Jump to content

Giftfri frostvæske til ferskvannskrets

Hedwig

Recommended Posts

quantumduck skrev for 4 timer siden:

Blå er vel ikke giftfri? Men sikkert OK om man har separat drikkevann med seg i båten.

Den markedsføres hvertfall som giftfri:

https://www.marineshop.no/starbrite/136684/starbrite-100-rv-antifreeze-giftfri-frostvæske-50c-3-78l-grønn?gclid=Cj0KCQjwnP-ZBhDiARIsAH3FSRfqx_SawuD5ogrYLvW2prcOcg3JN2XZl8hGwvm3Z5llWLnh5HEEKPQaAltaEALw_wcB
Jeg drikker uansett ikke vann fra den tanken.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

abbor skrev 27 minutter siden:

Blå Starbrite er propylenbasert giftfri frostvæske for bla aluminiumsmotorer. Rosa koster bare halvparten og er beregnet for å frostsikre campingbiler båter og lignende. 

Jeg vurderte den rosa, men jeg fikk meg ikke til å stole på frostsikringa den gir med bruddgrense på -23C for PVC-rør. Gikk derfor for den blå i år.

Om noen har gode erfaringer med denne til konservering av motor (innenbords) og ferskvannsystem i temperaturer under -20C så er det interessant å høre om.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

dennrick skrev for 2 timer siden:

Hmm.... tok en titt på hvordan opplegget er i båten, og jeg kjenner at jeg må ta litt fart for å finne ut av hvordan jeg skal gjøre dette. Pilen på bildet er vel ut av pumpen (trykksiden), mens den røde sirkelen viser hvor jeg kan stenge og åpne vannet fra tanken i baugen og den som ligger akterut.

Takknemlig for noen generelle tips :smiley: Prøver meg med et par dumme spørsmål:

1. Jeg har aldri koplet / frakoplet slike rør - hvordan gjøres det ? Prøvde ikke idag da jeg fortsatt har igjen vann til litt vask og slikt.

2. Litt usikker på hvordan jeg skal få lufttrykk på systemet, men er det da slik at berederen også da tømmes ut av kranene vha lufttrykket?

InkedFerskvannsopplegg.jpg

Bavaria pleier å ha en slange liggende under VV tank, med en ende plugg. Blåser du i kranene kommer vannet ut der. 

For å få av koblingene må du klemme inn den grå "ringen" og dra plast røret motsatt vei. 

VV tanken tømmer jeg ved lufte ventilen, tar også av plast røret ut av VV tank og blåser inn der slik at alt kommer ut. 

Kjappt hvordan jeg gjør det: 

Blåser med munn i hver kran på varm side og kald side. Vannet samler seg opp under VV tank, dette suger jeg opp med en våt støvsuger.  Når du har blåst i alle kranene på varm side, så må du huske på og blåse tom VV tank igjen. 

Når alle rør er tomme tar jeg av koblingene ut og inn på pentry pumpe og kjører den i noen sekunder for å få ut rester i pumpa. Skrur av alle dusj hoder og tar de med hjem. 

Kanskje litt klønete forklart, men spør dersom noe er uklart .

Husk å ha frostvæske i dusj sluka og kjør den pumpa til du ser at det kommer frost væske ut av den. 

Screenshot_20221007-212935_Office.jpg.39ba06a4658a53f70b8fa910a84884c7.jpg

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Noe dill med frostvæske eller trykkluft har jeg aldri brydd meg om i de over 30 årene jeg har hatt Trudelutt. Jeg åpner kranene på toalett og pentry til ferskvanntanken er tom. Så åpner jeg avtappingen på varmtvannstanken til den også har rent seg tom. Og det er det, om det skulle være en skvett vann igjen i tankene, er ikke det noe problem om det skulle fryse til is, det er det god plass til i tankene. Og obs, jeg kobler selvfølgelig fra 230V til varmtvannstanken før jeg tømmer den. Filteret inn på pumpen fra fersksvanstanken rengjøres samtidig.

Har gjort det på samme måte i 30år og aldri opplevd at det har fryst i stykker, i  flere forskjellige typer båter jeg har hatt. Noen ganger kobler jeg i fra pentrypumpene, men da har jeg vært ekstra flink.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...