Jump to content

Comfort 32 VP2002 drev?

Comfortseiler

Recommended Posts

enten 110s eller 120 drev. sansynligvis 120. Står på drevet på innsiden. 

Skal uansett ikke av, da må du ut med hele motoren. Bytt olje i høst og sink til våren så er det godt nok. Kan være lurt stake det opp innvendig med en wire så du får ut groe og dritt. 
Er det 110 så er det så og si skuddsikkert om du følger vanlig serviceintervaller. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Og gummibelgen, som hindrer havet i å komme inn i båten, skal byttes hvert sjuende år. De fleste tar ikke akkurat det så bokstavelig og lar det gjerne gå 10-20 år. 

Byttet på mitt 110s tidligere denne mnd, og den var merket med 1990, så ikke så ille ut. Litt stivere i gummien enn den nye men ellers så var den rimelig bra. Men greit å ha det byttet, sover litt bedre de neste 32 årene :cheers:

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev for 4 timer siden:

...enten 110s eller 120 drev. sansynligvis 120. Står på drevet på innsiden. 

Forutsatt at motoren er original fra 2003, er det ganske sannsynlig at seildrevet er Volvo Penta 120S.

Det meste er sagt over, men jeg setter opp lista likevel:

Lurt å sjekke først:

• Sjekk belgen som nevnt over. Det er denne som skiller båten mellom flytende eller permanent neddykket tilstand. Er den mer enn 10 år gammel ville jeg prioritert å skifte den.
  • Sjekk drevet for korrosjon. Det ser ut til at det er bunnstoff på seildrevet. Er bunnstoffet av feil type kan aluminiumen i drevhuset korrodere.

Vedlikehold:

• Skrap vekk rur og groe fra drev og propell med en isskrape av pleksiglass, e.l.  
  • Stake opp hullene på siden av drevet med skrujern, ståltråd. etc. Prøv å få løs mest mulig groe som har satt seg på innsiden. 
  • Skru av propellen og ha på 30% saltsyre til alt av kalkholdig groe er "kokt bort" og propellen er ren. Skyll godt med vann.
  • Skift olje på drevet og sjekk at oljen ikke inneholder vann (grå/ melkehvit farge).
  • Bytt anoder.

Hullene på siden av drevet kommer man ikke så bra til å stake i, bedre å bruke det i underkant foran på propellhuset. Da kan man stake nesten helt opp :) Ståltråd man bøyer en liten L på i ene enden så er mye gjort. 

Belgen bytter man sjøl på en liten helg om man har de vanlige 2 tommeltottene. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

Takk til dere alle @TideRace@Taskeladden @Lazyjack Det er en gummipakning som skal være rundt drevet for å beskytte groe rundt belgen innenfor. Belgen til drevet altså. Men den pakningen var ikke der når jeg tok opp båten. Så det står sjøvannet rett inn på belgen, og det har grodd en del rundt den. Kjøpte båten i år, så har ikke hatt den oppe før. Vet derfor ikke statusen på den belgen. Den kan kanskje da med fordel byttes? 
som @Taskeladden skrev så må motoren ut for å få av drevet. Må da altså motoren ut for å bytte den belgen??

Redigert av Comfortseiler (see edit history)

@ComfortseilerBare hyggelig :)

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift,så se godt etter.
du kan regne med en belg som er produsert i 2008 er montert i 2009/10 senest. litt ligger de på lager. At den mansjetten på utsiden (den du kaller pakning:),  løsner er ganske vanlig om man ikke gjør godt nok rent før man limer den på, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim.  her må du gjøre GODT rent, og pusse over flater på skrog og ny gummimansjett med grovt sandpapir før lim og montering. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Altså motoren må demonteres fra drevet og trekkes litt inn i båten.
Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant og løfte ut drevet om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis til akkurat det. Hos meg røk ryggen til i mangel på en kompis, men det ordnet seg det også :)

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går, om ikke mer. 

Sjekk alderen på din belg, så tar du det derfra :) Uansett går det seg fint til med litt banning og litt morro, så dette blir bra :) Bare å spørre om du lurer på noe. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

Enig med mestparten av det som er kommentert. Jeg bytter belgen på mitt 120-drev ca. hvert 10. år. Hat byttet den 4 ganger så langt. Kan bekrefte at veiledningen som kommer med belgen er ganske god. Når drevet skal løftes ut må det tiltes akterover p.g.a. propellakselen. Jeg har montert varmtvannstank slik at jeg ikke får gjort dette. Derfor tar jeg ut propellakselen før jeg løfter drevet ut. Bare 2 unbrakobolter som ska løsnes. Ellers beskriver bruksanvisningen at man skal støtte motoren i akterkant med klosser. Men når drevet skal festes til motoren igjen, fester jeg en taustump rundt akterkant av motoren og fester denne til storseilfallet. Ved å manipulere litt på strammingen av dette, er det lettere å få boltene til å entre.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...