bliss X Startet 1.Desember.2005 Del på Facebook Startet 1.Desember.2005 Skal rense kjølsvinet og må ha opp guffa som ligger der. Vanskelig å komme til uten å kline. Mener å ha lest et sted at bleier kan være tingen. I tilfelle hvilket merke? Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Tipset tipper jeg du fant på hjemmesiden til M/Y Ellen Marie. Stod vel ikke noe om type, men et godt tips. Flott hjemmeside til Ellen Marie forresten ! Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Bleier har jeg god erfaring med. Uansett hvilket merke, pass på at du kutter strikkene som sitter i åpningen til beina, da ligger de plant. Ta den pakka som er angitt med størst vekt, da disse er beregnet til å ta til seg mest Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Bleier er fine saker det. Hvis det er en sånn salig blanding av vann og oljerester osv, kan det lønne seg å spe på med litt Zalo først. Rør så litt i møkka hvis mulig. Det lønner seg også å pumpe eller suge opp det du klarer først, deretter legger du bleiene nedi, og lar de ligge over natta eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Libero? Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Gjerne det ! Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Skal rense kjølsvinet og må ha opp guffa som ligger der. Vanskelig å komme til uten å kline. Mener å ha lest et sted at bleier kan være tingen. I tilfelle hvilket merke?1. glem Zalo2. bruk Jif skurekrem, løser opp olje MYE bedre, bruk en kost til å vaske med, spyl med vann, lens ut det du kan. 3. Kjøp en pakke bleier av største type + mor sine knestrømper/strømpebukse. Vreng bleiene slik at innsiden kommer ut, lag en "pølse" og putt inni strømpen. Billigere vann/olje suger får du ikke. Men GLEM IKKE Å PUTTE DISSE I EN STRØMPE. Lar du bleiene ligge i kjølen uten strømpe blir dette over tid til en "gele" masse som er et h.. å få opp. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Skal rense kjølsvinet og må ha opp guffa som ligger der. Vanskelig å komme til uten å kline. Mener å ha lest et sted at bleier kan være tingen. I tilfelle hvilket merke? Pampers, helt klart Pampers. Og så har du den der greia med vinger, husker ikke helt. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 1. glem Zalo 2. bruk Jif skurekrem, løser opp olje MYE bedre, bruk en kost til å vaske med, spyl med vann, lens ut det du kan. Antar at du ikke mener å pumpe ut oljeoljeholdig vann til sjø. Verken Zalo eller Jif tryller bort olje. For å bruke en avansert tryllekunstners uttrykk, så er dette kun en illusjon. Vil anbefale at oljeholdig vann samles opp i et spann og deponeres i båthavnens oljeoppsamler. Ellers kan fremgangsmåten tilrådes. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Slagskibet Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Zalo er ypperlig til å få olje bort fra vannoverflaten. Olja synker til bunns og legger seg som en film der nede. Anbefales ikke. Derimot så kan Zalo metoden vøre brukbar i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Antar at du ikke mener å pumpe ut oljeoljeholdig vann til sjø. Verken Zalo eller Jif tryller bort olje. For å bruke en avansert tryllekunstners uttrykk, så er dette kun en illusjon. Vil anbefale at oljeholdig vann samles opp i et spann og deponeres i båthavnens oljeoppsamler. Ellers kan fremgangsmåten tilrådes. Jo dette var noe pinglete av meg, har du oljeholdig vare.. på plastdunker for inlevering til miljøstasjonen.. Det som de som prøver Jif fremfor Zalo vil nok få en aha opplevelse av effektiviteten av denne blandingen. Ulempen med jif er at det blir et "pulver" igjen i bunnen som er problematisk å få vekk, derfor skjylle med mye vann.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Daffy Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Pampers, helt klart Pampers. Og så har du den der greia med vinger, husker ikke helt.Libresse Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Mange gode råd Har vært litt sløv i år mhp vasking av kjølsvinet så det som ligger nedi der ser nokså ekkelt ut. Kjørte gjennom noen omganger med zalo og vann. Planen med bleier var å få sugn opp resten, dvs det som ligger i bånn. Før har jeg brukt svamp, men det blir fort mye klin. Tanken var derfor å senke ned en og en bleie til det ikke er mer igjen, for jeg regner med at det ikke renner av en bleie på samme måte som med en svamp? