Jump to content

Båtfrakt Stavanger til Oslo. Trader 35


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Det ble faktisk retur med tog. 

Roret var defekt pga en kon på slange til sylinder var knekt. Dette skjedde antakelig når jeg skulle legge til i går kveld. Da virket roret litt underlig.  Men kom meg greit inn i båsen likevel.

20221019_080129.jpg.a3b47346dd8628b627f25661b2055cc9.jpg

Varmer ville heller ikke være med lenger, så da blir summen så stor, at jeg vurderer det som uforsvarlig å gjennomføre turen nå. Værvinduet gir meg heller ikke tid til å vente.  

Dermed blir det tog hjem, og eiere er inneforstått med det🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Ja, jeg har med gru tenkt på hva som hadde skjedd, dersom dette hadde sviktet ved Tungenes fyr. Pålandsvind og tung sjø, slik det var i går kveld. Det kunne stått om sekunder. Absolutt noe å ha med i betraktning når båter skal flyttes på denne tiden av året.  Jeg har anbefalt frakt på skip for denne Traderen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev 1 minutt siden:

Jeg har anbefalt frakt på skip for denne Traderen.

 

Det er nok det beste. Og så får ny eier ta en grundig gjennomgang av båten før han legger ut på tur i utsatt farvann. Sikkerheten må komme først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Synd det ikke ble "hentetur" da.

 

Men avgjørelsen  din støttes 110%.

 

Hvor lenge er det siden denne båten virkelig har vært i bruk?

Jeg ble litt skeptisk allerede når lanternene ikke virket. (Men dette kan skje pluselig)

Ramler styresystemet i stykker på en tur fra Jottåvågen til Stavanger så blir jeg veldig skeptisk.

Link to post

Godt dette viste seg akkurat der i båsen og ikke under en overfart ja. 

 

Veldig kjedelig, men kunne absolutt blitt mye mer kjedelig og direkte farlig. 

 

Ser jo absolutt idyllisk ut på siste bildet. :yesnod: Tryggeste plassen å miste roret...

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Forstår på ny eier, at båten antakelig blir fraktet til Fredrikstad med skip. Klok eier som lytter til råd. 

Han er også glad for at det tross alt gikk så bra som det kunne gå med en slik alvorlig feil som er vanskelig å forutse. 

Var greit å rapportere til sindig og god venn i Oslo som kan litt om sånne båder 🤪 @sap_2000 du er god i bakhånda😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Godt det ble avdekket under de beste forutsetninger. Men sånn av akademisk interesse, er det ingen nødløsning for manuell styring av roret dersom hydraulikken svikter? Hadde kanskje trodd at det skulle være en sikkerhetsløsning i "low-tech"-sjangeren så man ikke er hundreogett ute i et slikt tilfelle, men det er kanskje ikke vanlig?  Eller finnes det noe slikt, men er såpass krevende å bruke at det utgår på en såpass lang tur?

Link to post

På min båt har jeg en rorkult jeg kan sette på, for nødstyring. Jeg har jo også to motorer. Dermed er det ganske enkelt å styre uten bruk av ror. 👍Hva som fantes på denne båten vet jeg faktisk ikke. Slik jeg kunne se, var det nok ikke mulig å styre denne båten, når hydraulikken svikter. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Grimme Elling skrev 25 minutter siden:

Da er slike sikkerhetsløsninger etter alt å dømme ivaretatt på mange båtmodeller, ihvertfall. 

 

Selv min gamle Viksund har nødstyring. Men å stå ute og styre en Trawler langs hele Jæren tror jeg ville blitt litt i overkant for de fleste. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det kan nok kanskje hende,  at det var slikt utstyr nedi svigermor rommet på denne båten og. Kunne ikke se det umiddelbart,  men godt mulig ved nærmere ettersyn. 

Nå er jeg hjemme i egen båt. Å lettet over at det tross alt gikk bra. Ble en ekstra kostnad for båt kjøper,  men det er slikt som kan skje. 🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Min Saga 27 har mekanisk styring, men den har også nødstyring. Men da må man være to ombord. Rormannen må ligge på magen i akterkabinen, etter å ha løftet vekk madrasser og styre med en rorkult rett på roret. I nøden tror jeg heller jeg hadde brukt baugpropellen for nødstyring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 42 minutter siden:

Min Saga 27 har mekanisk styring, men den har også nødstyring. Men da må man være to ombord. Rormannen må ligge på magen i akterkabinen, etter å ha løftet vekk madrasser og styre med en rorkult rett på roret. I nøden tror jeg heller jeg hadde brukt baugpropellen for nødstyring.

Jeg har også en slik fantastisk løsning. Ikke akkurat veldig oversiktlig å navigere alene da nei. :lol: Har baugpropell, og funnet ved testing at den fungerer ok til styring hvis jeg går sakte frem og det ikke er store bølger (unngå å suge luft). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...