Jump to content

Fått tau i propell, og sleng i akslingen


Vannsjø

Recommended Posts

Vannsjø skrev 1 time siden:

trist

Ja det er leit. Velkommen til båtplassen, du må  på land og trekke ut propellakslen.

Et mekanisk verksted kan rett den, men spør om pris mulig det er like billig å kjøpe ny,  

https://www.maritim.no/search?action=search&q=+butikker&pos=0

Sjekk om det er for mye klaring i  stevnelagret  mulig du bør skifte cutlesslager og

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Vannsjø skrev for 19 timer siden:

trist

Hva skjedde?

Kvelte du motoren da du fikk tau i propellen og etter det så var motoren død?

 

Neste gang du skal ha tau i propellen så vil jeg anbefale å sikte seg inn på et dreggtau, for da har du plutselig ankervinsj.

 

Jeg fikk forresten tau i propellen tidligere i år. Fortøyningstauet akter fra nabobåsen lå nedi vannet og 100 hesteren vinsjet seg dermed kjapt og effektivt til siden i revers på tomgang før den kveltes. Men det virket som om det ikke skjede noen skade.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Roger jo skrev On 30.9.2022 at 9.12:

du må  på land og trekke ut propellakslen.

Det er ikke sikkert båten må på land.

 

For som så ofte ellers (særlig blant dem som har sitt første innlegg her) så er det ganske mangelfull info i åpningsinnlegget (og det er jo trist, for å bruke trådstarters egne ord, rettelse: trådstarters eget ord).

 

Med mangel på info så blir hjelpen basert på gjetninger om hva slags båt og motor trådstarter har. Du gjettet nok at det er innenbordsmotor med fast aksel (og godt mulig det er rett gjettet).

 

Men det kan også hende trådstarter har feks 3 tonns seilbåt med finnekjøl (mye jobb å ta opp om man ikke har tilgang til rett utstyr) som er utstyrt med en 4 hk påhengsmotor (med sleng på aksel). Isåfalll ville et vært mye enklere å bare hekte av motoren og la båten ligge på Vannsjø (eller annet sted).

 

Ser også at bortsett fra deg så er det ingen som har kommet med med konkrete råd til hvordan sleng i akselen på båten hans skal fikses, og det er jo ikke så rart når ingen vet hva slags båt og motor og aksel det er snakk om, da blir jo rådene ekstremt ofte basert på en gjetting om hva trådstarter har og da gjetter man ofte feil er min erfaring (men noen ganger riktig). Og folk gidder ofte ikke skrive tips til noe som med stor sannsynligvis er gode tips, men til helt feil problemstilling.

Link to post
19 fot skrev for 4 timer siden:

folk gidder ofte ikke skrive tips til noe som med stor sannsynligvis er gode tips, men til helt feil problemstilling.

Det samme gjelder med «one post wonders», altså trådstartere som skriver en post som setter forumet i bevegelse, for ikke å følge opp selv. Trådstarter befant seg (vel og merke i registrert tilstand) til sammen 14 minutter på forumet. Og er ikke sett siden.

Link to post
Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Det samme gjelder med «one post wonders», altså trådstartere som skriver en post som setter forumet i bevegelse, for ikke å følge opp selv. Trådstarter befant seg (vel og merke i registrert tilstand) til sammen 14 minutter på forumet. Og er ikke sett siden.

Helt enig. Og det at enkelte ødelegger ved å ikke følge opp spørsmål-trådene sine går jo dessverre også ut over andre nye folk på Båtforumet som muligens har sitt første innlegg her (muligens etter å ha lest lenge uten å være registerert) i form av et spørsmål og hvor man da lett vil anta at det der er en av de nye som neppe gidder å følge opp tråden sin.

 

Kanskje forumeier har noe statistikk på hvor stor andel av brukerne som har kun et innlegg og har startet en tråd?

 

Bare det å kun ha et innlegg er det jo ikke noe galt i, det kan jo feks være en som bare dukker opp for å svare på et sprøsmål i en tråd (feks kjenner igjen en gammel båt det etterlyses historien til og forteller om dette). Men om man starter opp en tråd med et spørsmål så bør den jo følges opp når andre har tatt seg bryet med å svare og siden lurer på hvordan det gikk i den saken.

Link to post
Olevine skrev 6 minutter siden:

Da må jo denne her være helt topp. Ingen spørsmål, bare en konstatering av fakta. Trenger heller ikke mer oppfølging eller avslutning. 

Kan jo hende det ja, feks at det er en som jobber som akselretter og kan alt om dette og ikke trenger noe hjelp fra oss andre og bare logger seg inn her for å fortelle at det er trist at  akselen ble skjev.

Link to post

Synes egentlig det var bra at ts orienterte oss om dette, så kan vi ha noe å bekymre oss over nå når mange av våre båter er trygt plassert rundt om på båthotellene i det ganske land. Så da glemmer vi bekymringene over dieselprisene til sesongen starter igjen. Som tidligere nevnt så er båtliv en risikosport, både for lommeboka og når uhell inntreffer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...