Akvanauten Startet 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2022 Fargen på frostvæske har betydning. Når jeg skal vinterkonservere bruker jeg frostvæske på sjøvannssiden av varmeveksleren. Kjører varm, suger frostvæske inn på slutten og stopper når det kommer frostvæske ut i eksosen. Har fargen på frostvæsken betydning for slik bruk? 2018 Volvo Penta D2-75 Har aldri tenkt på dette før, men i år har jeg så dyr motor og dårlig råd at jeg ikke vil ta noen sjanser… "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Faxen Svart 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Jeg benyttet det billigste jeg fant. Blir jo blåst ut på våren. Skal bare hindre frost. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Brigg Svart 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2022 Farge spiller ingen rolle. Men dersom du ikke har mulighet for å samle opp kjølevesken før oppstart neste sesong men lar den gå rett i sjøen bør du velge en giftfri variant. Biltema har en slik i sortimentet, og det har sikkert andre leverandører også. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
haugbokken Svart 30.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2022 Siden det kun er for og forhindre frostskade på sjøvannssiden er spylevæske -18 grader er rimelig alternativ. Før glykolens inntog blei det brukt alkohol på radiatorer for og forhindre frostsprengning av motorblokker. Dårlig HB er også et alternativ. Link to post
Guest Thostr Svart 30.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2022 Og hvis du ikke har HB som posteren over nevnte, så husk å bruk giftfri frostvæske (med mindre du fanger opp frostvæsken i en bøtte utvendig). Link to post
Code0 Svart 30.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2022 Akvanauten skrev On 7.10.2022 at 19.41: Fargen på frostvæske har betydning Det du vil unngå er å blande propylen og etylenglycol, det skal visst bli grøt (jeg har ikke prøvd). Så ikke spe på et system om du ikke vet hvilken glycol som er på sytemet. Men det du har i sjøvann-siden blandes ikke med annen glycol så da er ikke det problem. Bruk propylenglycol, den skader ikke biologien når den ender i sjøen. Link to post
Hekri Svart 30.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2022 Tips: Hvis du ikke seiler på Mjøsa, kjør godt med ferskvann gjennom saltvannsystemet først for å skylle ut saltet. Så kan du kjøre gjennom antifrostvæske blå eller rød. Bare ikke bland dem. Antifrostvæska har to hovedoppgaver; 1. Hindre frostsprenging. 2. Hindre rust innvendig i kjølesystemet. Jeg bruker blå og blander ca 50/50 for å sikre frost ned mot ca minus 30. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2022 De som ikke har konservert motoren før nyttår, kan vel bare la det være. Link to post
Code0 Svart 31.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2022 Hulda skrev 2 minutter siden: som ikke har konservert motoren før nyttår, kan vel bare la det være. He-he. Jeg ser nå at spørsmålet ble stilt i oktober. Så hvorfor haugbokken tar seg bryet med å bli medlem her for å svare på et spørsmål fra oktober som ligger langt nede i feeden vet jeg ikke. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2022 Var egentlig ment som fleip :-) I Son har vi allerede i høst hatt flere perioder med 'sprekt-motorblokk-temperaturer'. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn