Jump to content

Beste tidspunkt for båttur fra Vesterålen til Bergen?

Neptimus

Recommended Posts

Det er så mange faktorer som spiller inn her, at det nesten er litt vanskelig å gi råd. Har du god tid, å ikke bruk for båten før, så ville vel jeg brukt sommerferie på det strekket.  Men du kan få fine turer både høst og vår. Men været er jo oftere større utfordring da?

Endelig ble det Bobåt

Den Norske Los som ligger gratis ute på nett gir deg værstatistikk for de ulike kyststrekninger til ulike årstider.  På høsten er det mye sørvest og regn her i nord.  Har du god tid ville jeg brukt sommerferien på det.  En fin tur med mye fin natur.  

Kanskje unødvendig å si, men sjekk status på dieseltank og filter.  Motorer har gjerne en lei tendens til å velge verst tenkelige tidspunkt på å stoppe.  Ikke så rart i grunn for det er gjerne når det er mye sjø at evt. grums i bunnen av tanken rives løs og blokkerer filtere.  God tur.

Denne strekningen med en 20foter kan enten være helt fantastisk eller helt katastrofe! før eller senere kommer man ut for uvær på denne strekningen! spørsmålet er jo hvor lang tid du har på deg!   Selv synes jeg 20 fot er lit lite på en slik tur, om det skal være behagelig å være på tur. Jeg har seilt den strekningen med MTB mange ganger, men ikke alltid jeg hadde likt meg i en liten lystbåt på en del av strekkene der!  Uansett er det mange her som kan hjelpe deg med å anbefale leder og strekk, samt bunkring og servicemuligheter! Håper du har rene tanker og filtre i orden! Det vil garantert bli slingring som vil virvle opp grums, om det er på tanken!  masse lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har kjøpt en Kaasbøll 19 ft som jeg får sendt nedover nå fra Nordskott (nord for Bodø) til Molde. 

Vi transporterer den med Oddrun With, Utkilen rederi.

Vi skal bruke den ved en rorbu som vi har kjøpt  ikke langt fra Atlanterhavsveien/Håholmen.

Spennende dette med "ny" båt.

Neptimus skrev for 22 timer siden:

Planlegger å føre en 20' Neptim plastsnekke med en ensylinder Yanmar fra Vesterålen til Bergen neste år. Når på året er beste tiden med tanke på vær og vind, strøm etc? Vår, sommerfra 15. juni og utover.  eller høst?

Som flere har vært inne på: 20 fot er ikke mye på en slik rute. Hvis det var meg ville jeg først bevilget meg lang sommerferie. Deretter ville jeg følge godt med på langtidsvarslene fra 15 juni og utover. Og - beregne god tid til å vente på bedre vær underveis. Har du sjekket pris på lastebåt, eller er det for turens skyld du planlegger dette? I 2013 gikk jeg de 600 milene fra Bergen til Svolvær på speilblankt hav. Når det gjelder været blir det litt snakk om flaks eller uflaks. 

Neptimus skrev for 23 timer siden:

Planlegger å føre en 20' Neptim plastsnekke med en ensylinder Yanmar fra Vesterålen til Bergen neste år. Når på året er beste tiden med tanke på vær og vind, strøm etc? Vår, sommer eller høst?

Veldig tilfeldig, kan være like fine forhold på alle årstidene og ingen utmerker seg ang. strømforholdene. Men dette er vel en liten og ikke minst svært saktegående båt som ikke akkurat spiser lange dagsetapper så du har nok omkring 100 timers kjøring foran deg.

Det kan bety langt tidsforbruk om du er uheldig med værforholdene. Det skal ikke mye til av vind før turen blir ubehagelig.

Sjekk meldinga og planlegg godt. Tror ikke jeg kan gi så mye bedre råd enn det.

Nesten hele veien er farvann der lokalbefolkningen smyger seg innaskjærs hele året. Har selv tatt turen i 5-6 knop og det er veldig fint.

Ville tatt turen mellom påske og midten på august. Da er det ikke så kaldt og lysere dager. Må selvfølgelig beregne noe landligge ved dårlig vær på de få åpne strekkene.

Vil på det sterkeste anbefale en enkel autopilot til å sette på rorkulten eller rattet.

Da får du tid til matstell, koke kaffe og studere ruter samt holde litt utkikk.