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Libresse Nei, tror det er noe som heter Allways. "Hva annet enn flaggermus er det som har vinger og suger olje?" Det var noe slikt i reklamen. Eller var det en vits? Begynner å bli gammel, man får unnskylde en gammel manns hukommelse... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Mange gode råd Har vært litt sløv i år mhp vasking av kjølsvinet så det som ligger nedi der ser nokså ekkelt ut. Kjørte gjennom noen omganger med zalo og vann. Planen med bleier var å få sugn opp resten, dvs det som ligger i bånn. Før har jeg brukt svamp, men det blir fort mye klin. Tanken var derfor å senke ned en og en bleie til det ikke er mer igjen, for jeg regner med at det ikke renner av en bleie på samme måte som med en svamp? Dette går greit, MEN ikke la bleiene ligge for lenge, blir til grøt... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Dette går greit, MEN ikke la bleiene ligge for lenge, blir til grøt...Nei de skal opp igjen med en gang, men det jeg lurer på er om det renner av dem Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Går de i metning vil det renne litt, men da er det bare å putte i en ny eller flere sammtidigt. Er du redd for "renning/drypping" er det bare å ha fler bleier nedi dypet.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Avmønstret4 Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 (redigert) Har vasket kjølsvinnet hver gang jeg har byttet båt på følgende måte: -Fjern alt som gjør jobben lettere -Vask og skrubb med såpe/rensemiddel etc + vann (bruker selv Jif eller motorvask) -Skyll godt med vann -Ta en slange og bruk hevertprinsippet når båten ligger på land (enkelt,billig og effektivt) -Skyll godt med vann igjen og tøm -Tar opp det siste vannet med et par ruller Torky -La stå og tørke et par dager Resultat: Et rent og godt luktende kjølsvinn Mvh Redigert 1.Desember.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Går de i metning vil det renne litt, men da er det bare å putte i en ny eller flere sammtidigt. Er du redd for "renning/drypping" er det bare å ha fler bleier nedi dypet..Ja, det er renning jeg ønsker å unngå. Blir så mye jobb å vaske og dørke bort all dritten ettrpå. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 De fleste bleier gjør da samme nytte uavhengig av merke. Har lest et sted at et eller annet kjemikal kan brukes for å løse opp olje. Er det noen som husker hva det heter ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Slagskibet Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 Slike kjemikalier finnes men du oppnår bare å flytte problemet. Zalo er like bra og billigere. Bruker du Zalo i kjølsvinet for å slå olja ned og så bruker bleier så er en langt på vei. En kan jo bruke oljesuge pute også som tar eventuell oljefilm på vannet. Da går det ikke mange centiliterene olje på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 De store kjedene har "white labels" bleier, dvs sine egne varemerker med billige bleier. Halv pris av merkevare. Jeg brukte er par pakker sånne i fjor (ja, ikke jeg da, men til båten).. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Wannskrækk Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 Her er det ikke mye å legge til, men jeg kom over en kar på vei til båten en gang som drasset på en pakke Teena Lady, dvs. voksen bleier mot inkontinens. Jeg tenkte selvfølgelig "feil", da det er mange trillebager og i vår havn. Disse (Teena) har sannsynligvis aller best sugeevne? Så spørs det hva som er morsomst be om i butikken, Pampers eller Teena. "Jeg skal ha dem til båten, skjønner du, ja det gjelder strømpebuksene og". Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 Tipset tipper jeg du fant på hjemmesiden til M/Y Ellen Marie. Stod vel ikke noe om type, men et godt tips. Flott hjemmeside til Ellen Marie forresten !Takk for det, ørn! Bleier er fin fine greier, men ett tips er å ikke la de fylles helt opp. Har vært ute for at de da går i sømmen og all gel-gørra renner ut. Det beste er å ikke la de ligge for lenge. gudd-løkk M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
blueline Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 Har selv kjöpte en billig våt/törrsuger på Clas Ohlson. Bruker den hver höst og det fungerer utmerket. Den har flere bruksområder og varer i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.