Jump to content

Bruke en uoriginal mast etter mastehavari, god eller dårlig ide

Geo von Krogh

Recommended Posts

Geo von Krogh skrev for 16 timer siden:

Båten er verdt +- 100000,- vil jeg anta. Om markedet vil selvfølgelig. For meg, mye mer?

Geo von Krogh skrev for 10 timer siden:

Da lar jeg tråden ligge til jeg har snakket med takstmann. Takk for alle innspill

Tipper du ender opp med at båten blir kondemndert. I så fall er det opp til forsikringsselskapet om de vil selge deg vraket eller ei. Så det er ikke sikkert at du trenger å ta så mange valg selv. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
pacuare skrev 39 minutter siden:

Det vanlige er å bøye i lengderetning. Noen master er ekstremt fleksible og kan bøyes mye. På en del regattabåter bøyes også masta i sideretning. Ikke like mye, snakker cm. Effekten i fart er definitivt merkbar, i klasser der det gjøres havner en langt ned på resultatlisten hvis en ikke har ett forhold til sideveis bøy. 

Seilbåtmaster bygges både i aluminium og karbonfiber (sikkert samme teknologi som fiskestenger). En velger fleks før produksjon. Ikke helt normalt å blande de to materialene. Masse utvikling som er morsom.

Da har jeg faktisk lært noe i dag også 

På flyvinger og skrog så blandes ofte alu og kompositt 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
index skrev for 3 timer siden:

Tipper du ender opp med at båten blir kondemndert. I så fall er det opp til forsikringsselskapet om de vil selge deg vraket eller ei. Så det er ikke sikkert at du trenger å ta så mange valg selv. 

Det har falt meg inn også. 
Det er litt trist siden dette er den perfekte båten for oss. Rask, romslig og robust. Bra kompromiss mellom ny og gammel byggeteknikk. I så fall blir det å se etter «ny» brukt tilsvarende. Helst lik. 

Ask skrev 13 minutter siden:

Angåande reparasjoner av den skadde masta.

Du verkar ikkje ivrig på det, og det trur eg er klokt.

Ei mast som knekk kan vera livsfarleg.  Dette fordi einkvan kan få masta i hovedet, eller fordi båten mister framdrift på eit ugunstig tidspunkt, eller søkk.

Nei, jeg er ikke veldig ivrig på å ha en fix og mekk løsning på masten. Ikke det at båten seiler så mye regatta og seilføringen må være 100%, men er ute i mye vind til tider. 
Har et skrekkbilde av at masten ryker og skader de i cockpiten. 

Ask skrev 28 minutter siden:

Angåande reparasjoner av den skadde masta.

Du verkar ikkje ivrig på det, og det trur eg er klokt.

Ei mast som knekk kan vera livsfarleg.  Dette fordi einkvan kan få masta i hovedet, eller fordi båten mister framdrift på eit ugunstig tidspunkt, eller søkk.

Det var da veldig dramatisk da. Å sveise denne flengen går nok bra og jeg vil ikke kalle det livsfarlig (I så fall er alle master livsfarlige). Selvsagt er det ikke gunstig om masten knekker, men om man reparerer denne masten tror jeg ikke det er noe større sannsynlighet for at noen plutselig får masten i hodet og hvorfor skulle det føre til at båten synker? På en annen side kan det jo uansett være lurt å få byttet mast og stående rigg, det sies det bør byttes etter ca. 15 år(?) 

16 hours ago, index said:

Jeg vet ikke om det er likt på båt som på bil, men på bil kan man effektivt hindre kondemnering så lenge det er en motpart som har skylda. (Jeg har testet dette et par ganger)

Dekker man skaden med egen forsikring derimot kan selkapet bestemme.

Anonym skrev for 6 timer siden:

Jeg vet ikke om det er likt på båt som på bil, men på bil kan man effektivt hindre kondemnering så lenge det er en motpart som har skylda. (Jeg har testet dette et par ganger)

Mulig det. Men om skadetaksten overstiger båtens verdi vil jo ikke selskapet betale. Og da er det kanskje like godt å kjøpe seg ny båt?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Krimart skrev for 19 timer siden:

Det var da veldig dramatisk da. Å sveise denne flengen går nok bra og jeg vil ikke kalle det livsfarlig (I så fall er alle master livsfarlige). Selvsagt er det ikke gunstig om masten knekker, men om man reparerer denne masten tror jeg ikke det er noe større sannsynlighet for at noen plutselig får masten i hodet og hvorfor skulle det føre til at båten synker? På en annen side kan det jo uansett være lurt å få byttet mast og stående rigg, det sies det bør byttes etter ca. 15 år(?) 