Mons

Takk for mange gode råd og tips! Hensikten med turen er turen i seg selv. Den ligger i dag ubrukt i Vesterålen og etter turen til Bergen, blir den nok solgt til fordel for en Yamarin jeg allerede har her nede. Grunnen til innlegget var at jeg har fått råd om å vente til slutten av august/begynnelsen av september neste år, fremfor å reise i mai. Dette høres i mine øre rart ut da høsten vel er mer vindfull enn våren. Uansett, regner med det går tre til fire uker nedover. Men man er jo pensjonist.... :smiley:

Om jeg var pensjonist, ville jeg tatt turen på sommeren da det statistisk sett er finere vær! Du har fordel med at kystvinden er med deg og ikke mot, som er karakteristisk for norskekysten! kald nordavind!   er vel kansje ikke all verdens marsjfart på den båten så litt tid tror jeg du må rekne med! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Neptimus skrev for 6 timer siden:

Takk for mange gode råd og tips! Hensikten med turen er turen i seg selv. Den ligger i dag ubrukt i Vesterålen og etter turen til Bergen, blir den nok solgt til fordel for en Yamarin jeg allerede har her nede. Grunnen til innlegget var at jeg har fått råd om å vente til slutten av august/begynnelsen av september neste år, fremfor å reise i mai. Dette høres i mine øre rart ut da høsten vel er mer vindfull enn våren. Uansett, regner med det går tre til fire uker nedover. Men man er jo pensjonist.... :smiley:

Kult konsept som kan bli en virkelig bra tur. Men sørg for å ta sikkerheten på alvor, særlig med tanke på driftsikker motor. Hadde nok selv foretrukket å tatt turen i en 20 fots seilbåt kontra snekke både pga sjøegenskaper og den ekstra sikkerheten seil gir om motoren skulle streike. En snekke er ofte ikke veldig retningsstabil i litt sjø, så en form for autopilotløsning er noe du absolutt må få på plass. Gikk fra Oslo til Stavanger sommeren 2020 med en tilsvarende seilbåt og det fristet å ta turen videre nordover. Med en enkel kartplotter, et godt batteri, mobil, iPad etc så er det bare å følge med på værmelding og planlegge ut i fra det. Det kan fort bli tidenes eventyr! 

Bare du tar deg god tid så kan dette bli en uforglemmelig tur! Bare pass på å ta utsatte partier (som f.eks rundt Stadt) i perioder med fint vær, og pass på at du alltid har ren dieseltank og rene filtre. Så lenge Yanmaren får ren diesel og grei kjøling så skal det mye til for å stoppe den. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tromsboer her. Vi legger vår båtferie til August, og helst siste del dersom mulig på grunn av været. Mai er ustabil her oppe, det kan være vinter, det kan være vår. August er stort sett den måneden med best vær her oppe. Du får ikke samme varmen som du kan få i Juli, men været er stort sett mer stabilt.

On 10/14/2022 at 1:46 PM, Midtpinne said:

Tromsboer her. Vi legger vår båtferie til August, og helst siste del dersom mulig på grunn av været. Mai er ustabil her oppe, det kan være vinter, det kan være vår. August er stort sett den måneden med best vær her oppe. Du får ikke samme varmen som du kan få i Juli, men været er stort sett mer stabilt.

Støtter den. Sen juli-august, kjør på med lange dagsetapper om været er bra... 
Er det en slik?
image.png.206813f3e8d8501410e432e1f00ebc92.png

Du blir bra lei av å styre om du ikke har en simpel autopilot som kan hjelpe til,
vet ikke hva marsfarta er på denne - 5 knop?  +120 timer med dunk-dunk-dunk  :wink:

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev On 21.10.2022 at 19.48:

Er det en slik?

Du blir bra lei av å styre om du ikke har en simpel autopilot som kan hjelpe til,
vet ikke hva marsfarta er på denne - 5 knop?  +120 timer med dunk-dunk-dunk  :wink:

Om det er en slik??? Det er jo den! Dette bildet sto i annonsen på Finn. Vi kjøpte den i Stokmarknes og det er vel der bildet er tatt. Har du kjennskap til båten?

Er det en slik?

Jeg kjørte en 21 foter med 18 sabb fra brønnøysund til trondheim for noen år siden, uten autopilot. 38 timer med håndstyring, ute. Det gjør jeg aldri igjen :lol: anbefaler autopilot når det går såpass sakte som disse går.. i 10 knop + så går de tross alt mere rett frem..

Timmeeh skrev 40 minutter siden:

Jeg kjørte en 21 foter med 18 sabb fra brønnøysund til trondheim for noen år siden, uten autopilot. 38 timer med håndstyring, ute. Det gjør jeg aldri igjen :lol: anbefaler autopilot når det går såpass sakte som disse går.. i 10 knop + så går de tross alt mere rett frem..

Ja, jeg har kjøpt meg en rorkult-pilot Raymarine ST1000+, nettopp for å slippe å holde i rattet hele dagen og hele veien. 

Er det en slik?

Regner med snittfart på 5 knop og vel 120 timer effektiv gange. Autopilot og hørselsvern er nok et must :wink:

Neptimus skrev for 1 time siden:

Ja, jeg har kjøpt meg en rorkult-pilot Raymarine ST1000+, nettopp for å slippe å holde i rattet hele dagen og hele veien. 

Fornuftig. Støydempende headset er også gull :giggle: jeg har bare gode minner av turen så bare ta deg god tid så blir det knall!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...