Lars H. Svart 19.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 (redigert) Grand Banks jr skrev 20 minutter siden: Har baugpropell, og funnet ved testing at den fungerer ok til styring hvis jeg går sakte frem Greit å vite, men om en må bruke en slik nødløsning er det å håpe at det problematiske roret ikke har låst seg i full sving! Problematikken ved defekt ror burde vel egentlig fått en egen tråd og ikke "forsøple" en hentetråd. Her er det mye å tenke på, har man kjølbåt, flatbunnet helplaner, seilbåt, 1 eller 2 motorer osv . . . ? Hva ville vi gjøre i en kritisk situasjon? Redigert 19.Oktober.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2022 Shortcut skrev for 7 timer siden: Hvad maskineri ligger der i den ? Det var en 185 hk Perkins. Grei motorstørrelse egentlig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 20.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2022 Kort tur, lang hentetråd. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2022 Ja, sannelig ble turen kort @index. Det var ikke planen, jeg lovte jo en lang tur med sakte fart..😅 Irriterende at det ikke ble slik. 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 20.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2022 Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden: Irriterende at det ikke ble slik. 🙂 Ja, det var det jo. En sånn tur i 6 knop hadde jo vært en opplevelse helt ulik andre henteturer. Men når ting ikke henger i hop som de skal var nok en togtur et tryggere valg. Dessverre. Jeg er sikker på at dette blir en bra båt når bare den nye eieren får gått litt over den. Jeg har sansen for slike rusle langs rekka båter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tom Rør Svart 21.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Bjørn Løvjomås skrev On 20.10.2022 at 8.00: Ja, sannelig ble turen kort @index. Det var ikke planen, jeg lovte jo en lang tur med sakte fart..😅 Irriterende at det ikke ble slik. 🙂 Hvis du lurer på noe vedrørende lang tur i sakte fart, er det bare å spørre 😂😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2022 Tom Rør skrev 3 minutter siden: sakte fart, er det bare å spørre 😂😂😂 Nja.. har sett du fusker litt av å til😅😅😅 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøstein Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 (redigert) Tom Rør skrev On 21.10.2022 at 14.55: Hvis du lurer på noe vedrørende lang tur i sakte fart, er det bare å spørre 😂😂😂 Beklager å forsøple tråden med et temmelig OT spørsmål, men jeg lurer faktisk veldig på dette (i tilfelle jeg noen gang får med mor på å kjøpe noe britisk med FB og dobbelt installasjon😂): Hvordan liker D6 å tøffe noen dager i deplasementsfart (turbo, soting osv.), hvor mange omdreininger går dere på ved 7-8 knop og hva er forbruket da? Redigert 22.Oktober.2022 av Sjøstein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Jeg har jo to stk grønne i kjelleren, og Tom raser avgårde I vill fart, i forhold til hva jeg bruker. Jeg tusler rundt på ca 750 rpm med mine 72 maskiner. I år har de nesten aldri vært over 1500 rpm. Dette grunnet groe. Men testet for å se om det røyk sist jeg var utpå. Ikke noe heldigvis. Å turboene slo inn akkurat som de bruker. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøstein Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Høres betryggende ut. Så det er mulig å kjøre langt og rimelig med to store grønne i kjelleren og høy komfort i etasjene over. Kunne jo selvfølgelig kjøpe Trawler hvis man skal kjøre sakte, men det er noe med linjene, komforten og stilen som jeg synes virker helt unikt på båtene fra øyriket. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Rimelig er vel et relativt begrep. Men tror nok jeg beveger meg nedover fra to liter pr nm og godt ned til imellom 1.5 til 1. 7. Men merker det med en gang jeg begynner å presse litt mer fart, så baugen begynner å løfte seg litt. Da skjer det mye med forbruket🤪 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøstein Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Heftig sammenlignet med seilbåt og snekke som jeg kommer fra, men ikke helt avskrekkende. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Vi lunter mest rundt i 7-8 knop, og bruker da 2 l/nm . Det har vi gjort siden vi tok båten i bruk i 2014. Turboen var visst helt fine sa verkstedet sist vinter. Drar den ut innimellom for å blåse rent. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøstein Svart 24.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2022 Takk, synes absolutt ikke det høres avskrekkende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 25.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Bjørn Løvjomås skrev On 22.10.2022 at 18.03: Jeg har jo to stk grønne i kjelleren, og Tom raser avgårde I vill fart, i forhold til hva jeg bruker. Jeg tusler rundt på ca 750 rpm med mine 72 maskiner. I år har de nesten aldri vært over 1500 rpm. Dette grunnet groe. Men testet for å se om det røyk sist jeg var utpå. Ikke noe heldigvis. Å turboene slo inn akkurat som de bruker. Det er Wategateventilene dine sammen med turboene det går ut over. De husene som wastegetene sitter i, lages ikke lenger. Snakker av litt erfaring her nå. Sjekk med Greg på Turboservice Har også 2 stk TAMD 72 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.