Jump to content

Diesel på tankene om vinteren

Marida

Recommended Posts

Hei. Nå har jeg hatt båt liggende på vannet hver vinter siden 2008. I våres fikk jeg drit i tankene og måtte da ha fullt tanksjau. Dette er nå gjort og alt skal være gullende rent. Men så dukker dilemma opp. De som rengjorde tankene sier at det er miljødiesel i all diesel og at denne lager avleiringer/drit i tankene ved lave temperaturer. De anbefalte enten å tappe helt ned, ha varme i rommet som tankene er i eller fylle fulle med vinterdiesel.

Nå har jeg også fått et godt råd til. Fyll full tankene med vanlig diesel og etterfyll med Bio Protect 2 som skal holde dieseldyr unna.

Nå er det sikkert like mange meninger om dette som hva man skal gjøre med stoffing av propeller for å unngå groe, men jeg prøver allikevel.

Har idag ca halve tanker dvs 2x400l

Setter pris på velbegrunnede svar.

Jeg fyller diesel på et sted som er mye brukt hele året. Men fyller bare om sommeren. Lagrer båten på land med ofte halvfulle tanker. Ikke hatt problemer. På Sørlandet med perioder med minusgrader.

Dieselservice (Zubi) anbefaler ikke bruk av tilsetninger i det hele tatt så langt jeg har fått med seg. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det har regelmessig blitt hevdet her på forumet at anleggsdiesel er uten bio-tilsetning. Dersom dette stemmer bør det være uproblematisk å lagre diesel på tankene over vinteren. Såfremt det er anleggsdiesel de selger der du fyller. 

Og dritt på tankene som gjør det nødvendig med tanksjau har ofte andre årsaker enn bio-tilsetning i dieselen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Grand Banks jr skrev for 15 timer siden:

Dieselservice (Zubi) anbefaler ikke bruk av tilsetninger i det hele tatt så langt jeg har fått med seg. 

Hadde en representant fra Zubi ombord hos meg og det første han gjorde var å helle på 250ml på hver tank. Deretter sendte de pris til forsikringsselskapet på jobben.

Det er IKKE bio-olje eller noe lignende tilsetninger på farget diesel, verken i Norge eller Sverige. Ikke om sommeren og heller ikke om vinteren.

Men noen steder har de allikevel dårlige diesel tanker som kan ha skit og/eller vann.

Eller man kan ha påfyllingslokk som ikke holder tett på egen båt... slik at det kommer vann inn i tanken...

alfaalfa skrev for 1 time siden:

Eller man kan ha påfyllingslokk som ikke holder tett på egen båt... slik at det kommer vann inn i tanken...

He, he, samme forestillingene hele tiden. Snakket med en snekke-fyr med 50 liter tank. Han var plaget av så ille mye kondens på tanken. Flere liter i året! Tittet på tanklokket, null pakning. 'Vann kommer inn de veien!! Ikke tale om, det lokket er så fingjenga, at der kommer det ikke inn et gram vann. Nei, det er kondens!!!' Da meldte jeg at jeg var enig.

Flere påfyllingssløsninger er noe nedsenket slik at det ligger en skvett klar så fort lokket tas av - verken pakning eller gjenger er så viktig da egentlig...

På min er det slik. -så der blåser jeg vekk vannet før jag tar opp lokket. Irriterende, men i lekkert utfrest aluminium. Og med pakning.

Pakningen  hjelper så det ikke renner ned hele tiden, og bare når jeg selv åpner lokket.

Min Nidelv 24 hadde sprukket o-ring og også plass til litt vann i konstruksjonen over en ny o-ring senere. Byttet til påfyllingsløsningen fra BT som er riktig konstruert med lokk rundt hele påfyllingen som leder vann slik at det ikke renner på o-ringen. Ved horisontal sprut kan det muligens komme inn en dråpe, men det regner med er et marginalt problem med ok o-ring. 

Tyskland har vel kjørt bio til båt i snart 15 år. Det har, etter hva jeg har hørt, utviklet seg en liten industri rundt dette å gjete dieseldyr. Men det virker som at for de fleste går det greit. Man må bare passe på å ha  på dieseldyrdreper. Passe på hvor man fyller. Slutte å tro på kondes, og heller finne ut hvor vannet kommer inn.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Tyskland har vel kjørt bio til båt i snart 15 år. Det har, etter hva jeg har hørt, utviklet seg en liten industri rundt dette å gjete dieseldyr.

Den enes død, den annens brød,  det ordtaket stemmer..

De er kommet allerede her til lands,  de som renser tanker for den slags..

mawilu skrev for 16 timer siden:

Nå sa Vedum at det blir biodiesel i anleggsdiesel også,største problemet blir for alle nødstrømsaggregat rundt i landet heretter

Før het det at gårdstankene også var en del av beredskapslagrene til forsvaret.

Det blir fint suppe i  beredskapslagrene om noen år med bio, var det Femtekolonnist poletikk vi kalte den slags før?

Nå med tre bensinstasjoner på annen hvert hjørne, har muligens de overtatt den rollen som beredskapslager, der er det i hvert fall frisk vare, hos de som har omsetning hele året.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...