Hedwig Startet 5.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2022 (redigert) Har pleid å blåse rent ferskvannsystemet etter beste evne i Havelle, men det har aldri blitt helt perfekt, og med de strømprisene som er nå er det nok uaktuelt å ha på en 200w lunk. Har derfor lyst til å prøve giftfri frostvæske for å konservere systemet. Er det noen som har erfaring eller tips? Hva slags type anbefales og hvor er det billigst og til hvor kaldt bør jeg blande? Står på land ved Oslo, så det kan bli kaldt... Stemmer det at frostveske blandet til -15 ikke fryser så det sprenger ved temperaturer litt under dette, men bare blir slush? Og har noen tips om hva vi kan gjøre med varmtvannsberederen? Den er på 40L, så om den skal fylles opp blir det mye frostveske. Tenkte å tappe den ut så godt det lar seg gjøre og så lukke, la ferskvannspumpen pumpe frostveske inn i berederen og bruke luften som vel da er i den til å blåse rent rørene. Kan det være en plan, eller bør hele fylles? Redigert 5.Oktober.2022 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 (redigert) Jeg bare tømmer hele systemet og blåser godt gjennom alle rørene med jollepumpa. Har koblet meg inn på kaldtvann på trykksiden av vannpumpa. Varmtvannsberederen blåses da også tom via slange som er koblet til inntaket på tanken ved sikkerhetsventilen. Det ligger sikkert noe vann igjen her og der, men det har plass til å ekspandere når det fryser. Har ikke opplevd frostskader med denne prosedyren. PS. har ikke varme i båten om vinteren. Kun avfukting ved behov. Redigert 5.Oktober.2022 av TwisT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Giftfri frostvæske er ganske dyrt, og man trenger en god del av det om man skal være sikker på VVB på 40-70 liter og hele systemet er frostfritt. Å blåse tørt med kompressor er billigste og beste løsning. Kobles kompressoren inn på riktig måte og stilles til 4-5 bar vil ikke være mer enn dråper igjen noe sted om prosessen gjøres riktig. Jeg satt inn en trykkluftkobling rett etter vannpumpa. Så tømme bereder manuelt da den har innløp i bunn og utløp i topp. Så kan man trykksette hele systemet med luft uten at bereder fyller seg eller sende vannrester ut i systemet. Så er det bare å gå rundt å åpne kraner vekselvis på varmt og kaldt. Gjenta dette flere ganger rundt hele båten(4-6 minimum). Til slutt er det bare tåke og ren luft som kommer ut. Selv termostatstyrte blandebatterier blir helt tomme når man kjører 4-5 bar gjennom de. En tom VVB fungerer utmerket som en en ekstra trykktank så man får god og lang flow på lufta selv om man ikke har all verdens stor kompressor. Koble så fra etter pumpa og og tøm vanntank og pumpe. Denne prosessen tar ca 5 min og tømmer alle slanger, rør og kraner for 99,9% av alt vann Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
TwisT Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Bare husk å koble fra berederen elektrisk hvis du bruker landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Jeg bruker en våtsuger og suger anlegget tomt for vann, gjør ikke noe mer, har ikke fått frostskader etter 8 vintersesonger. Lar alle kraner så åpne. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
abbor Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 3,8l for 133kr, holder -46 grader , i følge informasjon på en annen side kan du blande inn 2,5l vann og den holder fortsatt -20 grader. https://ahoy.no/motor/servicedeler/olje-kjemikalier/frostvaeske/frostvaeske-anti-freeze-3-8-l-star-brite?gclid=EAIaIQobChMI1rTMyI_J-gIVpkiRBR3f9gHtEAQYAyABEgK-nfD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Jeg er nybegynner på dette foran vinteropplaget på land utendørs. Jeg har heller ikke tenkt til å bruke strøm, men bare fuktslukere. Ellers, vintertelt med stativ og lufting. Er en kombinasjon mulig ? Jeg tenker da å demontere dusjen utendørs, kjøre vannpumpen til det er "tomt", og så tappe vann ut av berederen (20 L). Deretter hadde jeg tenkt til å helle giftfri frostvæske i begge vanntankene, og så kjøre vannpumpa til jeg ser frostvæske ut av alle kraner. Hva tror dere om det? