Jump to content

Bruke en uoriginal mast etter mastehavari, god eller dårlig ide

Geo von Krogh

Recommended Posts

Etter et mastehavari, der masten smalt inn i kranen ved opptak, må jeg se etter ny mast. Nå dekker min forsikring inntil 100000,- og pris på ny mast er estimert til 250’-300’000,- av et firma som kan levere dette. 
Båten er en C&C 30e fra 1981, så det blir nok ikke aktuelt. Hvordan er det å bruke en mast som ikke er original eller laget på samme spesifikasjoner. Tenker på høyde, vekt og trim. C&c masten er ganske bøyelig og er masthead. 
hadde vært fint å få på ny mast ila vinteren innenfor det forsikringen dekket. Er det noen tanker og erfaringer rundt dette her på forumet?

DBF7D7D1-AEC3-4A35-AB8C-6D546A47B36E.jpeg

Hei.

Velkommen til forumet.

Dette er ikkje mitt spesialområde, men det er jo klart at om du har for stor eller for lita mast blir stabiliteten endra, segla passar ikkje, etc.

Det beste er nok å gå for ei lik mast. Eit alternativ kan vera å "kannibalisera" ein liknande båt om du finn ein båt som er rimeleg, men som har ei ok mast.

Er taket på 100 000 i din kaskoforsikring? Dersom det var eit kommersielt føretak som stod for opptaket hadde eg ikkje latt dei sleppa unna ansvar utan vidare.

Lykke til.

Blir kontaktet av takstmann en av dagene, så får jeg sikkert vite om dette går på forsikringen til firmaet. Det finnes en tilsvarende båt som skal selges, i nabokommunen, men da sitter jeg plutselig med et ekstra skrog som skal håndteres. Men tanken har slått meg

Ask skrev 49 minutter siden:

Er taket på 100 000 i din kaskoforsikring? Dersom det var eit kommersielt føretak som stod for opptaket hadde eg ikkje latt dei sleppa unna ansvar utan vidare.

Er det et kommersielt foretak, er det smått utrolig om de ikke har en forsikring som dekker dette.

Det hendelsesforløpet som du beskriver, at masten slo inn i kranen ved opptak, plasserer "skyldspørsmålet" direkte.

Geo von Krogh skrev for 2 timer siden:

Blir kontaktet av takstmann en av dagene, så får jeg sikkert vite om dette går på forsikringen til firmaet. Det finnes en tilsvarende båt som skal selges, i nabokommunen, men da sitter jeg plutselig med et ekstra skrog som skal håndteres. Men tanken har slått meg

Tja. Takstmenn avgjer som oftast kva som er øydelagt, kan reparerast, eller om det er rimelegare med skifte eller kondemnering.

Ansvar eller ikkje ansvar er det nok folka på kontoret som tek.

Er båten verdt prisen av ei ny mast?

Det er samme firma som jeg har vært i kontakt med. Masten er en ordinær aluminiums mast. Om vi bruker en ny mast, bare røret og setter over alt fra den gamle, ville vi kunne komme innenfor 100000,- 

Skal selvfølgelig høre med flere leverandører. 

På en båt til 100k, kapp masta ved bruddstedet og sett inn ett skjøtestykke. Enda enklere, tre over en aluminium hylse som poppes på. Kort stykke med full bredde før bredden reduseres for å kunne bøye masta. Ville ikke brukt andre materialer enn aluminium. Styrkemessig har det mye å si hvor skaden er. Rundt salingshorn er masta svakest. Ser ut som ett greit sted der masta er sterk , men bildet er for lite utsnitt til å si noe spesifikt  

Kan sikkert gå greit, men nå er som sakt C&C mastene veldig bøyelige. De skulle kunne trimmes for å være gode i regattaer. En gang i tiden var disse båtene raske.. og sporty. 
sammenlignet med masten til en Beason 31, den virket veldig stivere og mer robust. Men Beason er vel laget mer for tur og grov sjø.  

I svaret mitt var jeg klar over at masta er bøyelig. Derfor det er viktig å ha full bredde kort, og skjøtestykket over en lang høyde, der skjøtestykket går til null. Masta blir stivere i området, men uten knekkpunkter. Dermed sterk nok. Storseilet blir litt dypere ved skjøten i mye vind. Ny mast er mye bedre, men ikke verdt prisen. 

Google "splicing a sailboat mast" for noen eksempler. Ikke vanlig så høyt i masta, men en billig løsning. 

Hei.

Mange kreative forslag på reparasjonarar. Reparasjonar som kanskje kan halda.

Når dette er ei forsikringssak så hadde eg styrt unna slike løysingar.

