Frivakt Startet 28.September.2022 Del på Facebook Startet 28.September.2022 Jeg skal hjelpe til med å lage fortøyninger i hjemmehavn for en båt som er betydelig tyngre enn det jeg har laget fortøyninger til før. Båten veier 12 tonn, og skal ligge i beskyttet havn i Indre Oslofjord. Både her på forumet og andre steder jeg har lest, anbefales det tau med en bruddstyrke tilsvarende båtens vekt. I dette tilfelle blir det dimensjoner som er betydelig tykkere enn det jeg ser rundt på bryggene. Er det noen her med såpass tunge båter som kan si noe om egne erfaringer med dimensjonering av fortøyningene? Båten skal ligge i en utriggerhavn og jeg antar det blir snakk om tau foran og bak + en til to spring på hver side. Selvfølgelig med rykkdempere. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Hvis havna er skjermet som du skriver, så regner jeg med at det er lite vindutsatt og lite bølger. I tillegg skal den ligge ved utrigger. Flytebrygga følger flo og fjære, så da får du mindre belastning enn med moring. Kjøp flettet 16 mm tau fra Maritim Har bruddstyrke på 4,5 T. Holder plenty. Du skal jo ikke løfte båten i de..... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Hulda som er 17 tonn seiler henger stort sett i 12- og 15 mm. Bruddgrense opp til 3,6 tonn. På de 22 årene båten har ligget i sjøen har til dags dato ikke ett eneste tau røket. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Det har like mye å si hvordan fortøyningene jobber sammen! Og om det er tilstrekkelig strekkavlastning Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Jeg ville gått for minimum 20mm. Selv om det myldrer frem med folk som mener at det holder med hyssing. Det viktigste er at man sover godt om natten, selv om det er meldt full storm! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Så 16mm som holder 4,5 tonn er hyssing? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Ja, og Hulda har overlevd 30 m/s. Med hyssingene sine. Det er forskjell på å ligge utsatt og det å ligge beskyttet. Den gangen jeg lå i Son, hadde vi en dag der bølgene plasket over brygga og landet i cockpit'en. Den gangen hadde jeg bildekk som rykkavlastere med kjetting rundt, og sjaklet inn 18 mm treslått tau. Bildekkene ble dratt ovale, men tauene holdt med glans. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Lars H. skrev 2 minutter siden: Så 16mm som holder 4,5 tonn er hyssing? Du må nok oppgradere! Styrkene som blir avertert er bruddgrenser. Uten knuter og spleis. Så om man gir en sikkerhetsfaktor på 3, så er det vel greit. Altså strekk 1,5 tonn. For å sove godt om natta. På en plastbåt kan jeg tenke meg at kryssholtene forsvinner før tauet ryker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Lars H. skrev 12 minutter siden: Så 16mm som holder 4,5 tonn er hyssing? Nei, det har jeg ikke sagt. Det er akkurat passe. Men båten det gjelder her er 12 tonn, det er litt mer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Det jeg lurer på er, selv med en båt på 12 tonn: Hvordan kan belastningen på en enkelt av 4/6 tamper bli på 4,5 tonn i indre Oslofjord i en bås? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Frivakt skrev 1 time siden: egne erfaringer med dimensjonering av fortøyningene har 17 tonn båt og bruker Forsheda fortøyningsfjær nr 4 og 22mm den myke Polyestertau 3-part har ikke slitt ut en fortøyningsfjær på 25år. skiftet tau et par ganger. https://www.skruen.no/fiske-baat/baatutstyr/fortoyningsfjaer-nr-4-forsheda-22-24mm?dpid=2672&gclid=CjwKCAjw4c-ZBhAEEiwAZ105RTMTJiHjvTgVJCdhJb3t9nIdY3K-_gi9Mz2Lvf1W5riQFHQ53gbORBoCyFQQAvD_BwE https://www.certex.no/produkter/fibertau-stropper-og-surringer/fibertau/fibertau/polyestertau-3-part-p42217 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 28.September.2022 Del på Facebook Svart 28.September.2022 Lars H. skrev 31 minutter siden: Det jeg lurer på er, selv med en båt på 12 tonn: Hvordan kan belastningen på en enkelt av 4/6 tamper bli på 4,5 tonn i indre Oslofjord i en bås? Ren synsing, rundt et par hundre kilo. Kanskje 500 kg. Tenker da på båter som ligger i Frogner- og Bestumkilen. Plasser som jeg kjenner godt fra før i tiden. Samme gjelder i Strömstad. Det verste er om det kommer drivis, da skal fanden ha wiernerbrød :-) Husker en ettervinter i Bunnefjorden. Det blåste stivt fra syd. Et digert isflak løsnet inne ved Blylaget og kom drivende. Da flaket var inne ved Oslo snudde vinden og flaket kom fossende tilbake i sikkert 1 knop. Flaket traff land ved Presteskjær/Bomansvik/Blylaget. Isen gikk gjennom veggen i badehuset til kompisen min. Noen brygger og badehus ble most til pinneved. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 28.