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mawilu Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Gå heller for forslaget med luft,fylle i begge vanntanker og bereder krever minst 50 liter frostvæske.Hvis du vil bruke frostvæske ville jeg tømt bereder og koblet sammen slangene . frostvæske ville jeg kjørt rett på trykkpumpa Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 1 hour ago, dennrick said: Er en kombinasjon mulig ? Jeg tenker da å demontere dusjen utendørs, kjøre vannpumpen til det er "tomt", og så tappe vann ut av berederen (20 L). Deretter hadde jeg tenkt til å helle giftfri frostvæske i begge vanntankene, og så kjøre vannpumpa til jeg ser frostvæske ut av alle kraner. Da vil vannpumpa begynne å fylle berederen igjen. Et alternativ er å fysisk koble bort VVB og kjøre frostvæske i systemet men da får du bare fullt kaldtvannskretsen. Kompressor og blåse helt tomt og tørt er en bedre og på sikt billigere vei å gå om man tar seg bryet med å lage en inn-kobling for trykklufta rett etter pumpa. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 6 hours ago, abbor said: 3,8l for 133kr, holder -46 grader , i følge informasjon på en annen side kan du blande inn 2,5l vann og den holder fortsatt -20 grader. Problemet er at hvis man har VVB så blir deg ganske dyrt å fylle opp VVB som typisk er på 30-70 liter så de holder -20 grader. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kjetil1 Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Kjøpte båt med rosa vann på tanken, har spylt igjennom og brukt flere tanker, men likevel kommer det rosa vann ut ved bruk av kraner. Har man spare blandebatteri med luftblandene munnstykke på servanten skummer vannet mye mer med den frostvæska i. Jeg kommer til å tappe systemet i år... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
dennrick Svart 6.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 Takk for svar @sap_2000 Selvsagt vil berederen da måtte fylles opp med frostvæske. Det tenkte jeg ikke på i farten da jeg skisserte kladden min til en plan over. Hva slags kompressor bruker dere til dette? Jeg har denne, men det blir vel bare et leketøy i denne sammenhengen ? Hva med denne ? Den har en tank på 3,8L, en kapasitet på 15 l/min, og maks trykk på 8 bar (115 psi). Det er vel betydelig høyere enn det ferskvannsystemet tåler ? Tilkopling: Kople fra slange etter vannpumpen og kjøre luft inn der ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mawilu Svart 6.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 Du klarer deg fint med den minste, systemet skal ikke settes under trykk.Hvor du blåser inn spiller ingen rolle åpne alle kraner koble fra trykkpumpa å blåse tomt Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 Jeg er miljøskadet... Jeg leste "Giftfri frostvæske til ferskvannskreps"! Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 6.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 3 minutes ago, Mastiff said: Jeg er miljøskadet... Jeg leste "Giftfri frostvæske til ferskvannskreps"! Haha - er dette et tegn på at frostvæske aldri skal inn i vanntankene ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mastiff Svart 6.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 @dennrick Det er nok heller et tegn på at jeg tenker litt for mye på hummer- og krepsefiske for tiden... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 12 hours ago, dennrick said: Hva med denne ? Den har en tank på 3,8L, en kapasitet på 15 l/min, og maks trykk på 8 bar (115 psi). Det er vel betydelig høyere enn det ferskvannsystemet tåler ? Den fungerer fint. Ser ut som du kan stille ned ut-trykket på den. Fordelen med å trykklette hele systemet inkl VVB er at du får et stort magasin og stor luftmengde som gjør det lettere å få ut mer vann når du vekselvis åpner hver kran. Systemet tåler fint 5-6 bar, så selv om du ikke stiller ned trykket, er det bare begynne å åpne kraner støtvis når du når 4-5 bar. 12 hours ago, dennrick said: Tilkopling: Kople fra slange etter vannpumpen og kjøre luft inn der ? Ja det er mulig. Best er å lage en tett kobling for lufta og sette systemet under trykk. Jeg satt på ett T-stykke, en kuleventil og en luftkobling rett etter pumpa. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HiWard Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 Jeg pleier å gjøre det slik: 1. Koble fra vv-bereder og koble kaldt inn sammen med varmt ut. 2. Drenerer vv-bereder, lar tappepluggen være åpen. 3. Drenerer vanntank til bilgen, får da testet lensepumper i samme slengen. 4. Fyller ca 8 liter frostvæske på vanntanken, i år ble det to kanner Starbrite blå tynnet 1:8 ca. 5. Skrur på vannpumpa og åpner alle kraner en etter en til det kommer blått ut, stenger da kranen. 6. Skru av vannpumpe og åpne alle kraner. Mitt anlegg består av 90 liter vanntank, 20 liter vv-bereder, to kraner og en dusj, alle med varmt og kaldt vann. Dette med trykkluft har jeg ikke prøvd, men om høres jo rimeligere ut i lengden. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
