Jump to content

Hydrolift Professional P-42 Sar, Redningsskøyten


Einar-Johan

Recommended Posts

index skrev for 3 timer siden:

Merkelig farkost! Og skummelt akterdekk i litt sjøgang...

Poenget med akterdekket her er vel at det skal være enkelt å få opp folk fra vannet eller enklere håndtering generelt nære vannet. Med dekket så nære vannlinjen antar jeg det er gjort stabilitetsberegninger som kvalitetssikrer at fartøyet beholder sin stabilitet også ved vannfylt dekk, selv om en bølge her vil forsvinne på sekunder.

 

Men er bølgene store nok er det vel en risiko for at man forsvinner fra dekket selv om man ikke er forsiktig...:tongue:

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev 24 minutter siden:

Men er bølgene store nok er det vel en risiko for at man forsvinner fra dekket selv om man ikke er forsiktig...:tongue:

 

Ja, denne er nok beregnet for skjermet farvann vil jeg tro. Muligens OK i Oslofjorden, men neppe noe å bruke her vest eller nordover.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Det er vel slik med yrkesbåter at de blir designet for oppdrag og farvann. Det finnes sjøredning også på Mjøsa. Og det er neppe en båt på 100 tonn. 

 

Nei, alt til sitt bruk. Men jeg trodde Redningsselskapet fokuserte på fleksibilitet, der båter kunne brukes om hverandre. Det er vel løst med forskjellige klasser der rotasjonen foregår innen samme klasse. Vil jeg tro. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Nei, alt til sitt bruk. Men jeg trodde Redningsselskapet fokuserte på fleksibilitet, der båter kunne brukes om hverandre. Det er vel løst med forskjellige klasser der rotasjonen foregår innen samme klasse. Vil jeg tro. 

Det stemmer bra. Staff-klassen som den heter er utviklet for fjorder og begrenset sjø, mens de større skøytene opererer lenger ut. Ofte har man flere skøyter i samme område som kan ta forskjellige oppgaver. Jeg var tidligere frivillig på RS Elias i Moss (Bergesen klassen). Som frivillig bemannet skøyte øvde vi og samarbeidet med den profesjonelt bemannede Klaveness Marine (Sundt-klassen) på Oscarsborg. Den er større og har også dykker ombord. På Hvaler er det omtrent samme fordeling, der Horn Stayer, Staff-klassen (Hydrolift) er frivillig bemannet og opererer sammen med profesjonelt bemannede Ragnar Stoud Platou (Sundt-klassen.)

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...