Jump to content

Kan oppblåstbare redningsvester være farligere enn ingen redningsvest?


tobixen

Recommended Posts

Kan det tenkes at det er situasjoner hvor det er bedre å falle i vannet uten redningsvest enn å falle i vannet med oppblåstbar redningsvest?

 

Jeg minnes å ha diskutert bilbeltepåbud med fanatikere som ikke liker bilbeltepåbudet fordi det finnes situasjoner hvor det er tryggere å være uten bilbelte enn med bilbelte.  Jeg innrømmer glatt at jeg er motstander av redningsvestpåbudet og dermed antageligvis er noe litt "biased", men allikevel ... jeg ønsker ikke at dette skal gli ut i en diskusjon for eller mot påbud, jeg ønsker kun en ærlig og redelig debatt på sikkerheten rundt oppblåstbare redningsvester.

 

Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg har forståelse av at det kan være betydelig vanskeligere å svømme med oppblåstbar vest enn uten vest.  I en situasjon hvor man har et moderskip som ikke ligger for anker, som er uten seil oppe og uten motor i drift, men hvor man har noe vind i lufta (når jeg er alene om bord og skal fjerne fendere o.l. pleier jeg av og til å sette båten i fri, med tanke på at jeg alltids skal greie å komme meg tilbake til båten dersom jeg mot formodning skulle falle i vannet) kan det kanskje tenkes at man pga pølsa rundt halsen ikke greier å ta igjen båten?

 

Vi hadde en hendelse for en uke siden hvor et besetningsmedlem falt i sjøen med oppblåstbar redningsvest, svømte til redningsstigen ... derfra antok jeg at det skulle være trivielt for ham å komme seg ombord, så jeg gjorde andre ting og tenkte ikke mer på ham.  Tross alt, å klatre opp stigen er en smal sak - og vedkomne var en veltrent mann.  Kanskje fem minutter senere ble jeg oppmerksom på at han fortsatt hang etter stigen.  Han kom seg rett og slett ikke opp stigen med "pølsa" rundt halsen.   Etter å ha dratt ham opp stigen kom neste overraskelse - han var rett og slett ikke i stand til å åpne beltet og ta av seg vesten uten hjelp.

 

(foranledningen for at han falt i vannet tenker jeg å komme tilbake til i en annen post)

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Code0 said:

Vesten gjorde jobben sin, holdt vedkommende flytende. Hadde det gått like bra uten vest? Mannskapet som skulle hjelpe hen ombord igjen gjorde ikke sin. Badestige er BADEstige. Det må øves på å få en MOB ombord igjen.

 

Det hadde ganske så sikkert gått bedre uten vest enn med oppblåstbar vest i dette tilfellet, da vedkomne var svømmedyktig og det var kort vei til stigen.

 

Stigen bak er en flott og velbrukt badestige, men det er også en sikkerhetsstige, det er viktig at det alltid er mulig å folde den ned i vannet uten for mye arbeid og uten hjelp fra folk i båten.

 

Denne gangen var vi to, men ofte er jeg alene ombord.

 

Og ja, det bør øves mer.  Min største frykt er å seile medvind langt fra land med storseilet fullt utslått, bommen festet med preventertau, og en situasjon hvor kapteinen faller overbord og gjenværende gjester ombord mangler grunnleggende kompetanse på å ordne opp i situasjonen - men det er utenfor trådens tema.

 

Å slippe ut litt trykk er en mulighet dersom man greier å tenke klart og dersom man vet hvordan man gjør det og finner frem.  Vedkomne i vannet hadde ingen erfaring med slike pølsevester.  Han greide jo heller ikke å ta av seg vesten selv, så da spørs det om han ville vært i stand til å finne frem til munnstykket og presse på det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alltid det tryggeste å bruke vest, enten det er oppblåsbar eller vanlig.

 

Alltid det tryggeste å bruke bilbelte.

 

Det finnes selvfølgelig et fåtall situasjoner og eksempler hvor vesten blir til bryderi.

 

Men alt i alt større sjanse til å berge livet med vest (og bibelte i bil).

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 15 timer siden:

[...]

Jeg har ikke erfaring med det selv, men jeg har forståelse av at det kan være betydelig vanskeligere å svømme med oppblåstbar vest enn uten vest.  I en situasjon hvor man har et moderskip som ikke ligger for anker, som er uten seil oppe og uten motor i drift, men hvor man har noe vind i lufta (når jeg er alene om bord og skal fjerne fendere o.l. pleier jeg av og til å sette båten i fri, med tanke på at jeg alltids skal greie å komme meg tilbake til båten dersom jeg mot formodning skulle falle i vannet) kan det kanskje tenkes at man pga pølsa rundt halsen ikke greier å ta igjen båten?

 

Vanlig ikke-oppblåsbar redningsvest er jo veldig ukomfortabel, men en oppblåsbar går jo greit å bruke selv på dager man tenker det ikke er nødvendig. Jeg tror MOB-situasjon er mer sannsynlig en dag med moderat vind og godt vær, enn dagene med kuling og store bølger, men selv små bølger gjør det veldig vanskelig å se et lite hode i vannet. Min filosofi er derfor heller en oppblåsbar på kroppen (med sin risiko) enn en ikke-oppblåsbar under dekk.  Men absolutt en god vest med skrittstropp. 

 

 M.h.t det å kunne ta igjen en båt med "noe vind i lufta" som du sier - så kanskje du skal teste det? Min erfaring er at selv om man føler det går veldig sakte, siger båten gjerne mye fortere enn du greier å svømme. En annen ting er jo om du klarer å skade deg/ slå deg selv i svime eller noe, som regel detter man jo ikke uti helt av seg selv. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...