Jump to content

Mariner 9.9/15 viking på Gh11 Deluxe


Rolfbåtmann

Recommended Posts

mest fart - monter motoren litt høyt, men ikke så høyt at den ikke får nok vann. Jo høyere opp jo mindre motstand i vannet. På with-jolla mi har jeg noen ganger lagt en trekloss under motoren og bolter gjennom akterspeilet for å være sikker på at den sitter fast.


når du har funnet riktig høyde bruke turteller for å verifisere riktig propell. det er også et poeng at du bør ha så lite våt flate som mulig. Dvs trimme motoren ut en del for å løfte baugen, men ikke så mye at båten hopper.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Rolfbåtmann på de fleste motorer er vanninntaket noe nedenfor kavitasjonsplata - og vannet stiger gjerne et par cm fra der det "slipper ut" under båten til der det treffer motoren. Så du kan vanlgivis trygt løfte motoren et par cm høyere enn bunnen av båten. Jeg satt selv motoren helt på linje med bunnen, men det er fordi det er en båt med mange brukere og godt grep/enkelt bruk under alle forhold er viktigere enn toppfart. Ikke umulig at jeg monterer den et hakk høyere neste gang.

Akkurat hvilken propell du skal ha vet jeg ikke. Hvis max turtall oppgitt er 6000 og du er 200rpm over synes jeg ett hakk større propell høres riktig ut. Men jeg er ikke sikker på hvor mange rpm endring du kan forvente. Det finnes kalkulatorer på nettet for dette.

For sikkerhets skyld sjekk i dokumentasjonen hvor turtalls-sperra er. Hvis den er på 6200 kan det jo hende du ligger på sperra og egentlig bør fler hakk opp i stigning.

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev On 7.11.2022 at 0.12:

@Rolfbåtmann på de fleste motorer er vanninntaket noe nedenfor kavitasjonsplata - og vannet stiger gjerne et par cm fra der det "slipper ut" under båten til der det treffer motoren. Så du kan vanlgivis trygt løfte motoren et par cm høyere enn bunnen av båten. Jeg satt selv motoren helt på linje med bunnen, men det er fordi det er en båt med mange brukere og godt grep/enkelt bruk under alle forhold er viktigere enn toppfart. Ikke umulig at jeg monterer den et hakk høyere neste gang.

Akkurat hvilken propell du skal ha vet jeg ikke. Hvis max turtall oppgitt er 6000 og du er 200rpm over synes jeg ett hakk større propell høres riktig ut. Men jeg er ikke sikker på hvor mange rpm endring du kan forvente. Det finnes kalkulatorer på nettet for dette.

For sikkerhets skyld sjekk i dokumentasjonen hvor turtalls-sperra er. Hvis den er på 6200 kan det jo hende du ligger på sperra og egentlig bør fler hakk opp i stigning.

Testa sånn fort med å ruse den å da gikk den opp i 6450, etter mange forsøk er motoren er montert så høyt jeg får den mens den fortsatt kjøler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...