Jump to content

Vibrasjoner i VP 3-blads foldepropell.

Nevermind

Recommended Posts

En venn av meg hadde et uhell for litt over et år siden hvor han fikk et skjøte i propellen i det motoren gikk på nærmere 2000 rpm.  Det endte med at både propell og motor stoppet.  Han har en 3 blads foldepropell fra VP som nå vibrerer unormalt mye.  2 ganger har han opplevd at mutteren som holder propellen, til tross for at den er montert og låst slik den skal, har løsnet.  Man kjenner også at det vibrerer unormalt mye når man går båten på motor.  I stedet for å ta båten på land tok jeg på meg dykkerutstyr og demonterte propellen her om dagen.  Propellen har merkbar slakk i spline slik at den kan rikkes opp og ned, evt. sideveis.  Jeg kunne ikke kjenne noen slakk i lengderetning på propellen.  Propellbladene ser tilsynelatende hele og fine ut, men vi vet at det må ha vært store krefter når skjøtet på 10-12 mm. har gått inn i propellen så jeg ser ikke bort fra at de kan ha fått skader.  Etter å ha avmontert propellen satte vi på en 3-blads fastpropell fra VP som vi fikk låne.  Vibrasjonene var merkbar mindre.

Spørsmålet nå er om det er noen i Norge som kan reparere VP foldepropeller, evt. 3D-scanne bladene for å se om de er skadet.  Jeg har sett en del andre tråder på forumet, og er klar over betydningen av å montere bladene på rett plass, og det må vel da bety at proppellbladene kanskje ikke skal være helt identiske hvis man forsøker å sammenligne de 3 propellbladene.  Kanskje noen her har opplevd noe tilsvarende?  Har noen opplevd etter å ha fått tauverk i propellen at det har blitt skader på seildrev i stedet for, eller i tillegg til propell?

Jeg har ikke mye greie på foldepropeller. Men kanskje de «vanlige» propellfirmaene også har kompetanse på slikt? Tenker feks på Winrace. 

Men, gitt hendelsesforløpet som du beskriver vil jeg anbefale at dere også klokker akslingen for å sjekke om det har blitt kast i denne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Takker så mye @Brigg. Det vil alltid være litt vibrasjoner fra en foldepropell, men jeg tror kanskje problemet er isolert til propell siden vi mener båten vibrerer mindre med fastpropellen vi nå har satt på. Det vi ikke er sikker på er om vibrasjonene kommer fra slitasje i spline, eller om det kan være skader vi ikke klarer å se på et eller flere propellblader. Jeg googlet problemet og fant et firma i Sverige som kunne 3D-scanne propellblader, men hadde håpet å finne noen i Norge som hadde utstyr og kompetanse på propeller. Mulig jeg tar feil, men jeg vil tro levetiden på simmering bli heller kort hvis propellaksling er skjev, og at det da bør kunne ses på oljen i gearet. 

De ulike tauene ombord i en seilbåt har forskjellige navn avhengig av hva de brukes til. I tilfellet her er det et flettet tau på 10-12 mm. diameter som endte i sjøen når en gennaker skulle taes ned. Skjøtet her er det tauet som drar det bakre hjørnet på seilet inn mot båten. I tillegg har gennakeren et tau vi kaller et fall. Det er tauet som holder øvre hjørne av gennakeren oppe nær mastetoppen, og et tack som holder nedre/fremre hjørne av seilet der det skal være. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...