Sjøge Startet 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2022 Hei! Vurderer om jeg skal kjøpe en Dehler CWS 1992 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=273956522. Selv er jeg ikke sååå glad i utseende innvendig (sterilt operasjons rom) men tenker at det er et gøy prosjekt å få den isolert og få på en ny farge om det ikke er alt for krevende. Tenker også å slenge inn en peis og legge inn en varmesløyfe om det ikke er alt for styrete. Om jeg skulle selge den igjen er dette jo en potensielt ok studenthybel. Det er ikke skiftet noen komponenter i båten på over 10 år tror jeg, da de som eide båten i denne perioden ikke hadde gjort noen oppgraderinger i sitt eie, båten er også brukt hver tirsdag på regattabanen. Belgen er klar for utskiftning og motor er vp 2003. Spørsmål 1: (litt sansing her) Er Dehler såpass ukjent i Norge at jeg ikke ville fått igjen pengene jeg spanderer på båten? Evt ny motor, seil, tur-utstyr, samt innvendig renovering. Spørsmål 2: egner Dheler seg som langtur/bo-båt? Spørsmål 3: Er dette en OK deal i utgangspunktet? Link to post
Okkaby Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Bud mottatt står det. Så må kanskje være rask. Men mye timer på motor. Så mye mulig den snart trenger full overhaling. Så jo ut som oljelekkasje på det lille en ser. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Taskeladden Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 (redigert) Enig med @Okkaby Bud motatt kan være på 200k, betyr ikke at de har tenkt å akseptere det, eller at det faktisk er mottatt noe bud. Kan være en hvit løgn,for å legge press på de på vippepunktet. oljelekasje er tydelig på skilt med motorkode. også under reimhjul på veiv ligger det olje, her lukter det svett simmerring lang vei. En gammal 5 liters dunk med en slange i vitner om enkleste løsning på ukompliserte problemer. Ville ikke betalt for en gammal 2003 fra -92 med 4500timer, den skal være nesten gratis; om den ikke har ekstremt bra dokumentasjon på vedlikehold. 2003 med 120 drev hadde i tidligere tider problemer med at splines på aksling fra drev-demperplate røk til. volvo hadde noe problemer med dette som ble rettet i senere tider. Umulig å se før enten det går til helvete eller du demonterer og sjekker om de berørte delene er byttet ut med oppgraderte. Muligens ok her siden motor har pushet 4500 timer, men man vet aldri før man har sjekket. Ryker motoren er du fort fri for 100k for en ny en med drev, så kommer installasjon i tillegg. Ny belg på verksted er 25-30k Gamle seil, der ryker det fint 50-100k, hvordan er resten av riggen da? 10 år uten vedlikehold og hard regattaseiling hver tirsdag, sikkert noe som må byttes, om ikke nå, så snart. Båten ser plastikk aktig ut i interiøret, og det må man like å bo i. Bor i båt selv, og den der ser ikke fristende ut og våkne i hver dag. Man må ha det litt koselig. Mye kan man selvsagt forandre på, men det koster jobb og penger. min tanke går til at det lettere dannes kondens og kan nok være rimelig køddete å få isolert skikkelig. Koster det også. 500kr kvadraten om du handler maritim sin isolasjon. Småtingene koster ofte mer summa-sumarum enn de kraftigste innkjøpene. Kan nok fint ligge til en 2-300k og finne noe som har mer av det du tenker på av utstyr fra før, så sparer du deg masse jobb og kødding. Eller gå litt ned i fot, så ligger det plenty båter med mer utstyr og bedre annonse på finn. Bor selv i en 28 fots båt på 2 året, før det 1 år i en 21 foter. begge har jeg pusset opp selv mens jeg har bodd i de, det anbefaler jeg ikke. Ser også du er veldig opptatt av at ting ikke skal være styrete. Det kan du glemme om du skal bo i en gammal båt. Alltid noe å styre med, alltid noe som koster kroner, alltid noe som må fikses. Om ikke i dag, så garantert i morgen. My 2 cent, jeg er ingen takstmann. Redigert 16.Oktober.2022 av Taskeladden (see edit history) A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Lanber Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 En motor som gått 4300 timer på 30 år er vel ikke unormalt og viser jo båten har vært brukt, litt over 100t pr år. Så om olje har vært bytta så er odds på rette siden at den kan holde lenge, den har trossalt banket og brummet 4300 timer allerede. Den kan ryke i morra og den kan holde 4300 timer og 30 år til. Du vet aldri. Jeg personlig ville vært mer skeptisk til en 30 år gammel motor som hadde 1000-1500 timer, den har stått ihjel. Lykke til! Link to post