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2022 Takk for alle svar! Jeg ser at dette er et emne med mange meninger. Siden jeg liker å ha gode marginer på det meste når det kommer til båt, tenker jeg at jeg går litt opp i dimensjon - innenfor rimelighetens grenser. Ser at Biltema har 18mm tre-slått polyestersilke med bruddstyrke på 5100 kg. Har også tilbud om tilsvarende 20mm fra Poly Ropes med en bruddstyrke på 6480 kg. Men ut fra det jeg leser her er det sannsynligvis mer enn tilstrekkelig med 18mm ved Kongen i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Når båten ligger på Kongen, er bølgepåvirking underordnet. Samme blir det med båtens depl. (vekt). Da er det vindfanget som styrer. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Båtens vekt underordnet med fortøyning i vind ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Vet ikke hvordan de menneskeskapte bølgene er der du ligger, vil anbefaler rykkdempere de hindrer stumt tykk i kryssholtene , det står normalt noe om fortøyning i Havnereglemange . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Foretrekker også 3 slått tau da det fjærer i seg selv. 18mm fra BT med rykkdemper skal holde i massevis Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Frivakt skrev for 12 timer siden: Ser at Biltema har 18mm tre-slått polyestersilke med bruddstyrke på 5100 kg Et fornuftig valg spør du meg, jeg hadde nok gått for det samme. Men når det gjelder fortøyninger så er vel bruddstyrke nærmest irrelevant. Det er vel gnaging og slitasje som er utfordringen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Captain A skrev for 1 time siden: Båtens vekt underordnet med fortøyning i vind ? Ja, hva er et vekten bidrar med? På Kongen, i dette tilfellet, blir du halshugget og partert om du lager bølger. Bølger fra vind er det vanskelig å få til. Og så må du lese alt jeg skriver. Har du en treetasjes greie med stort vindfang, ville jeg anta at vindfanget overstyrer kraften fra bølgene, på Kongen. Samme der jeg ligger i Strömstad. Vekten på Hulda spiller ingen rolle, relatert til vindfanget i riggen. Hos oss snur man seg og lurer på hvem det er som lager 15 cm bølger. For vinden er det ikke. Det kan blåse så båten krenger noen grader, men bølger blir det aldri. Så for Huldas vedkommende, så henger hun i litt av hvert. Men det er mange tau. For det er gnag fra vinden som aksellerer båten som er greia. Og jo lettere båt, dess fortere går det. Altså: E=-mgh+1/2mvv. Hos oss henger noen kun i fem tau. Og det går helt fint det også. Er man fortøyd ute på Hvaler, så er sannsynligvis forholdet helt annerledes. Og jeg har ligget fortøyd i SW kuling i Engelsviken. Helt horribelt. Sammenlignet med Kongen og Strömstad. Story: En gang i verden jobbet jeg på en marina. Bryggene var litt, understreker litt, utsatt. Det kunne bli en halvmeter bølger. Folk med landstedbåter sutret og klaget fordi jeg forlangte rykkdempere. Mens 'store' båter på 30 fot slapp pålegget. De små båtene havarerte utriggere i fleng, fra de store forekom det aldri skader. Det er erfaringsbakgrunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Er da nå vitterlig forskjell om en 12t båt beveger seg i noen vindkast eller en på 1000kg Ja vekt på fartøy har veldig mykje og sei for valg av fortøynings dimensjon Er vel vindkraft som er dominerende faktor. Da dei fleste marinaer ligger normalt skjermet til for stor sjø Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Ja, ja, deg om det. Fysikken ser ikke ut til å være enig med deg. Ikke jeg heller, for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Hulda skrev for 1 time siden: Story: En gang i verden jobbet jeg på en marina. Bryggene var litt, understreker litt, utsatt. Det kunne bli en halvmeter bølger. Folk med landstedbåter sutret og klaget fordi jeg forlangte rykkdempere. Mens 'store' båter på 30 fot slapp pålegget. De små båtene havarerte utriggere i fleng, fra de store forekom det aldri skader. Det er erfaringsbakgrunnen. Det er ikkje alltid like tilhøve overalt i alle marinaane. Kan dette vera pga ulike tilhøve, og fordi dei største båtane låg inst, og dei små båtane låg ytst? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.September.2022 Del på Facebook Svart 29.September.2022 Ask skrev 39 minutter siden: Det er ikkje alltid like tilhøve overalt i alle marinaane. Kan dette vera pga ulike tilhøve, og fordi dei største båtane låg inst, og dei små båtane låg ytst? Nei, slik var det ikke. De små båtene lå innerst og de store ytterst. Også på grunn av dybdeforhold. De små var mest skjermet. Vi hadde fire flytebrygger. Der den ene hadde tankstasjon ytterst og denne bryggen var bølgebryter mot syd. Der lå de største båtene og fikk mest juling fra været. Det var en del strømsjø der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.