Bytte stående rigg etter 15 år, et godt råd selv om de fleste venter mye lenger. Bytte mast etter 15 år, det er jo bare tull og ingen gjør det. 

Geo von Krogh skrev for 21 timer siden:

Nei, jeg er ikke veldig ivrig på å ha en fix og mekk løsning på masten. Ikke det at båten seiler så mye regatta og seilføringen må være 100%, men er ute i mye vind til tider. 
Har et skrekkbilde av at masten ryker og skader de i cockpiten. 

De fleste master over 15 meter har en skjøt eller to. Akkurat det er et ikke-problem. Og er det 30e, så skal den etter boka ha masthead rigg. Da er vel trimmemulighetene ved bøying av masten nokså redusert.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 7 timer siden:

De fleste master over 15 meter har en skjøt eller to. Akkurat det er et ikke-problem. Og er det 30e, så skal den etter boka ha masthead rigg. Da er vel trimmemulighetene ved bøying av masten nokså redusert.

Denne masten er ganske bøyelig med justerbart akterstag og justerbart babyforstag. Masten er ganske myk i seg selv også, ikke like stiv som de fleste masthead mastene jeg har vært borte i.  Men, er hverken rigger eller spesielt skarp mht trimming av masten. Er nok litt farget av å ha båten i en seilforening: «skadet mast=mastebytte»

Vil helst ha en hel og uskadet mast. 

Ja, men man skal ikke tro på alt man hører på brygga. Hulda er ekvipert med kutterrigg og masthead. Blir mye det samme forholdet. Personlig ville jeg ikke ansett en skjøt oppi der som havaripotensiale under bruk. Men det er en del stress i toppen av masten og der baystaget er festet. Du har vel en formening om hvordan masten buer seg når du strammer akterstaget. Til vanlig betraktes stramming av akterstaget som stramming av fokkestaget. Og fordi om det er et babystag, så er ikke mastbøyingen noe i nærheten av det man gjør med en brøkdelsrigget båt. Når det gjelder sveising, så er det en hel del master på litt større båter der sveising er en del av konstruksjonen på masten, ved at f.eks masten er slanket i toppen ved at masten blir splittet og så blir åpningen (splitten) sveiset. Dette for å gi 'bedre bøy'. Jeg har også sett master der festene for salingshornene er sveiset til mastprofilen. 

Mulig en takstmann vil vrake masten, men jeg vil tro den er reparerbar. 

Det høres ut som at du er glad i båten din. Samtidig stemmer nok det som skrives om kondemnering når pris på ny mast er høyere enn prisen på båten. Når det er sånn, ville jeg lyttet til de som mener at dette fint kan fikses; det blir nok veldig mye billigere, og du kan seile videre i båten du helst vil ha framfor å måtte skaffe en ny. 

Har selv gjennomgående masthead med akterstagstrammer. Din mast er sikkert mer trimbar til masthead å være, men det kan nok ikke måle seg med en brøkdelsrigg uansett. Min mast er både skjøtet samt sveiset i toppen hvor det ble tatt ut en kile for å gjøre toppen tynnere da masta ble laget, slik som Hulda beskriver. 

Skaden har jo oppstått av kontakt i forbindelse med løft, og ikke vært utsatt for krefter som har medført at store deler av profilen er synlig deformert? Se litt rundt på hvordan lignende reparasjoner er utført, så ser du at det fint lar seg gjøre. Vil tro du får andre svar om du spør noen som jobber med konstruksjoner offshore eller i flyindustrien enn fra de på brygga - de fleste SeaKing-helikoptrene er lappet og naglet sammen flere ganger enn masta di, for å si det sånn (og de spurte ikke folkene på brygga om hva de burde gjøre før de gjorde det)!

Mye flinke folk på brygga, men skal du utføre strukturelle reparasjoner på fly eller helikopter har du publikasjoner som forteller hva du kan gjøre, og hvordan. Vi har også bedre mulighet i luftfartsverden for ettersyn og kontroll etter en strukturell reparasjon enn hva de fleste av oss har på egen båt. 

