Rasundsbak Startet 10.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2022 (redigert) Jeg har egentlig planlagt å skaffe en Hallberg Rassy til ca 300 000 +/- med sin lange kjøl. I går dukket det opp under min finn.no surfing en Hunter 38 som ligger i en noe høyere prisklasse, men ikke uoverkommelig. Det stod singlehanded eksplisitt nevnt i salgsannonsen. Det slo meg at jeg kanskje får det enklere, dersom jeg bytter ut favorittmerket. Hunteren var av mye nyere dato enn de båtene jeg vanligvis ser på. Jeg har to fullvoksne barn, som jeg planlegger å lære opp etterhvert, og et barnebarn på 3. Det er viktig for meg at turene oppleves trygge for passasjerene/ medseilerne som skal på opplæring. Hunteren har sverdkjøl. Jeg lurer på om noen kan gi meg en sammenligning av sjøegenskapene på disse to konstruksjonstypene, og spesielt med tanke på stabilitet, hvor mye sjø tåler de. Hvordan føles de på åpent hav? Har tenkt å seile langs kysten av Sverige, og etterhvert vestover og nordover langs norskekysten. Drømmer selvsagt om å nå Shetland eller Færøyene, men først må jeg nok lære meg endel... Redigert 10.Oktober.2022 av Rasundsbak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Ifg innlegg fra juli i år er du i prosess med HR Misil II, du har innhentet tilbud på storseil ser jeg. Skulle jeg på havet hadde jeg valgt Hunter på 38 fot fremfor en HR på 24 fot. Jeg har ennå ikke vært til Færøyene med min egen båt (bor i Oslo). Du kan se Erik Anderaa's Youtube-filmer om hans båtvalg for hans seiltokt retning Grønland. Han har ennå ikke kommet seg dit (spoiler...) etter tre forsøk. Så ikke legg for mye i båtegenskaper på havseiling når du skal kjøpe din første båt. Start et sted, og bytt båt etter et par år om du ser du har andre behov. Sitér dette innlegget Link to post
Rasundsbak Svart 10.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 (redigert) Takk for Aanderaa tipset. Jeg har sett disse tidligere. Jeg skal finne ut hvilken båttyper denne karen seiler. Nyttig!! Som du sikkert skjønte, så slo jeg fra meg Misilet. Klarer ikke slippe tanken på at det er mye fornuft i lang og tung kjøl. Misil eller Monsun. Begge typene facinerer meg. Fasongen de har under vannlinjen får man ikke til den prisen, på nyere båter. Det er mange som advarer meg mot disse 50 år gamle HR båtene, men jeg ser jo at folk stadig krysser Atlanteren i slike, eller iallefall sier de at de gjør det. Framtiden vil vise hva jeg bestemmer meg for til slutt. Redigert 10.Oktober.2022 av Rasundsbak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Erik Aanderaa seiler en Contessa 35. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 (redigert) Rasundsbak skrev for 1 time siden: Klarer ikke slippe tanken på at det er mye fornuft i lang og tung kjøl. For annen gang arrangeres Golden Globe race https://goldengloberace.com/ hvor båtene skal være under 36 fot og designet før 1988. Du kan jo se på statistikken på fullførte båter i race nr 1. Langkjølte måtte båtene bli den gang man bygde i tre. Båtdesignere har flere valgmuligheter nå. Slik bygger HR sin 34 - foter nå: Redigert 10.Oktober.2022 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 10.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2022 Jeg tror det lønner seg å tenke praktisk og pragmatisk når du skal kjøpe din første seilbåt. Du nevner en Hallberg Rassy til rundt 300.000,-. Dette gir deg en Monsun 31 eller kanskje en sliten Rasmus 35 fra 1970-tallet. Kanskje også en 312 fra tidlig 80-tall i original stand. Flotte båter, men trange og tungseilte sett med moderne øyne. Jeg har hatt en 312 selv, og liker godt både utseende og egenskaper, men selv om den føles trygg og tung og balansert i sjøen er den trang, tung å styre i havn og krysser middelmådig. Den eneste grunnen jeg kan se til å kjøpe en slik båt er at du liker å eie den og liker å jobbe med vedlikehold, for det er det masse av på disse. Litt som å kjøpe en gammel Mercedes. En mer moderne familiebåt på f. eks 32 - 34 fot gir deg plass til alle du vil ha med på tur, enklere håndtering og rimeligere vedlikehold. F. eks Bavaria 32, 33 eller 34 eller tilsvarende franske eller Hunter for den del. Og vil du etter hvert krysse Nordsjøen kan det gjøres minst like trygt og behagelig i en slik båttype, som i en eldre, tyngre båt. Hunter 38 kan sikkert seiles alene med autopilot og litt øvelse, men jeg for min del ville nok gått ned noen fot på min første båt. Min erfaring at det enkle og letthåndterlige blir brukt mer i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.