goggen000 Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 Har brukt dette i mange år uten problemer. Kjøpt hos Maritim.no Husk om våren å kjøre igjennom systemet flere ganger med vann, slik at det blir rent, dvs uten skum Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 sap_2000 skrev On 5.10.2022 at 14.14: Å blåse tørt med kompressor er billigste og beste løsning. Kobles kompressoren inn på riktig måte og stilles til 4-5 bar vil ikke være mer enn dråper igjen noe sted om prosessen gjøres riktig. Absolutt, men: Om våren hører jeg ofte om noen i havna som har gjort dette feil og havarert varmtvannsberederen Tidligere eier av min båt gjorde dette (riktig), men det var et styr å koble sammen alle vannrørene etterpå. Det ble ikke tett på første forsøk, for å si det sånn, og å øse alle "kroppens hulrom" med sugerør og teskje tar tid. Så det kan være en bratt lærekurve her. Som jeg har valgt å kjøpe meg ut av med giftfri frostvæske ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 HiWard skrev for 5 timer siden: i år ble det to kanner Starbrite blå tynnet 1:8 ca. Blå er vel ikke giftfri? Men sikkert OK om man har separat drikkevann med seg i båten. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 (redigert) 38 minutes ago, quantumduck said: Absolutt, men: Om våren hører jeg ofte om noen i havna som har gjort dette feil og havarert varmtvannsberederen Forutsetter at man gjør det riktig og tømmer bereder først, og gjerne etterpå også for å få ut det som evt er kommet bakveien inn i bereder ved tømming av rørene. 38 minutes ago, quantumduck said: Tidligere eier av min båt gjorde dette (riktig), men det var et styr å koble sammen alle vannrørene etterpå. Det ble ikke tett på første forsøk, for å si det sånn, og å øse alle "kroppens hulrom" med sugerør og teskje tar tid. Så det kan være en bratt lærekurve her. Som jeg har valgt å kjøpe meg ut av med giftfri frostvæske ... Fordel å lage en egen tilkobling for luft inn samt kraner for drenering om man ikke har speedfit system. Et par kulekraner og noen rørkoblinger koster mindre enn 1 kanne giftfri frostvæske. Redigert 7.Oktober.2022 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Martine29f Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 Som flere her inne har nevnt. Jeg åpner kraner på bad og "kjøkken". Når det ikke kommer mer vann stenger jeg kranene. Fyller på 2 liter med giftfri frostvæske, åpner kranene og venter til væska begynner å komme ut. Slår av pumpa og lar kranene stå åpne til våren kommer. Slik har jeg gjort det i 11 år og båten brukes også om vinteren. Da tar jeg med en kanne med vann. Tar også ut stikkontakten til bereder, selvfølgelig. Aldri noen problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 (redigert) Noe dill med frostvæske eller trykkluft har jeg aldri brydd meg om i de over 30 årene jeg har hatt Trudelutt. Jeg åpner kranene på toalett og pentry til ferskvanntanken er tom. Så åpner jeg avtappingen på varmtvannstanken til den også har rent seg tom. Og det er det, om det skulle være en skvett vann igjen i tankene, er ikke det noe problem om det skulle fryse til is, det er det god plass til i tankene. Og obs, jeg kobler selvfølgelig fra 230V til varmtvannstanken før jeg tømmer den. Filteret inn på pumpen fra fersksvanstanken rengjøres samtidig. Redigert 7.Oktober.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 7.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2022 Hmm.... tok en titt på hvordan opplegget er i båten, og jeg kjenner at jeg må ta litt fart for å finne ut av hvordan jeg skal gjøre dette. Pilen på bildet er vel ut av pumpen (trykksiden), mens den røde sirkelen viser hvor jeg kan stenge og åpne vannet fra tanken i baugen og den som ligger akterut. Takknemlig for noen generelle tips Prøver meg med et par dumme spørsmål: 1. Jeg har aldri koplet / frakoplet slike rør - hvordan gjøres det ? Prøvde ikke idag da jeg fortsatt har igjen vann til litt vask og slikt. 2. Litt usikker på hvordan jeg skal få lufttrykk på systemet, men er det da slik at berederen også da tømmes ut av kranene vha lufttrykket? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.