Geo von Krogh skrev On 5.10.2022 at 16.31:

Om vi bruker en ny mast, bare røret og setter over alt fra den gamle, ville vi kunne komme innenfor 100000,- 

Hvis dette alternativet er innenfor økonomisk ramme og godkjennes av forsikringsselskapet må vel dette være den beste løsningen?

Hovedmast som er skadet skiftes ut med ny, og alt annet utstyr flyttes over på ny mast - og du beholder båten som du kjenner og er fornøyd med.

Hvis du ønsker å skifte ut noen av de andre komponentene samtidig er det vel ikke helt urimelig at du dekker kostnadene for dette selv? Kan vel ikke vente at forsikringen skal dekke mer enn bytte av selve masten som ble skadet?? 

Uansett er det en kjedelig sak, og jeg håper det ender i en løsning du blir fornøyd med.

(For ordens skyld; jeg har ikke greie på seilbåt og master:smiley:)

Jeg har ikke peiling på seilbåt, men har selv opplevd å få ting ødelagt av kranfirma. Da hadde kranføreren gjort en dårlig jobb, og annekset skled ut av stroppene fra 7m høyde.

Det var aldri noe snakk om annet enn at kranselskapet dekket alle kostnader med å fikse/bygge ny.

Så har du brukt et seriøst selskap, så skal de ordne opp i dette for deg. Og eventuelt får de bruke deres forsikring, og ikke din.

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Dette bør gå på ansvarsforsikring til de som har tatt opp båten. Jeg hadde for mange år siden, et forsikrings tilfelle på en gammel 28" klinkbygd treseiler, der de som tok opp båten klarte å knuse 4-5 bordganger og en masse stringere og 3 spant. Forsikrings selskapet til havna tok hele kostnaden. Transport t/rt trebåt bygger, tildekking, reparasjon av skader. Båten hadde blitt kondemnert hvis det hadde gått på egen forsikring.

Nå sier vel ikke trådstarter noe sted at han har benyttet ett kommersielt foretak for løftet?

Mange steder gjøres kraning på dugnad, og da er det vanlig at båteier må signere på at denne og har alt ansvar for skader som kan skje.Ergo, er det båteiers forsikring som må benyttes ved skade (been there, done that).

Bergen skrev for 8 timer siden:

Nå sier vel ikke trådstarter noe sted at han har benyttet ett kommersielt foretak for løftet?

Det var et transportfirma som tok jobben. Har brukt dem i flere år og de er tiptop. Takstmann har fått bilder, så nå venter jeg på svar. Er ikke utenkelig å få masten reparert, da må den sveises og en del bulker over et område på 1/2 meter må rettes ut. 
Om jeg får en blank pinne for å flytte alt over, vil det bli aktuelt å vurdere. Dersom jeg får en ny mast med stående rigg, sier jeg selvfølgelig takk til det. Blir den kondemnert… vel, finner vel en løsning da også. 

Kom over denne? Kan det være noe? Enten kappe den til rett høyde eller om det er lik profil bare flytte over alt utstyret fra din til denne?

Har flyttet over salingshorn, fallbokser, bomfeste og alt annet løst fra en skadet masthead rigg til en uskadet brøkdelsrigg med samme profil for en seilervenn i havna. Var en helt overkommelig jobb det.

Screenshot_20221010_232719.jpg.3fc4f36d9e46fd382b04a10caa5eb7e8.jpg

Morten_L skrev On 10.10.2022 at 23.31:

Kom over denne? Kan det være noe? Enten kappe den til rett høyde eller om det er lik profil bare flytte over alt utstyret fra din til denne?

Har flyttet over salingshorn, fallbokser, bomfeste og alt annet løst fra en skadet masthead rigg til en uskadet brøkdelsrigg med samme profil for en seilervenn i havna. Var en helt overkommelig jobb det.

Screenshot_20221010_232719.jpg.3fc4f36d9e46fd382b04a10caa5eb7e8.jpg

Det er en mulighet. Har sett meg ut tre master (4 med denne), som kan brukes. Alle innebærer å kappe til mast og vanter. Venter bare spent på tilbakemelding fra forsikringen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...