Jump to content

Svineri i kjølsvinet

bliss X

Recommended Posts

Zalo er ypperlig til å få olje bort fra vannoverflaten. Olja synker til bunns og legger seg som en film der nede.

Nei, dette er helt feil. Du kan jo prøve i et kjøkkenglass. Fyll med vann, og hell på litt soyaolje. Drypp så på zalo til oljen forsvinner. Ligger nå oljen nederst i glasset? :nonod: Såpen fungerer som en emulgator, som gjør at fettet (oljen) blir blandbar med vann. Dermed blir det finfordelt i vannet. På samme måte som at whisky er blandbart med vann. Oljen blir ikke borte, men den blir betraktelig mer snill for miljøet. Sjøfugl liker for eksempel ikke oljefilm, men bryr seg ikke om finfordelt olje. En annen problemstilling er det hvor godt miljøet har godt av uhemmete mengder med zalo, men det er en mindre miljøbelastning en å ikke gjøre noe.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har brukt en vakumpumpe (Pela looka like) til å suge opp de siste literene med veske fra kjølsvinet etter motor/motorroms vask. Fumker veldig greit.

Siden det er tynne slanger så vil det tette seg lett hvis det er noe særligt annet en veske nedi der.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har en oljelenser som er beregnet til oljeskift på motoren. Den består av en 8 liters dunk med 2 slanger på, den ene stikkes ned i bunnpannen, eller i dette tilfellet kjølen, den andre slangen kobles til en "omvendt" sykkelpumpe som du bruke til å suge ut luften fra beholderen. Nå renner olje opp i kannen, meget effektivt. Har brukt den når jeg har renset kjølsvinet selv. Så slipper du å grapse til miljøet. Når du har sugd opp alt kan du tørke helt rent med filler, dersom du ikke kommer til med armen, kan du bruke en pinne e.l. til å tørke over med.

Mange gode innspill - og bleier er nytt for meg. Jeg har en senkekjølsbåt med flere kjøsvin, og en stor geidesprøyte passer best for meg. Den kan en kjøpe på

Biltema for en billig penge. Minst 1/2 liter vann i suget og med en slangestump på spissen kommer en til over alt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...