Jump to content

Isolering av stålbåt

Vegard1980

Recommended Posts

Hei. Skal isolere opp stål seilbåten min.

Skal bruke lukket 2comp skum beregnet for båter. Anbefalles det kun å  isolere ned til vannllnjen? Eller ett stykke lenger ned? 

Slik jeg har forstått det at så lenge grunnarbeidene er gjort riktig(rustbehandling og maling av skroget)

Vil skummet gjøre det helt lufttett til stålskroget slik at det stopper muligheten for rust til å utvikle seg i fremtiden. Er dette riktig?

Den er god?

Bruker deg som litt oppslag da du har gjort alt det jeg skal gjøre med båten min?.

Lest i noen forum at de jorder alt av elektronik men holder skroget helt u-jordet. Må det ikke være bedreog jorde skroget også? 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Mvh Vegard

Du bør lese deg opp her på forumet om elektro. Det står en del under 'Byggingen av Hulda...'

Generelt bør du ha skilletrafo. Deretter bør du legge opp TT-anlegg. Og denne biten gjøres av elektriker og du skal ha samsvarserklæring. 12/24/48 V kan du rote med selv. Du bør ha et 2-polet system. Husk at selv lave spenninger er farlig grunnet høy A. Pluss-lekkasje til skroget kan ruinere båten.

Hulda har jordet elektronikken til sjø via Dynaplate. Som er isolert fra skroget. Eks. antennejord er stående vekselstrøm, skal teoretisk ikke føre til skade.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg har også agg. Har montert vender slik at 220 V i båten kan kjøres på landstrøm, inverter eller aggregat.

Og da vet du hva TT er for noe. Så da er det bare å kjøre på. 

På 12 V er det 1- og 2-polede systemer. Det som er spesielt farlig er elektromotorer som går på likestrøm.

Nei, ikke noe poeng i det. Hulda har begge deler. Ser ingen forskjell. Himlingen i salongtaket er limt fast med poleurethanskum. Der er den totale skumtykkelsen borti 10 cm. Enkelte plasser langs skutesidene er det store hulrom fordi det ikke var mulig/hensiktsmessig å få platene til å ligge inntil.

Jeg har brukt International og Hempel beregnet for bruk under vann. Begge helt utmerkede produkter. Man må passe på været som bør være tørt og varm og ikke være gjerrig under påføringen. Tykt lag, les bruksanvisningen. Til bunnstoff har jeg de siste 15 årene brukt International. Til sommeren skal Hulda opp, og da blir det en blanding av International og Hempel. Kommer vel litt an på hvor du bor. Jeg får International fra et foretak i Bergen. Det er litt pes å få en 20 liters-dunk som veier 48 kg levert hos KIWI.

Den eneste rusten på Hulda har vært i kjettingkassa som er malt med 1-komp Biltema primer for stål. Bortsett fra det er båten rustfri etter 20 år i sjøen.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...