S/Y Emma Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Lanber skrev 13 minutter siden: En motor som gått 4300 timer på 30 år er vel ikke unormalt og viser jo båten har vært brukt, litt over 100t pr år. Så om olje har vært bytta så er odds på rette siden at den kan holde lenge, den har trossalt banket og brummet 4300 timer allerede. Den kan ryke i morra og den kan holde 4300 timer og 30 år til. Du vet aldri. Jeg personlig ville vært mer skeptisk til en 30 år gammel motor som hadde 1000-1500 timer, den har stått ihjel. Lykke til! Folk får helt noia når en motor bikker noen tusen timer. Mistenker at en god del båtmotorer skiftes ut uten grunn. Det virker av og til som om poenget med motorer er å bruke de så lite som mulig. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lanber Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Motorene er jo designet for 10.000 timer selv om VP sier 1000 timer Timetelleren er vel mer en indikator for når du skal initiere vedlikehold enn å si noe om hvor slitt en motor er. Selvsagt om telleren viste 20.000 timer uten overhaling, da kan du gå ut fra den lever på lånt tid, men hvem av oss har en fritidsbåtmotor med så mange timer? Min har 900 timer på 3 år, om 7 år til er den da gått 3.000+ timer. Bytter jeg da motor før jeg drar på langtur? Nei. Link to post
Guest Thostr Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Vær obs på at denne Dehleren har balsa-kjerne i _skroget_! Jeg ville ikke kjøpt båten pga dette alene. En grundig sjekk av fukt i skroget er uansett på sin plass. Link to post
Lanber Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Støtter siste taler 100% @Thostr Det er 10x viktigere enn timetallet på motoren. Link to post
per-pusling Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 1) Du får sjeldan att pengane du legg i båten. 2) Eg reknar dehler for å vere ein feriebåt, ikkje langtur- eller bubåt. 3) Eg heller mot å svare nei. Dersom du ser for deg å ha båten i ein kort periode, for så å selge vidare med fortjeneste trur eg det er bedre kjøp der ute. Det framstår som at utlegga står i kø på denne, gitt ti år sidan siste komponentbytte. Link to post
Ask Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Thostr skrev 1 time siden: Vær obs på at denne Dehleren har balsa-kjerne i _skroget_! Jeg ville ikke kjøpt båten pga dette alene. En grundig sjekk av fukt i skroget er uansett på sin plass. Hei. For meg vil balsakjerne vera ein absolutt dealbreaker. På Youtube er det ein Lagoon katamaran som heiter Nahoa. Dei slit med rote i balsakjernen. Den båten er vesentleg nyare, men er nok segla lengre. Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Så ny båt med balsa? Det hadde jeg ikke forventet. Og i hvertfall ikke på Dehler som sies å produsere innovative og fremoverskuende produkter. Ellers så bekymrer ikke 4000 timer på en motor særlig. Heller ikke om den hadde gått 400 timer. Jeg har vært borti en del motorer, men aldri en som har 'stått seg ihjel'. Urban myth. Til info har GM'en til Hulda under 1300 timer på telleren siden år 2000. Aggregatet har 700 timer på telleren siden 1985. Begge starter momentant og går problemfritt. Link to post
