Vegard1980 Startet 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2022 Hei. Skal isolere opp stål seilbåten min. Skal bruke lukket 2comp skum beregnet for båter. Anbefalles det kun å isolere ned til vannllnjen? Eller ett stykke lenger ned? Slik jeg har forstått det at så lenge grunnarbeidene er gjort riktig(rustbehandling og maling av skroget) Vil skummet gjøre det helt lufttett til stålskroget slik at det stopper muligheten for rust til å utvikle seg i fremtiden. Er dette riktig? Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Hulda er sprøytet med 2-komp brannhemmende skum til ca 50 cm under vannlinjen. Skummet i Hulda hindrer kondens og surstoff. Derfor er skummet korrosjonshindrende. Link to post
Vegard1980 Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Da gjør jeg det samme?. Link to post
Vegard1980 Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Hva heter skummet du brukte? hvor tykt isolerte du? Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2022 Navnet... dette er 20 år siden. Tykkelse rundt 5 cm. Link to post
Vegard1980 Svart 6.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2022 Den er god?. Bruker deg som litt oppslag da du har gjort alt det jeg skal gjøre med båten min?. Lest i noen forum at de jorder alt av elektronik men holder skroget helt u-jordet. Må det ikke være bedreog jorde skroget også? Takk for alle tilbakemeldinger! Mvh Vegard Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2022 (redigert) Du bør lese deg opp her på forumet om elektro. Det står en del under 'Byggingen av Hulda...' Generelt bør du ha skilletrafo. Deretter bør du legge opp TT-anlegg. Og denne biten gjøres av elektriker og du skal ha samsvarserklæring. 12/24/48 V kan du rote med selv. Du bør ha et 2-polet system. Husk at selv lave spenninger er farlig grunnet høy A. Pluss-lekkasje til skroget kan ruinere båten. Hulda har jordet elektronikken til sjø via Dynaplate. Som er isolert fra skroget. Eks. antennejord er stående vekselstrøm, skal teoretisk ikke føre til skade. Redigert 6.Oktober.2022 av Hulda (see edit history) Link to post
Vegard1980 Svart 6.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2022 Er elektriker?. Jobber mest i hus. Spurt rundt. ikke fått ett skikkelig svar. Har skilletrafo. Er 24v system i båten. Pluss generator på 230v. som går rett inn på victron laderen. Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2022 Jeg har også agg. Har montert vender slik at 220 V i båten kan kjøres på landstrøm, inverter eller aggregat. Og da vet du hva TT er for noe. Så da er det bare å kjøre på. På 12 V er det 1- og 2-polede systemer. Det som er spesielt farlig er elektromotorer som går på likestrøm. Link to post
Vegard1980 Svart 7.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Da har jeg planen klar på elektro siden. Når du kledde båten inv. Lagde du lufte spalte mellom det isolerte skroget og kledningen? Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Spalten er helt ufrivillig. Når det blir sprøytet, så er jo ikke inredningen der. Båten var tom. Link to post
Vegard1980 Svart 7.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Var ikke det jeg mente. jeg har rensket båten inv. blåser og maler nå i okt. Burde jeg lage en lufte spalte mellom skummet og inredningen? Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Nei, ikke noe poeng i det. Hulda har begge deler. Ser ingen forskjell. Himlingen i salongtaket er limt fast med poleurethanskum. Der er den totale skumtykkelsen borti 10 cm. Enkelte plasser langs skutesidene er det store hulrom fordi det ikke var mulig/hensiktsmessig å få platene til å ligge inntil. Link to post
Vegard1980 Svart 7.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Ok. Takk for info. Link to post
Vegard1980 Svart 7.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Hei igjen. Har du noen anbefalinger til grunning og bunnstoff? Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Jeg har brukt International og Hempel beregnet for bruk under vann. Begge helt utmerkede produkter. Man må passe på været som bør være tørt og varm og ikke være gjerrig under påføringen. Tykt lag, les bruksanvisningen. Til bunnstoff har jeg de siste 15 årene brukt International. Til sommeren skal Hulda opp, og da blir det en blanding av International og Hempel. Kommer vel litt an på hvor du bor. Jeg får International fra et foretak i Bergen. Det er litt pes å få en 20 liters-dunk som veier 48 kg levert hos KIWI. Den eneste rusten på Hulda har vært i kjettingkassa som er malt med 1-komp Biltema primer for stål. Bortsett fra det er båten rustfri etter 20 år i sjøen. Link to post
Vegard1980 Svart 7.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Takk? Link to post
Vegard1980 Svart 9.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2022 Hei Igjen?Hva brukte du som konstruksjonsvirke Til innredninger.. Link to post
Vegard1980 Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Hei. Er det en grunn til å stoppe isoleringen 50cm under vannlinjen? Hadde lyst til å isolere hele skroget i lugarene, i styrhuset ønsker jeg å isollere frem til der det er fylt betong i kjølen. Mvh Vegard Link to post
Vegard1980 Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Da gjør jeg det?✌️? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn