Jump to content

Hekkthruster


Coronet27

Recommended Posts

Jeg ser at noen er negative til slike hjelpemidler. Jeg ettermonterte hekkthruster

på min båt og synes jeg har hatt mye glede av den. Jeg manøvrerer båten veldig

presist i havner og en annen fordel er at jeg kan være alene i båten og ha full kontroll.

Båter med fast aksel og flat bunn har betydelig avdrift og kan være vanskelige å

manøvrere. Med thruster foran og bak blir dette nærmest en rutinesak å legge til i

trange havner som ved dieselfylling osv.

 

Jeg monterte utstyret selv og føler at det gikk veldig greit. Båten min er tverr bak og

sagde hull og brukte vedlagte maler. En detaljert arbeidsforklaring fulgte med sammen

med maler. Monterte

elektromotoren på innsiden og propelldrevet og tunnelen på utsiden. Tettet med sika

og strammet skruene godt. Strakk styrekabel til instrumentpanel med joystick

og + og - kabel til batteriene. Det var faktisk mye enklere enn jeg trodde. Anbefales

 

 

 

 

Bilde

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den tar forholdsvis liten plass. Motoren er litt større enn en vanlig startmotor. Det ideelle er å montere den så nærme midten i båten som mulig, med da kommer den ofte i konflikt med styring. Jo lenger ut mot skrogsiden den kommer jo større sjanse for at den kan ta luft ved bruk. Har båten ofte skjev vektfordeling, bør man ha det i tankene ved montering.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at noen er negative til slike hjelpemidler.

Å være negativ til thruster, foran eller bak, er bakstreversk. Det er helt klart et nyttig hjelpemiddel. Det finnes til og med noen som har drev og hekkthruster i kombinasjon, og hvorfor ikke? Da datamaskinen kom var det mange som fortsatte å sverge til skrivemaskinen som det eneste saliggjørende, og hvis du leter godt nok så finnes det sikkert fortsatt noen som gjør det. De kunne kanskje prøve å skrive et innlegg på Båtplassen med skrivemaskin. :wink:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Helt klart med på å trygge operasjonen i havneområder hvor det er mye trafikk.

Dem som ikke innser det, bør absolutt prøve og få en følelse av å virkelig ha båten under full kontroll til en hver tid, selv om fordelen er avhengig av hvilke type man har.

Fra en som har baug thruster men som ønsker seg en akter også.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler stor nytte av den ved manøvrering intill trange brygger, spesielt ved dieselpåfyllinger og hvor båtene ligger tett i tett og det er kun en liten luke . Kan nærmest manøvrere og snu båten på en ,, fem-øring,,. Ikke glem at kona blir svært trygg når gubben har full kontroll over båt . Mener prisen var ca kr 8000 for komplett thruster. Man må bruke utstyret med omtanke. 2 thrustere og en ankervinsj suuuuuger strøm ved uvettig bruk. Derfor er det lurt å bruke den svært begrenset, når det skal ankres opp for lengre periode, uten tilgang til landstrøm . Da bør man ha fulle batterier.

Link to post
Share on other sites

Høyden har jeg ikke eksakt men kan tro ca 35 cm. Tilkoblingspunktene ligger øverst på motoren under et plastdeksel. Mulig at det lar seg gjøre å dreie motoren slik at dekselet kommer på siden og man sparer 7-8 cm på høyden. Batteriene er en enhet under kjøring. Ved landligge skilles startbatteriene fra.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...