Guest Thostr Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 (redigert) 1 hour ago, Hulda said: Så ny båt med balsa? Det hadde jeg ikke forventet. Og i hvertfall ikke på Dehler som sies å produsere innovative og fremoverskuende produkter. Dehler sine plastbåter har vært produsert med med balsa-kjerne i svært mange år, det er deres standard-layup. Her er f.eks utdrag fra brosjyren deres for Dehler 34 i 2022-utførelse https://www.hanseyachtsag.com/dehler/gb/boats/dehler-34/): Nå kan det jo hende at forbedringer i layup-teknikker gjør det mindre sannsynlig med omfattende problemer på nyere skrog. Jeg har en bekjent som har akkurat samme båt som det er diskusjon om her, og han så en smule sjokka ut da han oppdaget at han eide en trebåt kamuflert som en plastbåt, ifm bytte av skroggjennomføringer. Ingen tvil om det var balsa, og godt under vannlinja. Dehler har jo vært kjent for å støpe inn rammer og ellers gjøre tiltak for å stive av og også gjøre båtene tolerante for grunnstøtings-belastninger (særlig på 80-tallet vel, hvor det var populært å skryte av båtene tålte grunnstøting uten alvorlige skader). Men utrolig merkelig at de har videreført balsa som kjernematerialet, også under vannlinja... Redigert 16.Oktober.2022 av Thostr (see edit history) Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Jeg er uansett noe skeptisk til å hermetisere treverk. Jeg kan vel hevde at jeg er oppdratt i den tankegangen, uten å vurdere at utviklingen har snudd resultatet fra katastrofe til suksess. Nabobåten der jeg ligger er stripplanking med glassfiber/epoxy på begge sider av treverket. Etter rundt 30 år ser den fremdeles ut som et flygel. Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Thostr skrev for 3 timer siden: Dehler sine plastbåter har vært produsert med med balsa-kjerne i I følge spec sheet på CWS 39 er den bygget i single-skin med unidireksjonal aramid lagt i for å ta opp krefter. Thostr skrev for 3 timer siden: særlig på 80-tallet vel, hvor det var populært å skryte av båtene tålte grunnstøting uten alvorlige skader Det var ikke bare populært. Det var et påbud iht Nordisk Båtstandard. Link to post
Guest Thostr Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 38 minutes ago, Mulligan said: I følge spec sheet på CWS 39 er den bygget i single-skin med unidireksjonal aramid lagt i for å ta opp krefter. Har du referanse? https://sailingmagazine.net/article-440-dehler-39.html sier også balsa, og et par andre referanser. Ingen av dem direkte autoritative. Kan jo hende du har rett, måtte sjekke opp den båten jeg kikka på i fjor og det viser seg at det var en Dehler 35 CWS, ikke 39. Vi hadde også en litt nyere 36 CWS i klubben her i byen, den hadde også balsa-skrog. Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2022 Sjekk hjemmside til Dehler- Link to post
index Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Sjøge skrev On 16.10.2022 at 2.19: Tenker også å slenge inn en peis og legge inn en varmesløyfe om det ikke er alt for styrete. Peis i en seilbåt? Hvordan tenker du at denne skal slenges inn? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
38 ST Svart 17.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2022 Jeg har en 1988 Dehler 38 ST med balsamkjerne som jeg oppgradert over flere år og har byttet mye på. Ikke oppdaget noe vanninntrenging eller skader i distansematerialet. Det er en Dehler eier gruppe på fb " Dehler owners" Hvor du sikkert kan få svar på mye når det gjelder ting du lurer på. Forrige eier byttet motor, pga varmgang uten å diagnostisere årsaken. Den fulgte med kjøpet med ledninger og instrumenter og varmeveksler, men er en 2003 uten turbo som har gått ca 2400 timer med gear for rett aksling. Han satte inn ny motor, men bommet på gear i forhold til rotasjonsretning og propell og så kom han aldri lenger. Jeg byttet propell og aksling og har ingen bruk for den gamle motoren. Så hvis du trenger en billig delemotor med instrumenter samt en del servicedeler får du ta kontakt. Selv har jeg byttet alt av løpende rigg, slanger, renset drivstoff og septik tank og montert avsug over dekk. Nå bytter jeg ut elektronikken og så har jeg tenkt å vinterisolere. Dehler er utvilsomt en kvalitetsbåt, men det koster å oppgradere og det bør være en viktig del av regnestykket. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn