kan jeg sprøyte på motor for å hindre rust på motoren i vinter

jepp.

Recommended Posts

Nummer 1 er vel å ha det tørt i motorrommet. Kan bruke slike fuktballer som avfukter rom. 

På motoren kan du spraye på slik sealer oil. I prinsippet kan du bruke 5-56 eller tilsvarende, men de fordunster over tid. Men slik sealant oil er laget for å ligge som en beskyttende hinne. 

På innenbords diesel kan det jo bli oljelukt av dette, så jeg bruker ikke slik. Jeg sikter heller på å ha tørt motorrom.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hulda har meget god erfaring med ingenting. Koster ikkeno, slipper å dra og kjøpe, damper ikke vekk, perfekt!

Den gangen på 60-tallet da disse stoffene gjorde sitt inntog, skulle alt sprayes ned. Spesielt elektrisk som dynamobørster, selvtartere, inni fordelere etc. Funket med en gang. Deretter ble det et helskotas klin med støv som bandt seg og broet over. Så sluttet vi med det :-)

Hvis du har god maling og oljebestandige slanger/kabler/tape kan du bruke det meste, men hvis ikke bør du være litt forsiktig med stoffer som er beregnet på å løse opp ting.

Elektrisk bør som Hulda skriver slippe unna behandlingen, men på metaller som begynner å korrodere vil nesten alle oljeprodukter bremse utviklingen.

Mons

Grand Banks jr skrev for 14 timer siden:

Nummer 1 er vel å ha det tørt i motorrommet. Kan bruke slike fuktballer som avfukter rom. 

Et rent og tørt motorrom er nok det beste. Men skal det ha noe for seg med fuktball eller andre avfuktingsmetoder må vel rommet tettes helt for lufting. Hvis ikke vil man drive å avfukte utelufta. Et ganske håpløst prosjekt. 

@Komodo, godt innspill. Jeg tetter luftinntakene hvis jeg skal ha varme der. Per nå har jeg aldri hatt avfukter. Ikke opplevd problemer heller. Pleier heller ikke å ha varme der.

Avfukter akterkabin pga alle puter. Det er eneste. Ellers bare god lufting.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Haba skrev for 12 timer siden:

WD40 har jeg god erfaring med. Legger igjen et tynt bevarende vokslag. Aldri rust.

Det er ikke min erfaring.
Duster vekk tidelig inn i vinterlagringen,
Noe bedre er CRC 6-66 men ingen av de rekker opp til leggen av Omega 636 som fortsatt holder seg våt våren etter.
Men alle trenger jo ikke det beste bestandig.

jepp. skrev for 23 timer siden:

Hei.

er det noen som her noen tips på hva jeg kan sprøyte på motoren i vinter for å hidre rust?

Salt er vel ofte synderen når det kommer til rust. Jeg har begynt å gi motoren en omgang med Salt-X om høsten. Sprayer over med med en hagesprøyte. Gjør det samme under dekselet på ankervinsjen.

https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/saltfjerner/salt-x-konsentrert-0-95l/n1215991/pn1215993/

https://www.biltema.no/fritid/hage/hageredskaper/trykksproyter/trykksproyte-8-l-2000030844

Ja, salt i motorrommet er noe dritt. En annen effektiv måte å fjerne salt på er varmt vann. Vann er vel meg bekjent det beste løsemiddelet for salt :smiley: Deretter kan man blåse ren motoren med pressluft, og sette på litt varme så det blir tørt. Så kan man dusje inn hele dieselpurka med sagkjedeolje. Den har god vedheft, og vil ikke fordampe gjennom vinteren slik som WD40, 5-56 osv. Så får man heller ta jobben med en motorvask igjen til våren :giggle: Sagkjedeolje er vel en biologisk nedbrytbar sak, så vaskevannet kan man lense ut i sjøen. 

Frivakt skrev for 10 timer siden:

Jeg har begynt å gi motoren en omgang med Salt-X om høsten. Sprayer over med med en hagesprøyte. Gjør det samme under dekselet på ankervinsjen.

Så bra. Denne motoren ble Dusjet med Biltema 'techtyl' (fra sprayboks) år 2002. Siden har ikke lokket vært av inntil winchen ble plukket av for et par uker siden:

20220916_133003.jpg.509d8f61453408d03beb515f4ec40893.jpg

Dette er en Vetus Alexander som var ny rundt 1985.

Men kjør på gutta, skru det i filler og lag lekkasjer :-) Og for all del, følg instruksjonsboken. En del wincher trenger mer vedlikehold enn andre. Spesielt der motoren henger under dekket. 

Nå blir Alexander satt til lager og erstattet med en Lofrans Tigres.

Hulda skrev 46 minutter siden:

Men kjør på gutta, skru det i filler og lag lekkasjer :-)

Med "under dekselet" betyr ikke dekselet til motoren, men plastdekselet som dekker motor og gir på Ilas Captain. Dette dekselet har en plastpropp på siden. Det er anbefalt fra produsenten å spyle med ferskvann gjennom dette hullet minst en gang i året. Det er gjennom dette hullet jeg dusjer med Sal-X når jeg har satt opp båten for vinteren. Fort gjort :-)

Snapp skrev for 10 timer siden:

Bruk WD40.

Jeg blir kvalm av lukta av det stoffet der. Gudene vet hva det inneholder, men sunt er det neppe. Og det inneholder heller ikke nok fett til å konserverre noe som helst over tid. 

Ellers så er vel Yanmar kjent for god lakk (til forskjell fra en del grønne f.eks), så det enkleste er nok en god vask, kjøre den god og varm og deretter ingenting.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gutter. Vi må tenke på hvor viktig det er å holde samfunnet vårt i good shape. Og for hver flaske vi får tips om å kjøpe for rens  konservering, og forebyggende vedlikehold  så tjener gutta Boys øverst  på stigen masse penger og vi dumme gamle kaller roper Halleluja og bruker kortet før trygda kommer på konto rundt den 20 hver måned inntil vi dauer. Den var god Hulda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...