Jump to content

Tiltpumper på DPS drev går ikke inn.


Engers

Recommended Posts

Jeg står på land med båten i år, og har tatt av begge drevene.  Det er Volvo Penta DPS drev fra 2008.

Jeg trykket på tiltbryterne på både SB og BB side, så pumpene gikk ut 3 - 4 cm.

Når jeg trykket for å få pumpene inn igjen, ville ingen av de gå inn.

Er dette normalt, og skjer dette fordi det ikke er noe vekt av drev som trykker de inn ?

Tiltingen har fungert som det skal hele tiden, så skjønner ikke at det plutselig skulle bli noe feil på begge sider.

 

 

Link to post
Share on other sites

Starter pumpa når du trykker på knappen for å kjøre inn?

Jeg har to DPS drev på min båt. Hos meg ser det ut til at systemet registrerer at armene er inne, og ikke starter pumpa.

Kan det være det samme som skjer hos deg? 3-4 cm er ikke nok til at systemet mener at armene er ute?

 

Link to post
Share on other sites

Hei HiWard:  Jeg får kjørt de ut, men ikke inn igjen.

 

Hei bergie: Når jeg trykker for å få de inn igjen, starter ikke pumpa. Hører ingenting. Jeg har også to DPS drev og det er det samme på begge sider.

Alt fungerte når drevene satt på, men nå får jeg altså stemplene ikke inn igjen.

Hvis dette skjer hos deg, hva gjør du for å få de inn igjen?

Link to post
Share on other sites

Engers skrev for 2 timer siden:

Hei bergie: Når jeg trykker for å få de inn igjen, starter ikke pumpa. Hører ingenting. Jeg har også to DPS drev og det er det samme på begge sider.

Alt fungerte når drevene satt på, men nå får jeg altså stemplene ikke inn igjen.

Hvis dette skjer hos deg, hva gjør du for å få de inn igjen?

Jeg har ikke opplevd det du beskriver. Hos meg starter alltid pumpa så lenge armene ikke allerede er helt inne.

Men har opplevd at de går veldig sakte inn. Har fått hjelp til å trykke på armene mens jeg kjører pumpa.

En ting som slo meg, har du løsnet trimsensorene som sitter i huset? Hva viser trimdisplayet?

Kan det være noe her som får systemet til å tro at armene er helt inne?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen bergie.  Jeg har ikke løsnet trimsensorene, men vet ikke her og nå hva displayet sier, men tror vel de viser  -5 eller der omkring.  Det de viser når det er trimmet inn når drevet er på.  Hvis det er som du antyder, at systemet ikke starter pumpa når det er helt tiltet inn, så tror jeg faktisk det kan være sånn.  Jeg skal dra ut i morgen og sjekker. Da kan jeg jo ta å vippe opp huset litt, så sensoren registrerer at det er tiltet ut. 

Link to post
Share on other sites

Din teori var helt riktig bergie.  Når drevene var tatt av trodde systemet at drevene var tiltet helt inn. Dette fordi "braketten" drevene er skrudd på, jo var helt inne.

Jeg vippet bare raketten litt ut på begge to, og da virket alt som det skal.  Takk for tipset bergie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...