Vær budd på at forsikringsselskapet, enten det er ditt eller kranfirmaet sitt selskap, heller vil kondemnera båten om reparasjon kostar meir enn båten er verdt.

Geo von Krogh skrev for 3 timer siden:

Om vi bruker en ny mast, bare røret og setter over alt fra den gamle, ville vi kunne komme innenfor 100000,- 

Skal selvfølgelig høre med flere leverandører. 

Er ikke dette da den beste løsningen? Du får ny og lik type mast innenfor de rammene som forsikringsutbetaling gir deg.

Geo von Krogh skrev for 6 timer siden:

Etter et mastehavari, der masten smalt inn i kranen ved opptak, må jeg se etter ny mast.

Knakk masta i fjor Var ikke snakk om å bruke noe gammelt, P.Å.G.av ny garanti.

11m mast  over dekk, rett under kr.150 000.  ferdig rigget.

Båt fra 1977 bra med kasko.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 1 time siden:

Knakk masta i fjor Var ikke snakk om å bruke noe gammelt, P.Å.G.av ny garanti.

11m mast  over dekk, rett under kr.150 000.  ferdig rigget.

Båt fra 1977 bra med kasko.

Oppløftende tilbakemelding. Hvilket firma leverte masten? 

Jeg monterte ny mast på en motiva 40 ketch i Langesund i våres, jeg tror den var 11,70 og var komplett med nytt rullesystem og alt av wire og tau nytt, vhf antenne, tv, vindgiver og lanterner, ferdig montert på båten for litt under 150000,-  send meg gjerne en Mail på post@canvasdesign.no.  Mvh. Hans Petter. 90512505  

HansPetter60 skrev 27 minutter siden:

Jeg monterte ny mast på en motiva 40 ketch i Langesund i våres, jeg tror den var 11,70 og var komplett med nytt rullesystem og alt av wire og tau nytt, vhf antenne, tv, vindgiver og lanterner, ferdig montert på båten for litt under 150000,-  send meg gjerne en Mail på post@canvasdesign.no.  Mvh. Hans Petter. 90512505  

Will do, sir

da lar jeg tråden ligge til jeg har snakket med takstmann. Takk for alle innspill

Bare for å presisere, hvis mulig la takstmann og forsikringsselskap ordne opp. Mitt forslag er bare aktuelt hvis de kondemnerer båten og du får kjøpt den for nesten ingenting. Bedre da med en reperasjon enn en uorginal mast som koster mye. Mange år siden jeg knakk min siste mast. 

Geo von Krogh skrev for 9 timer siden:

Vet ikke helt det med resin og duk. Den delen av masten skal kunne bøyes en hel del ved trimming av masten.

Okey, da lærte jeg noe nytt idag også. Aldri hatt og skal aldri ha seilbåt. Men bøyer man den fremover/bakover eller sidelengs også ?  Hvis man tenker litt under støpinga og bruker litt forskjellige matter, så bygger man svært fleksible greier, har du prøvd en fiskestang som er produsert de siste 50årene ? Hvis ikke, reis til villmarksbutikken i Larvik, spør etter Arne. Forklar greia også spør du om å kjenne på en midflex og tipflex fluestang i klasse 3-4, samme stanga, veier like mye på grammet, men føles som 2 helt forskjellige stenger. Selv er jeg mer glad i treige fullflex glassfiber stenger, enn nymotens super raske og aggresive carbonstenger. Arne lar deg sikkert kjenne på 10-15 forskjellige stenger, sånn at du faktisk skjønner hvor rått kompositt er, når det havner i hendene til de rette folka 

Hvis det er en båt til 100k og du får 100k av forsikringa, så ville jeg brukt 10-20-30k hos noen som virkelig kan kompositt, så brukt 70-80-90k på noe annet utstyr til båten som du har drømt om lenge 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Grønngylt skrev for 5 timer siden:

Aldri hatt og skal aldri ha seilbåt. Men bøyer man den fremover/bakover eller sidelengs også ? 

Det vanlige er å bøye i lengderetning. Noen master er ekstremt fleksible og kan bøyes mye. På en del regattabåter bøyes også masta i sideretning. Ikke like mye, snakker cm. Effekten i fart er definitivt merkbar, i klasser der det gjøres havner en langt ned på resultatlisten hvis en ikke har ett forhold til sideveis bøy. 

Seilbåtmaster bygges både i aluminium og karbonfiber (sikkert samme teknologi som fiskestenger). En velger fleks før produksjon. Ikke helt normalt å blande de to materialene. Masse utvikling som er morsom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...