Jump to content

Svineri i kjølsvinet

bliss X

Recommended Posts

Skal rense kjølsvinet og må ha opp guffa som ligger der. Vanskelig å komme til uten å kline. Mener å ha lest et sted at bleier kan være tingen. I tilfelle hvilket merke?

1. glem Zalo

2. bruk Jif skurekrem, løser opp olje MYE bedre, bruk en kost til å vaske med, spyl med vann, lens ut det du kan.

3. Kjøp en pakke bleier av største type + mor sine knestrømper/strømpebukse. Vreng bleiene slik at innsiden kommer ut, lag en "pølse" og putt inni strømpen. Billigere vann/olje suger får du ikke. Men GLEM IKKE Å PUTTE DISSE I EN STRØMPE. Lar du bleiene ligge i kjølen uten strømpe blir dette over tid til en "gele" masse som er et h.. å få opp.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

1. glem Zalo

2. bruk Jif skurekrem, løser opp olje MYE bedre, bruk en kost til å vaske med, spyl med vann, lens ut det du kan.

Antar at du ikke mener å pumpe ut oljeoljeholdig vann til sjø. Verken Zalo eller Jif tryller bort olje. For å bruke en avansert tryllekunstners uttrykk, så er dette kun en illusjon. Vil anbefale at oljeholdig vann samles opp i et spann og deponeres i båthavnens oljeoppsamler. Ellers kan fremgangsmåten tilrådes.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Antar at du ikke mener å pumpe ut oljeoljeholdig vann til sjø. Verken Zalo eller Jif tryller bort olje. For å bruke en avansert tryllekunstners uttrykk, så er dette kun en illusjon. Vil anbefale at oljeholdig vann samles opp i et spann og deponeres i båthavnens oljeoppsamler. Ellers kan fremgangsmåten tilrådes.

Jo dette var noe pinglete av meg, har du oljeholdig vare.. på plastdunker for inlevering til miljøstasjonen..

Det som de som prøver Jif fremfor Zalo vil nok få en aha opplevelse av effektiviteten av denne blandingen. Ulempen med jif er at det blir et "pulver" igjen i bunnen som er problematisk å få vekk, derfor skjylle med mye vann..

Pampers, helt klart Pampers. Og så har du den der greia med vinger, husker ikke helt.

Libresse :cool:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Mange gode råd :smiley:

Har vært litt sløv i år mhp vasking av kjølsvinet så det som ligger nedi der ser nokså ekkelt ut. Kjørte gjennom noen omganger med zalo og vann. Planen med bleier var å få sugn opp resten, dvs det som ligger i bånn. Før har jeg brukt svamp, men det blir fort mye klin. Tanken var derfor å senke ned en og en bleie til det ikke er mer igjen, for jeg regner med at det ikke renner av en bleie på samme måte som med en svamp?

Mange gode råd :smiley:

Har vært litt sløv i år mhp vasking av kjølsvinet så det som ligger nedi der ser nokså ekkelt ut. Kjørte gjennom noen omganger med zalo og vann. Planen med bleier var å få sugn opp resten, dvs det som ligger i bånn. Før har jeg brukt svamp, men det blir fort mye klin. Tanken var derfor å senke ned en og en bleie til det ikke er mer igjen, for jeg regner med at det ikke renner av en bleie på samme måte som med en svamp?

Dette går greit, MEN ikke la bleiene ligge for lenge, blir til grøt...

Går de i metning vil det renne litt, men da er det bare å putte i en ny eller flere sammtidigt. Er du redd for "renning/drypping" er det bare å ha fler bleier nedi dypet..

Har vasket kjølsvinnet hver gang jeg har byttet båt på følgende måte:

-Fjern alt som gjør jobben lettere

-Vask og skrubb med såpe/rensemiddel etc + vann (bruker selv Jif eller motorvask)

-Skyll godt med vann

-Ta en slange og bruk hevertprinsippet når båten ligger på land (enkelt,billig og effektivt)

-Skyll godt med vann igjen og tøm

-Tar opp det siste vannet med et par ruller Torky

-La stå og tørke et par dager

Resultat: Et rent og godt luktende kjølsvinn :yesnod:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)

Her er det ikke mye å legge til, men jeg kom over en kar på vei til båten en gang som drasset på en pakke Teena Lady, dvs. voksen bleier mot inkontinens. Jeg tenkte selvfølgelig "feil", da det er mange trillebager og i vår havn.

Disse (Teena) har sannsynligvis aller best sugeevne? Så spørs det hva som er morsomst be om i butikken, Pampers eller Teena. "Jeg skal ha dem til båten, skjønner du, ja det gjelder strømpebuksene og".

Tipset tipper jeg du fant på hjemmesiden til M/Y Ellen Marie. Stod vel ikke noe om type, men et godt tips. Flott hjemmeside til Ellen Marie forresten !

Takk for det, ørn!

Bleier er fin fine greier, men ett tips er å ikke la de fylles helt opp. Har vært ute for at de da går i sømmen og all gel-gørra renner ut.

Det beste er å ikke la de ligge for lenge.

gudd-løkk

M/Y Ellen Marie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...