Jump to content

3 fot syken


Kaptein_Krogh

Recommended Posts

Det er litt enkelt forklart når man kjøper en x+3 foter istedet for den x foteren man har.  Fenomenet gjentas gjerne med 1-3 års mellomrom, helt til banken sier stopp. Kona sier "stopp" hele tiden, men sykdommen gjør gjerne båteier litt tunghørt.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Legger til et eksempel; ser du har en Avanti 28. Går ut fra at den er 28 fot. I løpet av 1-3 år vil det komme en snikende følelse av at båten egentlig er litt for liten, en skulle bare hatt plass til en kulegrill, og litt større toalett <-- fyll inn tåpelige argumenter her>.

 

Og plutselig har du blitt eier av en 31 foter som du fikk et uimotståelig tilbud på.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

helt enig med Poseidon da dröjer det kansje 2-4år innen man tittar efter större!

 

gick fra 24' till 37'

 

Det finns ett annet problem om man bare byter 1' åt gången o ofte istellet,

det er att man förblir sysselsatt med en massa prosjekt o förbettringer!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Blant båteiere her i USA er sykdommen svært utbredt.  Den kalles threefootitis, som jeg tror delvis stammer fra latin.  Det er også en mildere versjon som kalles twofootitis.

Den hender, endog svært sjelden, at noen faktisk "handler nedover", dvs. kjöper en mindre båt enn de har.  Hva dette skyldes, vet jeg ikke.  Muligens en veldig overbevisende forestilling fra kona?

Jeg har selv et mildt anfall av trefotsjuken, men i mitt tilfelle planlegger ("håper" er vel et bedre ord) jeg å gå fra 23 til minimum 30 fot.  Trenger sterkt samspill fra kona og banken, hvilket for tiden er totalt fraværende  :nonod:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Man kan unngå veldig mange problemer med å ta større doser av medisinen.

 

mvh

Poseidon

(som gikk fra 30 til 56 fot)

Helt klart, her hadde Poseidon resepten.  I sin tid gikk jeg fra 21 fot til 30 fot.  Det holdt i 17 år, før det ble 37 fot.  Regner med at blir det bytte nå har det andre årsaker enn den berømmelige syken. Jeg mener, om det holder i 7 år denne gangen også, hva skal jeg med større båt når jeg er 73 år, da hadde kansje noe mindre passet?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hmm... Når jeg tenker meg om, så har det faktisk aldri blitt mindre båt her heller.. mistenkelig..!!

8''-10''-12''-14''-15''-15''-15''-15''(skjærgårdsjeep som ble stjålet 4 ganger på 3 år..)-24''-27''.

Og jeg må jo innrømme at jeg går og glaner på 30-fotere allerede 3mnd etter siste båt ble kjøpt...  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis ikke blitt skikkelig bitt av denne syken. Hva skal man med så stor båt? Stakkarer som lider av dette klarer heller ikke å nye sjølivet med den båten de har. De går alltid å sikler på noe større; i gjestehavner, langs bryggene og på båtutstillinger, (kjenner lusa på gangen). Tenk på havneavgifter og manøvrering. Større båt, mere plunder, vanskeligere å legge til. Mere utstyr -mere plunder, større regninger osv osv.

Link to post
Share on other sites

Jag såg något som förmodligen skulle hållt min sjukdom i schack åtminstone i 3-4år!   :nonod:

 

Hon låg i Kristiansand för ca 1,5 månad siden o sen vid Aker Brygge för ca 14 dager siden!

 

tror hon hette S/Y ISLAND  eller noe i den stilen, en engelsk båt   40T stod det i aktern!

 

Tror man skulle behövt en 2-3 Lottovinster på rad av högsta klass!

 

 

Någon som vet något om henne?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag såg något som förmodligen skulle hållt min sjukdom i schack åtminstone i 3-4år!   :lol:

 

Hon låg i Kristiansand för ca 1,5 månad siden o sen vid Aker Brygge för ca 14 dager siden!

 

tror hon hette S/Y ISLAND  eller noe i den stilen, en engelsk båt   40T stod det i aktern!

 

Tror man skulle behövt en 2-3 Lottovinster på rad av högsta klass!

 

 

Någon som vet något om henne?

Tror den er Hollandsk bygd. 40 står vel for METER som er vanlig på "superyachts"

Blir vel noe slik som 120 fot det...

 

 

Har noen forresten sett den som ligger på utstikkeren ut for Aker Brygge nå ( sørvest )

Var på cruise-tur med jobben i går, og seilte forbi den. Får Røkke-båten til å fortone seg som ei jolle.. Antatt lengde 80-100 meter ? Den gled inn fjorden da jeg var på Kongen ved 1500 tiden. Synes jeg så et NORSKT flagg ??, men dog ingen BAATPLASSEN vimpel   :lol: :lol:

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Leste i et amerikansk båtblad en gang at et sikkert tegn på økonomisk suksess er å ha en båt som er lenger i antall fot enn eierens alder i år.

 

Har aldri brutt den grensen gitt, og tenker jeg meg om kjenner jeg neimen ikke mange som har det heller.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Båten som ligger på Aker nå er ikke norsk, den kommer fra Gorgetown. Den er faktisk mindre enn Røkke sin som har 2 dekk mer, tror lengden er omtrent lik. Et syn for øye når du står på brygga ved siden av,(kom derfra nå) kolosal, har ikke andre ord.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...